جاذبه‌های مذهبی مشهد
کد خبر: 3943805
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷

جاذبه‌های مذهبی مشهد

مشهد پایتخت معنوی ایران است و در طول سال میلیون‌ها مسافر به قصد زیارت بارگاه مقدس امام هشتم به این شهر سفر می‌کنند. اما در این شهر به غیر از حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) جاذبه‌های مذهبی دیگری هم وجود دارد.

مشهد پایتخت معنوی ایران است و در طول سال میلیون‌ها مسافر به قصد زیارت بارگاه مقدس امام هشتم به این شهر سفر می‌کنند. اما در این شهر به غیر از حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) جاذبه‌های مذهبی دیگری هم وجود دارد. این شهر که در طول تاریخ بارها موردتوجه حاکمان اسلامی بوده نقش پررنگی در معماری اسلامی و سنتی ایران ایفا می‌کند. اگر با تور مشهد هوایی یا خرید بلیط هواپیما مشهد به شهر مقدس مشهد سفر می‌کنید، لیستی از مساجد و مقبره‌های مذهبی را همراه داشته باشید تا با شکوه این شهر تاریخی و مذهبی بیشتر آشنا شوید.

حرم مطهر امام رضا(علیه السلام)

بدون شک اولین هدف و مقصد برای سفر به شهر مشهد، زیارت امام هشتم شیعیان است. حرم مطهر این امام در مرکز شهر مشهد قرار گرفته و سالانه نزدیک به ۲۰ میلیون جمعیت برای زیارت به این شهر قدم می‌گذارند. مجموعه آستان قدس رضوی شامل موزه، آرامگاه‌های معروف،‌ کتابخانه، مدرسه و ساعت‌های تاریخی است و گردشگران ایرانی و غیر ایرانی زیادی چندین روز از سفرشان را به این مکان مذهبی و تاریخی اختصاص می‌دهند.

آرامگاه خواجه اباصلت

خواجه اباصلت یکی از نزدیک‌ترین یاران امام رضا (ع) بوده که در دوره اقامت امام در مشهد ایشان را همراهی کرده است. مدفن این شخص بزرگوار در جاده مشهد به فریمان قرار دارد. بقعه چهارگوش با کاشی‌های هفت رنگ تزئین شده و آينه‌کاری‌های آن موردتوجه اکثر زائران است. گاهی اوقات برنامه بازدید از آرامگاه خواجه اباصلت در برنامه تور مشهد از تهران قرار دارد.

مسجد گوهرشاد

این مسجد شاهکاری از دوره تیموری به‌حساب می‌آید؛ مسجدی که به دستور گوهرشاد بیگم، همسر شاهرخ در جنوب حرم امام رضا(علیه السلام) ساخته شده و به مرور زمان به بخشی از حرم مطهر تبدیل شده است. معماری و کاشی‌کاری چشم‌نواز این سازه حال و هوای خاصی به مسجد بخشیده و هر زائری که به مشهد قدم می‌گذارد، پس از زیارت، بازدید از مسجد گوهر شاد را در برنامه خود قرار می‌دهد. مسجد گوهرشاد به سبک چهارایوانی ساخته شده و صحن آن به شکل مربع است و گلدسته‌های آن زیبایی خاصی به محیط مسجد بخشیده‌اند. اگر با تور مشهد از تهران سفرتان را آغاز کرده‌اید، علاوه‌ بر صحن و سرای گوهرشاد، از منبر و محراب خاص آن هم دیدن کنید.

برای سفر از مشهد به کیش می‌توانید در اینجا لیست قیمت تور مشهد کیش را مشاهده کنید.

 

جاذبه‌های مذهبی مشهد

 

آرامگاه خواجه ربیع

خواجه ربیع از شخصیت‌های مهم تاریخ اسلام و شیعیان است و مقبره آن مرد بزرگ به همت شیخ بهایی در مشهد و در دوره صفوی ساخته شد. معماری این بنا تحت تاثیر معماری اسلامی در دوره صفویه است. در این دوره گنبدهای فیروزه‌ای جذابیت ویژه‌ای داشته‌اند که همچنان هم پابرجا هستند. به همین خاطر گردشگران زیادی برای بازدید به آن محل سر می‌زنند. علاوه‌ بر آرامگاه، قبرستان بزرگی در این محوطه ساخته شده و افراد مشهوری چون فتحعلی خان قاجار در آن دفن شده‌اند. اگر با تور مشهد سفرتان را آغاز کرده‌اید، به این بنای تاریخی و مذهبی سر بزنید.

امامزادگان سید ناصر و سید یاسر

زیارت حرم امام رضا(علیه السلام) اولویت مسافرانی است که به این شهر سفر کرده‌اند؛ اما مقبره و زیارتگاه امامزادگانی مانند سید یاسر و ناصر هم بسیار مورداستقبال قرار می‌گیرد. این دو امامزاده از فرزندان امام موسی کاظم (ع) هستند که مقبره آن‌ها در مسیر مشهد به طرقبه و در پنج کیلومتری غرب مشهد از سمت وکیل‌آباد واقع شده است.


بیشتر بخوانید :

آرامگاه پیر پالاندوز

اکثر آرامگاه‌های معروف در مشهد در دوره صفویه ساخته شده‌اند. محمد عارف عباسی به‌عنوان یکی از عرفای بزرگ قرن دهم و قطب سلسله ذهبیه شناخته می‌شود که بنای مقبره آن در سال ۹۸۵ هجری قمری ساخته شده است. این بنای تاریخی با گنبد فیروزه‌ای و ایوان آجری زیبا همراه با نقاشی‌هایی از دوره صفویه یکی از جاذبه‌های مذهبی شهر مشهد است. اگر با تور مشهد هوایی یا زمینی به این شهر سفر کرده‌اید، به ضلع شرقی حرم امام رضا(ع) و بقعه پیر پالاندوز هم سر بزنید و از این بنای تاریخی و مذهبی دیدن کنید.

گنبد خشتی

 گنبد خشتی یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی شهر مشهد محسوب می‌شود. این گنبد در دوره صفویه ساخته شده و در سال ۱۳۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. این مقبره مربوط به امامزاده سید محمد از نوادگان امام موسی کاظم(علیه السلام) است که در خیابان طبرسی در کوچه‌ای به همین نام قرار دارد. برخی از تورهای مشهد از تهران با برنامه‌های گردشگری و بازدید از بناهای تاریخی و مذهبی همراه هستند.

مسجد شاه مشهد

مسجد شاه که به نام مسجد هفتاد و دو تن یا مقبره امیر غیاث‌الدین ملکشاه هم شناخته می‌شود، مسجدی تاریخی و بازمانده از قرن نهم هجری قمری است. این مسجد به دستور ملکشاه که از امرای مهم دربار تیمور گورکانی بود، ساخته شد و در نهایت پیکر خودش را هم در همان مسجد دفن کردند. این مسجد یکی از بناهای تاریخی و زیبای دوره گورکانی است.

مشهد را می‌توان شهری بزرگ با جاذبه‌های گردشگری فراوان معرفی کرد. کسانی که با تور مشهد به این شهر سفر می‌کنند، مقاصد گردشگری متنوع و زیادی پیش‌رو دارند.

انتهای پیام
captcha