تاریخ محلی بخشی از هویت ملی یک کشور است
کد خبر: 3951328
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹

تاریخ محلی بخشی از هویت ملی یک کشور است

مدیر مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در وبینار تخصصی «نقش تاریخ نگاری محلی بر بازسازی هویت شهری» گفت: تاریخ محلی بخشی از هویت ملی یک کشور است.

تاریخ محلی بخشی از هویت ملی یک کشور استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به‌نقل از آستان نیوز، ابوالفضل حسن‌آبادی، مدیر مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در این وبینار تخصصی، تاریخ‌نگاری محلی را یکی از نحله تاریخ‌نگاری، عنوان کرد که سابقه‌ای بیش از 1200 سال در ایران دارد.

وی ادامه داد: در این سبک از تاریخ‌نگاری حوزه نگاه به یک محدوده جغرافیایی خاصی معطوف شده و یک شهر یا یک ناحیه مورد مطالعه قرار می‌گیرد و مورخ محلی به شهر و زندگی مردمان اطراف خود توجه دارد.

حسن‌آبادی موضوعات تاریخ و بازیگران آن را پدیده‌هایی نزدیک و در دسترس تاریخ نگار محلی عنوان کرد و آدم‌های اطراف، خورد و خوراک، خانه و مسکن، معیشت و صنعتشان، علم دانش و مکان‌هایی که این آدم‌ها رفت و آمد می‌کنند، محورهای دید یک تاریخ نگار محلی دانست.

مدیر مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: مورخ تاریخ محلی در جستجوی حقیقت در اطراف خود و در زمان نزدیک به خود است و این تاریخ می‌تواند منبع مناسبی برای سؤالات محققان آینده باشد که نتیجه آن خود ارزیابی افراد و جامعه، مشارکت اجتماعی بیشتر و ایجاد جامعه‌ای متمدن‌تر و پویاتر است.

وی در این وبینار که تألیفات مرحوم محمد جابانی واقف بزرگ‌ترین مجموعه اسناد تاریخ شهری خراسان مورد بررسی قرار گرفت، استاد محمد جابانی را باستانی پاریزی خراسان نامید و تأکید کرد: یکی از انتقاداتی که به برخی از مورخان و پژوهشگران محلی وارد است بحث عدم مستندسازی دقیق و جمع‌آوری اطلاعات می‌باشد، اما تنوع اسناد، دقت و میزان زمانی که استاد جابانی در پژوهش‌های خود به کار برده‌، مثال‌زدنی است.

حسن‌آبادی در ادامه از استاد محمد جابانی به‌عنوان بزرگ‌ترین واقف اسناد تاریخ شهری خراسان نام برد و تیزبینی در موضوعات تاریخی را از شاخصه‌های آثار تاریخ نگاری مرحوم این استاد پیشکسوت دانست.

انتهای پیام
captcha