برنامه مشخصی برای مؤسسات قرآنی وجود ندارد
کد خبر: 3944247
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵

برنامه مشخصی برای مؤسسات قرآنی وجود ندارد

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت اردبیل با بیان اینکه برنامه مشخصی برای مؤسسات قرآنی وجود ندارد، گفت: هم‌اکنون تنها ۱۰ مؤسسه فعال در این استان باقی مانده است.

نهضت حورزاده، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان اردبیل در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: از زمانی که اتحادیه در استان ما به ثبت رسیده است، تمامی اعتبارات قرآنی از طریق اتحادیه به مؤسسات قرآنی واگذار می‌شود. هم‌اکنون در حال واگذاری این اعتبارات و هم‌چنین در حال اجرای طرح‌های سازمان دارالقرآن توسط مؤسساتمان هستیم.

وی افزود: از مهم‌ترین این طرح‌ها، طرح نورالثقلین، راه‌اندازی و تقویت محافل خانگی قرآن کریم و آموزش مهارت‌های قرآنی با تأکید بر آموزش و حفظ قرآن است. 

حورزاده اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌‌ای نیز با اداره‌کل اوقاف و امور خیریه داریم که کلاس‌های حفظ قرآن آن‌ها نیز از سوی مؤسساتمان برگزار می‌شود، فقط جلسه اول حضوری بود، ولی با توجه به شرایط شیوع کرونا که نمی‌توانیم کلاس‌ها را حضوری برگزار کنیم، از طریق فضای مجازی کلاس‌های حفظ را اداره می‌کنیم.

معضل ضرورت شرکت در دوره‌های توانمندسازی برای تمدید پروانه مؤسسات

وی با اشاره ضرورت‌ها و اجبارهایی که برای شرکت مؤسسات در دوره‌های توانمندسازی در شرایط شیوع بیماری وجود دارد، بیان کرد: آیا در شرایط حال حاضر بهتر نیست که ضرورت این دوره‌ها برای تمدید پروانه مؤسسات وجود نداشته باشد؟ مؤسسات، به حد کافی متضرر شده‌اند. هیچ‌گونه اعتباری از هیچ نهادی نیست، مردم نیز برای کلاس‌ها هزینه نمی‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت اردبیل اظهار کرد: مؤسسات ما به خاطر شیوع کرونا حتی ساختمان‌هایی که در اختیار داشته‌اند را تحویل داده‌اند، چون نمی‌توانند هزینه‌ اجاره را بدهند. از سوی دیگر به آن‌ها تحمیل می‌شود که حتماً در دوره‌های بی‌شماری شرکت کنند تا بتوانند مجوزهایشان را تمدید کنند. ای کاش تمهیداتی اندیشیده می‌شد تا حداقل مدتی برایشان در نظر گرفته شود و مجوز بدون نیاز به حضور تمدید شود. تمدید مجوز نیز به صورت غیرحضوری امکان ندارد و اصلاً سنخیتی با در خانه ماندن به خاطر کرونا ندارد. حرف و عملمان یکی نیست.

وی ادامه داد: اکثر مؤسسات سازمان تبلیغات دو نفره بودند که حالا باید حداقل سه نفر پرسنل داشته باشند، این نیز مشکلات خودش را دارد، باید هزینه‌هایی را بابت ثبت پرداخت کنند، مؤسسات ما واقعاً این توانمندی را ندارند و باید به کافی‌نت یا جاهای دیگر مراجعه کنند، برایشان هزینه در بر دارد که نفر سوم را وارد کنند، باید حتماً عدم سوء پیشینه بیاورد که مستلزم صرف زمان و رفت و آمد است، از سوی دیگر باید در روزنامه نیز ثبت کنند و بالغ بر یک میلیون و پانصد تا دو میلیون تومان برای مؤسسات هزینه در بر خواهد داشت.

فعالیت تنها 10 مؤسسه فعال در اردبیل

حورزاده با بیان اینکه 65 مؤسسه در این استان فعال بودند، گفت: هم‌اکنون 10 مؤسسه فعال داریم و حدود 40 تا 45 مؤسسه نیز صرفاً به ختم قرآن و نشر مطالب دینی می‌پردازند.

وی عنوان کرد: در مورد اعطای تسهیلات به مؤسسات سازمان تبلیغات یا ارشاد، اصلاً به فکر این نیستیم که حتی اگر مؤسساتمان از این تسهیلات نیز استفاده کنند، از چه منبعی وام‌ها را بازپرداخت کنند. اگر وام‌ها برای مؤسسات فعالی که حتی در این زمان نیز فعالیتشان قطع نشده و جهادی کار می‌کنند، بلاعوض شود، دستگیری از این مؤسسات می‌شود.

برنامه مشخصی برای مؤسسات قرآنی وجود ندارد

حورزاده با بیان اینکه برنامه مشخصی برای مؤسسات قرآنی وجود ندارد، گفت: همه در ابهام هستند، نمی‌دانند برای سال آینده برنامه مؤسسات چه می‌شود و چه بر سر مؤسسات می‌آید، هر چند که محمد انجم‌شعاع، مدیر عامل جدید اتحادیه بسیار زحمت می‌کشند و تاکنون سه جلسه به‌صورت مجازی با ما برگزار شده است، مشکلات ما را احصا و پیگیری می‌کنند و جای تشکر و قدردانی دارد، ولی یک نفر چه کاری می‌تواند انجام دهد.

وی گفت: با وجود اینکه اتحادیه ادغام شده، اما باز آن تعامل به خوبی که انتظار داشتیم بین دو دستگاه وجود ندارد. از بسیاری از برنامه‌های ارشاد مطلع نمی‌شویم، گویی ما را به رسمیت نمی‌شناسند، شاید مؤسساتی که زیر نظر ارشاد بوده‌اند، به لحاظ ساختمانی و مکانی مشکل چندانی نداشته باشند، چون پیش از این بابت مکان از آن‌ها حمایت شده است، اما مؤسسات سازمان تبلیغات واقعاً با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، خیلی‌هایشان مکان مشخصی ندارند، استیجاری بوده‌اند که تحویل داده‌اند، خیلی‌هایشان یک اتاق منزلشان را دفتر مؤسسه کرده‌اند.

هزینه بیمه فعالان قرآنی بسیار بیشتر از بیمه مداحان است

حورزاده بیان کرد: از سوی دیگر، مالیات و بیمه نیز از دیگر مشکلات مؤسساتمان است؛ مؤسسات ما مگر چقدر درآمد دارند که مالیات آن را نیز پرداخت کنند. متأسفانه معافیت مالیاتی را حذف کرده‌اند، مورد بعدی بیمه است که واقعاً هزینه زیادی دارد، بسیاری از مربیان و معلمانمان بیمه صندوق هنرمندان شده‌اند، اما هزینه بسیار سنگینی دارد، این افراد درآمد مشخص ماهانه‌ای ندارند که بتوانند از عهده این هزینه‌ها بربیایند. هزینه بیمه فعالان قرآنی خیلی بیشتر از بیمه مداحان است.

انتهای پیام
captcha