حجتالاسلام سعید شیری، مدرس حوزه علمیه شهرستان ملایر در گفتوگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: در پاسخ به این سؤال که چرا نام حضرت مهدی(عج) در قرآن نیامده است، باید مبانی فکری و اعتقادی هر کس مشخص باشد، بهعنوان مثال کسی که مسیحی است و به قرآن اعتقادی ندارد اثبات این موضوع هم برایش فایدهای ندارد، باید کسی که این سؤال را میپرسد معتقد به قرآن و جزو مسلمانان باشد.
وی ادامه داد: شیعه و سنی هر دو به اصل مهدویت معتقد هستند و مشترکات فراوانی در این زمینه دارند از جمله ویژگیهای جسمانی حضرت، نام حضرت، علائم ظهور، نزول حضرت عیسی(ع) در زمان ظهور، ویژگیها و محل ظهور از جمله این مشترکات است.
مدرس حوزه علمیه ملایر تصریح کرد: در منابع شیعه و سنی بیش از سه هزار روایت در زمینه مهدویت وجود دارد که در هیچ زمینه اعتقادی به این اندازه روایت وجود ندارد.
وی یادآور شد: اولین و قدیمیترین کتاب از اهل سنت نوشته شده به نام «الفتن» که نعیم ابن حماد آن را در زمان امام هادی(ع) نگاشته است و جالبتر اینکه این کتاب پیش از به دنیا آمدن حضرت مهدی(عج) نگاشته شده است و گویای این است که این عقیده از دیرباز در بین اهل سنت وجود داشته است.
شیری با بیان اینکه هر دو قشر شیعه و سنی در زمینه مهدویت تألیفات بسیاری دارند، گفت: نویسندگانی همچون العربیون فیالمهدی و حافظ ابونعیم اصفهانی از جمله علمای بزرگ اهل سنت هستند که در زمینه مهدویت کتاب نوشتهاند، در اهل سنت حافظ به شخصی گفته میشود که 200 هزار حدیث را حفظ کرده باشد.
وی بیان کرد: معمولاً این شبهه از طرف وهابیون مطرح میشود، در پاسخ به این افراد باید گفت چرا نام مهدی شما که به ظهورش اعتقاد دارید در قرآن نیامده است؟ این در حالی است که ابن تیمیه از علمای بزرگ وهابی است و در یکی از کتب خود نوشته اگر کسی مهدی را انکار کند کافر شده است.
مدرس حوزه علمیه شهرستان ملایر ادامه داد: آمدن نام حضرت مهدی(عج) در قرآن چه فایدهای دارد، همه اهل سنت، شیعه و وهابیت که به اصل مهدویت و ظهور منجی اعتقاد دارند و مشترکات اعتقادی فراوانی در زمینه نام حضرت، از نوادگان پیامبر بودن و... دارند، بنابراین آمدن نام حضرت چیزی به اعتقادات این افراد اضافه نمیکند و حتی منکرینش را هم کافر مینامند.
وی تأکید کرد: نام حضرت خضر نیز در قرآن نیامده، اما شیعه و سنی به آن اعتقاد دارند، سوره کهف در زمینه حضرت خضر است و همگان به وجود این پیامبر اعتقاد دارند.
مدرس حوزه علمیه شهرستان ملایر ادامه داد: بسیاری از مسائل دیگر نیز در قرآن نیامده بهعنوان مثال کیفیت نماز، تعداد رکعت نماز، اعمال حج و... بهصورت تفصیلی در قرآن نیامده است، وارد نشدن قرآن در جزئیات به دلیل دور ماندن این کتاب الهی از تحریف و عدم سوءاستفاده برخی از نامها بوده تا از تطبیقگرایی اشتباه جلوگیری شود.
شیری تصریح کرد: بنا بر عقیده شیعه و سنی بسیاری از آیات و روایات به حضرت مهدی تأویل میشود. آیه پنجم سوره قصص «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ؛ و ما می خواستیم به آنان که در آن سرزمین به ناتوانی و زبونی گرفته شده بودند، نعمتهای با ارزش دهیم، و آنان را پیشوایان مردم و وارثان اموال، ثروتها و سرزمینهای فرعونیان گردانیم» و آیه 86 سوره هود «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ۚ وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ؛ و بدانید که آنچه خدا بر شما باقی گذارد برای شما بهتر است از آن زیادتی که به خیانت و کم و گرانفروشی به دست میآورید اگر واقعا به خدا ایمان دارید. و من نگهبان شما از عذاب خدا نیستم» از جمله آیات قرآنی در زمینه بقیهالله و مهدی(عج) است.
انتهای پیام