انقلاب اسلامی؛ انتظاری پویا از منظر امام‌خمینی(ره) در مقابل انتظار منجمد
کد خبر: 3952164
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸

انقلاب اسلامی؛ انتظاری پویا از منظر امام‌خمینی(ره) در مقابل انتظار منجمد

یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: انقلاب اسلامی، انتظاری پویا از منظر امام‌خمینی(ره) در مقابل انتظار منجمد است.

انقلاب اسلامی؛ انتظاری پویا از منظر امام‌خمینی(ره) در مقابل انتظار منجمدحجت‌الاسلام احمد منصوری گیلانی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: امام‌خمینی (ره) معتقد بود شیعیان نقش سنگین زمینه‌سازی ظهور را برای آمدن امام‌عصر(عج) برعهده دارند: «ما باید فراهم کنیم کار را. فراهم کردن اسباب این است که کار را از نزدیک بکنیم، کار را همچو بکنیم که مهیا بشود عالم برای آمدن حضرت.»(صحیفه نور ج 21، ص 17 ـ 14)، لذا توصیه می‌فرمودند: «خودمان را مهیا کنیم از برای آمدن آن حضرت، من نمی‌دانم، اسم رهبر روی ایشان بگذاریم، بزرگتر از این است، نمی‌توانیم بگوییم که شخص اول است، برای این که دومی در کار نیست، ایشان را نمی‌توانیم ما با هیچ تعبیری تعبیر کنیم. الّا همین که مهدی موعود است، آنی است که خدا ذخیره کرده است برای بشر (صحیفه نور، ج 21، ص 325 )

وی ادامه داد: ایشان در بخش‌هایی از سخنانشان به مناسبت ولادت امام عصر( عج) می‌فرمایند: «مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهاد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار داد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم انجام دهد، اما این به آن معنا نیست که آن‌ها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است، منصرف کند( صحیفه نور، ج21،ص107-108).

منصوری افزود: بر این اساس است که مقام معظم رهبری، مراحل تحقق اهداف انقلاب اسلامی را به پنج مرحله ذیل تبیین می‌فرمایند: ««یک زنجیره منطقی وجود دارد. حلقه‌ اول، انقلاب اسلامی است، بعد تشکیل نظام اسلامی است، بعد تشکیل دولت اسلامی است، بعد تشکیل جامعه‌ اسلامی است، بعد تشکیل امت اسلامی است؛ این یک زنجیره‌ مستمری است که به هم مرتبط است. منظور از انقلاب اسلامی- که حلقه‌ اول است - حرکت انقلابی است، و الاّ به یک معنا انقلاب شامل همه‌ این مراحل می‌شود. این‌جا منظور ما از انقلاب اسلامی، یعنی همان حرکت انقلابی و جنبش انقلابی که نظام مرتجع را، نظام قدیمی را، نظام وابسته و فاسد را سرنگون می‌کند و زمینه را برای ایجاد نظام جدید آماده می‌کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه عنوان کرد: حلقه‌ بعد، نظام اسلامی است، منظور من در این‌جا از نظام اسلامی، یعنی آن هویت کلی که تعریف مشخصی دارد که کشور، ملت و صاحبان انقلاب - که مردم هستند - آن را انتخاب می‌کنند. در مورد ما، مردم ما انتخاب کردند: جمهوری اسلامی؛ جمهوری اسلامی یعنی نظامی که در آن، مردم‌سالاری از اسلام گرفته شده است و با ارزش‌های اسلامی همراه است، ما از این حلقه هم عبور کردیم.

منصوری تصریح کرد: منظور از دولت اسلامی این است براساس آنچه که در دوره‌ تعیین نظام اسلامی به وجود آمد، یک قانون اساسی درست شد. نهادها و بنیان‌های اداره‌ کشور و مدیریت کشور معین شد. این مجموعه‌ نهادهای مدیریتی، دولت اسلامی است. در این‌جا منظور از دولت، فقط قوه‌ مجریه نیست، یعنی مجموع دستگاه‌های مدیریتی کشور که اداره‌ یک کشور را برعهده دارند که نظامات گوناگون اداره‌کننده‌ کشور هستند.

وی بیان کرد: بخش بعد از آن، جامعه‌ اسلامی است که این، آن بخش بسیار مهم و اساسی است. بعد از آنکه دولت اسلامی تشکیل شد، مسئولیت و تعهد این دولت اسلامی آن است که جامعه‌ اسلامی را تحقق ببخشد.

این مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، هدف انقلاب را در پیام قطعنامه 598 اینگونه معرفی می‌کند: «ما بر سر شهر و مملكت با كسى دعوا نداريم، «ما تصميم داريم پرچم «لا اله الا اللَّه» را بر قلل رفيع كرامت و بزرگوارى به اهتزاز درآوريم»، بر این اساس ایشان معتقد بودند: اسلام و حکومت اسلامى پدیده الهى است که با به کار بستن آن، سعادت فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تأمین مى‏کند و قدرت آن را دارد که قلم سرخ بر ستمگری‌ها، چپاولگری‌ها، فسادها و تجاوزها بکشد و انسان‌ها را به کمال مطلوب خود برساند.

زمینه‌سازی ظهور؛ راهبرد اساسی انقلاب اسلامی

وی اظهار کرد: امام(ره) می‌فرماید: این مکتب، مکتبى است که بر خلاف مکتب‌هاى غیر توحیدى، در تمام شئون فردى، اجتماعى، مادى، معنوى، فرهنگى، سیاسى، نظامى و اقتصادى دخالت و نظارت دارد و تبیین‌کننده تکلیف جمهوری اسلامی در مقابل استکبارند و از هیچ نکته، و لو بسیار ناچیز که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادى و معنوى نقش دارد فروگذار ننموده است و موانع و مشکلات سر راه تکامل را در اجتماع و فرد گوشزد نموده و به رفع آنها کوشیده است‏(وصیتنامه، ص18)، از این‌رو، آمادگی، تهیه ابزار برای مقابله با ستمگران را انتظار واقعی دانسته و آنها را راهبرد اساسی زمینه‌سازی ظهور معرفی می‌فرماید.

منصوری گفت: امام خمینی(ره) در ادامه می‌فرماید: «باید مقابله کنیم با این دستگاه‌های ظالم، خصوصاً دستگاه‌هایی که با اساس مخالفند.»(صحیفه نور، ج 21، ص 14.) در نتیجه با انتظار انفعالی و منجمد مخالفت می‌نمایند: «بعضی‌ها انتظار فرج را به این می‌دانند که در مسجد، در حسینیه، در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان (سلام‌الله علیه) را از خدا بخواهند و یک دسته دیگر انتظار فرج را می‌گفتند این است که ما کار نداشته باشیم به این که در جهان چه می‌گذرد، بر ملت‌ها چه می‌گذرد، ما تکلیف‌های خودمان را عمل می‌کنیم، برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاءالله درست می‌کنند، دیگر ما تکلیفی نداریم، تکلیف ما همین است که دعا کنیم ایشان بیایند و کاری به کار آنچه در دنیا می‌گذرد نداشته باشیم.» (صحیفه نور، ج 21، ص13)

منصوری افزود: امام خمینی(ره) در جای دیگر از سخنان روشنگرانه‌شان، برداشت غلط و تحریف عده‌ای را از برخی روایات به چالش کشیده، می‌فرماید: «یک عده دیگری بودند که می‌گفتند که هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود این حکومت باطل است و برخلاف اسلام است، آنها مغرور بودند، آنهایی که بازیگر نبودند، مغرور بودند به بعضی روایاتی که وارد شده است بر این امر که هر عَلَمی بلند شود قبل از ظهور حضرت، آن عَلَم، عَلَم باطل است. آنها خیال کرده بودند که نه هر حکومتی باشد. در صورتی که آن روایات [اشاره دارد] که هرکس عَلَم مهدی به عنوان مهدویت بلند کند، حالا ما فرض می‌کنیم که یک همچو روایاتی باشد آیا معنایش این است که از ما دیگر تکلیف ساقط است؟ این خلاف ضرورت اسلام، خلاف قرآن است. شاید الآن هم بسیاری باور کنند که نه حکومت نباید باشد و زمان حضرت صاحب بیاید و هر حکومتی در غیر زمان حضرت باطل است. این یعنی هرج و مرج، ما، درستش می‌کنیم تا حضرت بیاید» (صحیفه نور، ج 21، ص 17)، این منطق اشخاصی است که می‌خواهند از زیر بار در بروند، اسلام اینها را نمی‌پذیرد، اسلام این را به هیچ‌چیز نمی‌شمرد، این‌ها می‌خواهند از زیر بار در بروند، یک چیز درست می‌کنند دو تا روایت از این طرف و آن طرف می‌گردند پیدا می‌کنند... این خلاف قرآن است... اگر صد تا همچو روایت‌هایی بیاید ضربه به جدار می‌شود.» (صحیفه نور، ج 3، ص 340)

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: ایشان نسبت به اهمیت تشکیل حکومت اسلامی در کتاب ولایت فقیه می‌نویسند: «اسلام دین افراد مجاهدی است که به دنبال حق و عدالت‌اند. دین کسانی است که آزادی و استقلال می‌خواهند. مکتب مبارزان و مردم ضد استعمار است. اما این‌ها اسلام را طور دیگری معرفی کرده‌اند و می‌کنند. تصور نادرستی که از اسلام در اذهان به وجود آورده و شکل ناقصی که در حوزه‌های علمیه عرضه می‌شود، برای این منظور است که خاصیت انقلابی و حیاتی اسلامی را از آن بگیرند و نگذارند مسلمانان در کوشش و جنبش و نهضت باشند، دنبال اجرای احکام اسلام باشند، حکومتی به وجود بیاورند که سعادتشان را تأمین کند.»(ولایت فقیه، ص12)

انتهای پیام
captcha