به گزارش ایکنا؛ نود و ششمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «قبسات» به صاحبامتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «علل معنوی و کیفیت سازگاری آن با قانون علیت»، «نقش و تأثیر علل و عوامل فرامادی در بلایای طبیعی»، «درنگی در شبهه خدا بهمثابه مولود جهل آدمی (نقد و بررسی الحاد کیهانشناختی هاوکینگ)»، «نگاه وجودی و سلوکی به سبک مواجهه با شرور»، «تحلیل مقوله بلا و درد و رنج در عرفان ابنعربی»، «وانهادگی انسان معاصر در غربت غربی و تنهایی او در بلیهای چون کرونا»، «خیزش تفکر الهیاتی ـ فلسفی در بحران کرونا (مروری بر معناداری زندگی، مرگاندیشی و معنویتگرایی)»، «نوآوری های علامه طباطبایی در تبیین رابطه خدا و جهان بر مبنای قرآن و برهان»، «علل عمده گرایش به پلورالیسم دینی در غرب و پارهای از نقدهای وارد بر آن»، «بررسی کاربست نظریات جامعهشناختی در مطالعه حدیث شیعه از سوی مستشرقان».
در طلیعه مقاله «نگاه وجودی و سلوکی به سبک مواجهه با شرور» میخوانیم: «جهان سرای رخدادهای مختلفی است که برخی از آن رودیدادها شرور نام دارند. انسانها ناگزیز با این رویدادهای ناگوار مواجهاند. برخی از این رویدادها به خودی خود آفت نیستند؛ اما تصادم انسانها با آنها به آسیب می انجامد. برخی از آن رویدادها در شمار آفات و آفت زاها میباشند. برخی دیگر که از حیث قوانین اخلاق شدیدترین رویدادهای شرآمیزند که از شرارت ها بشری به حساب میآیند. اکنون این دو پرسش در پیش نهاده میشود: نخست، جایگاه این شرور در نظام هستی چیست و کدام است؟ دوم، روش مواجهشدن با این گونه رویدادهای آسیبرسان چیست و کدام است؟ در پاسخ به پرسش نخست باید نظام احسن را تشریح و وجود خیر و شر را در آن بررسی کرد؛ نظامی که دو بخش دارد: یکم، بخش فراگیر و عام که در تمامیت خویش واجد امکانات اشرف ترتیبی است. دوم، بخش خاص که شرور در آن بخش برابر جهات خیر و نیک جهان واقع میشوند. شرور در دو رده می گنجد: نخست، شرور تکوینی و دوم، شرور اختیاری. در پاسخ به پرسش دوم دو مرحله خواهیم داشت: نخست، مرحله پیشاشرور و دوم مرحله پساشرور. در مرحله نخست سه عامل کردار سنجیده و پسندیده، گزینشگری روش و فرجام نیک و درخواست از خدا سعادت را نتیجه خواهد داد. در مرحله دوم اصل های اخلاق و اصل های سلوک پاکیزه میباید فرا راه انسان واقع شود.»
در چکیده مقاله «نوآوریهای علامه طباطبایی در تبیین رابطه خدا و جهان بر مبنای قرآن و برهان» آمده است: «اندیشه خدا و چگونگی رابطه او با عالم خلقت همیشه یکی از مسائل مطرح در نظامهای فکری جهان بوده است. رابطه از نوع صانع و مصنوع، محرک و متحرک، حلول و اتحاد، فیضان و صدور و رابط و مستقل از جمله دیدگاه های مطرح در این خصوص میباشد. علامه طباطبایی به عنوان یک حکیم نوصدرایی ضمن نقد نظر ملاصدرا مبنی بر «لمی»بودن برهان صدیقین اثبات می کند که این برهان «انی» و نسبت به سایر براهین «اشبه به لمی» است. ایشان با تقریری جدید از این برهان آن را صرفاً یک تنبیه و نه برهان میداند. علامه طباطبایی همین دیدگاه را در مباحث توحیدی خود در المیزان نیز دنبال میکند. تفسیر جدیدی از واژه حق در آیات قرآن را میتوان یکی از نوآوریهای تفسیری علامه طباطبایی دانست. ایشان در توضیح این آیات، وجود فقری ملاصدرا را مطرح نموده، معتقدند تنها خداوند «حق مطلق» بوده و ما سوی الله ظهورات حق و به بیان قرآنی آیات الهی هستند و آیه از خود چیزی ندارد جز ارائه ذی الایه و سایههایی هستند که خورشید حق را ارائه میدهند و بدون لحاظ حق هیچ و پوچاند. از این منظر خداوند از حیث معرفتی تصوراً و تصدیقاً «ابده بدیهیات» بوده، سایر پدیدهها ذیل بداهت حق شناخته میشوند.»
انتهای پیام