انتقال میراث تاریخی مهمتر از قدمت آن است
کد خبر: 3951111
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
بروجردی در افتتاحیه مرکز اسناد تاریخی وکیل‌الرعایا:

انتقال میراث تاریخی مهمتر از قدمت آن است

گنجینه اسناد وکیل‌الرعایا با حضور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در بیرم لارستان افتتاح شد.

انتقال میراث تاریخی مهمتر از قدمت آن استبه گزارش ایکنا، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران سخنران اصلی این رویداد بود و چهره‌های علمی دیگری همانند دکتر کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و دکتر فروغ پارسا، رئیس پژوهشکده مطالعات قرآنی در این مراسم به ایراد سخنرانی علمی پرداختند.

مردم نباید تاریخ گذشته را فراموش کنند

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ابتدای سخنرانی خود اظهار داشت: تعلق خاطر به سرزمین و تعلق خاطر به فرهنگ و تاریخ به ما یادآوری می‌کند که تسلط بیگانگان بر اساس تاریخ و فرهنگ اصیل ایرانی قابل پذیرش نیست و نسل جوان با مطالعه این اسناد تاریخی باید به این نکته توجه داشته باشند که خودشان سازنده فرهنگ سرزمینشان باشند.

بروجردی در ادامه افزود: مردم نباید اصالت و تاریخ گذشته را فراموش کنند و بر همه ما واجب است که در این عصر سازنده این فرهنگ اصیل و ماندگار ایرانی اسلامی باشیم. جوانان باید خودشان را به زینت علم مزین کنند همان چیزی که به تعبیر روایی، العلمُ سلطان است. هدایت و رشد یک جامعه با دانش و علم و دوری از جهل و خرافه محقق می‌شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به راه‌اندازی گنجینه اسناد وکیل‌الرعایا گفت: مهمتر از قدمت و دیرینه فرهنگی و باستانی، حفظ و نگهداری و انتقال میراث تاریخی است. همت دوستداران فرهنگی در این مجموعه اسنادی موجب شده است که انتقال میراث فرهنگی به مثابه یک چراغ راه  برای نسل‌های آینده را شاهد باشیم. حافظه ملی در خانه هر ایرانی که شعار کتابخانه ملی است از خلال همین اسناد و مدارکی که جنبه سندی دارد بدست می آید. در این زمینه فرهنگ بیشترین کاربرد را در میان ملت‌ها دارد و دیپلماسی فرهنگی از ارزش بالایی برخوردار است.

قیام اسدآبادی با شعار بازگشت به قرآن

دکتر فروغ پارسا، رئیس پژوهشکده مطالعات قرآنی و رئیس انجمن علمی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی در این رویداد اظهار داشت: موزه‌های اسناد به مثابه جایگاهی که مجاهدها و فعالیت‌های مردم هر سرزمین را تجلی می‌دهد در همه نقاط دنیا مورد اهمیت است. مرکز اسناد، محلی برای نمایش تاریخ فرهنگی هر سرزمین است و بازتاب فرهنگ هر ملت است.

وی با ذکر اهمیت اسناد تاریخی خاطرنشان کرد: طبق اسناد تاریخی، دو طبقه بازرگانان و روحانیون در تحولات تاریخی در کنار هم بوده اند. از دوره صفویه یعنی از زمان به رسمیت شناختن مذهب تشیع، نهاد دین در ایران به رسمیت شناخته شد و این حرکت در دوره قاجار نیز ادامه داشت.

وی افزود: قیام سیدجمال الدین اسدآبادی با شعار بازگشت به قرآن، موجب یک تحول در کشور شد و نشان داد که آموزه های قرآن کریم با علم آموزی مغایرت ندارد بلکه رهیافت سید جمال تأکید بر آن داشت که آموزه‌های اسلام ما را به مبارزه با استعمار و استکبار تشویق می‌کند.

بازشناسی ریشه ها از دل اسناد تاریخی

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در این رویداد فرهنگی اظهار داشت: گشایش گنجینه اسناد سید علی تاجر بیرمی نشان دهنده توجه پژوهشگران بیرمی به تدوین تاریخ محلی است. مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس خاطر نشان کرد: مجمو عه پژوهش انجام شده در مورد بیرم نشانگر کوشش پژوهشگران این دیار برای بازشناسی ریشه‌ها و هویت‌های مردمان این دیار است و گنجینه ارزشمند و متنوع خاندان حاج سید علی تاجر بیرمی گواهی بر این مدعاست.

 به گفته کوروش کمالی سروستانی، اسناد این خاندان از منظرهای سیاسی، اجتماعی، تجاری، دینی، اخلاقی و ادبی شایسته تحقیق و تحلیل و بررسی است.

رئیس بنیاد سعدی شناسی در ادامه با ارائه اطلاعات تاریخی درباره صاحبان این اسناد در قرون گذشته اظهار داشت: حاج سید علی تاجر بیرمی و فرزندانش که گنجینه اسناد او امروز گشایش می یابد، حکم وکیل الرعایایی در ایالت فارس را از دوران ناصرالدین شاه قاجار داشتند.

در بخش دوم این رویداد فرهنگی افتتاح رسمی گنجینه اسناد وکیل الرعایای بیرمی، بازدید از مجموعه اسناد تاریخی، نمایشگاه کتاب، نمایشگاه صنایع دستی، مردم شناسی و موزه شهداء در محل مرکز اسناد و مطالعات راهبردی حضرت شاه زندو(ع) صورت گرفت.

این مرکز اسناد تاریخی در شهر بیرم لارستان در استان فارس واقع شده است.

انتهای پیام
captcha