دوفصلنامه «پژوهش‌های اسلامی جنسیت و خانواده» در پله 4
کد خبر: 3933874
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱

دوفصلنامه «پژوهش‌های اسلامی جنسیت و خانواده» در پله 4

چهارمین شماره از دوره سوم دوفصلنامه «پژوهش‌های اسلامی جنسیت و خانواده» به صاحب امتیازی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة منتشر شد.

به گزارش ایکنا، در این شماره از دوفصلنامه پژوهش‌های اسلامی جنسیت و خانواده مقالاتی با عناوین «بدحجابی و پیامد‌های آن»، «نقش تغافل در تحکیم روابط زوجین»، «بررسی مفهوم لباس بودن زن و شوهر در آیه ی 187 سوره بقره»، «عوامل موثر در تربیت کودک از نظر اسلام»، «نقش زن در استحکام خانواده اسلامی» و «بررسی وضعیت مشارکت سیاسی - اجتماعی زنان در کشور افغانستان» منتشر شده است.

بدحجابی و پیامد‌های آن

در چکیده مقاله «بدحجابی و پیامد‌های آن» می‌خوانیم رعایت پوشش و پرهیز از خود نمایی و ظاهر شدن در برابر نامحرمان، سفارش ائمه معصومین علیهم السلام بوده است. مقوله بی‌حجابی و بد‌حجابی یک معضل کاملاً مشهود در جوامع اسلامی است. معضلی که فقط برای افراد بد حجاب مشکل ایجاد نمی کند؛ در واقع آسیب‌هایی که از بدحجابی ناشی میشود، تمام اعضای جامعه در بر می‌گیرد. حجاب و عفاف یک دستور دینی است و از مسائل مهم و کلیدی جوامع اسلامی به حساب می‌آید که رعایت آن از سوی بانوان مسلمان، زمینه ساز حل بسیاری از معضلات اجتماعی خواهد شد. در این مقاله در ابتدا به مفهوم حجاب و عفاف و اهمیت آن در ابعاد مختلف پرداخته شده است وسپس علل بدحجابی از جهات مختلف بررسی شده است. از جمله آسیب‌های بدحجابی، سقوط شخصیت انسانی زن، کاهش جذابیت زنان در نزد همسرا‌ن، افزایش طلاق وجدایی، از بین رفتن آرامش روانی و ... است. با توجه به اینکه در جوامع امروزی بد‌حجابی باعث ایجاد ناهنجاری های اجتماعی و فردی میشود، روش هایی را برای از بین بردن این معضل بیان کردیم. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی و به شیوه کتابخانه ای به طرح بحث می‌پردازد.

بررسی مفهوم لباس بودن زن و شوهر در آیه 187 سوره بقره

در طلیعه نوشتار «بررسی مفهوم لباس بودن زن و شوهر در آیه ی 187 سوره بقره» آمده است همسری بر پایه‌ی ازوداج میان زوجین پدید می‌آید. درباره‌ی کیفیت این رابطه اظهار نظرهای متفاوتی از سوی صاحبنظران و مکاتب مختلف صورت گرفته است. از دیدگاه اسلام، مرد و زن در قبال هم و در جایگاه همسری، مسئولیت‌هایی بر دوش دارند. یکی از تعابیر قرآن در این باره آیه 187 سوره بقره است."«...هن لباس لکم و انتم لباس لهن...»" یعنی «... زنان لباس شما هستند و شما لباس آنان هستید... ». در این مقاله به مفهوم لباس بودن زن و شوهر نسبت به یکدیگر با توجه به روایات وارده در این باب و تفاسیر مهم شیعی و اهل سنت پرداخته می‌شود. طبق بررسی های انجام شده، لباس بودن زن و شوهر در مواردی که قرآن به آن تشبیه کرده است، نتایج مثبتی برای زن و مرد در زندگی مشترک در بر خواهد داشت. اگر زن و شوهر پوشش و لباس یکدیگر باشند، این امر سبب تحکیم روابط زناشویی، کاهش اختلافات و آسیب‌های زندگی مشترک و ایجاد فرصت های بیشتر برای خوب زندگی کردن خواهد گشت.      

انتهای پیام
captcha