اجرای عدالت در نظام جمهوری اسلامی اهمیت فوق العاده ای دارد
کد خبر: 3933165
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶

اجرای عدالت در نظام جمهوری اسلامی اهمیت فوق العاده ای دارد

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: احقاق حق و اجرای عدالت به عنوان یکی از ارکان دین مبین اسلام از اهمیت و جایگاه بسیار رفیعی برخوردار است و به تبع آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز اهمیت فوق‌العاده ای دارد.

به گزارش ایکنا از کرمان، یدالله موحد، رئیس کل دادگستری استان کرمان امروز چهارشنبه، 15 آبان‌ماه در مراسم معارفه رئیس جدید دادگستری شهرستان جیرفت، با اشاره به تاکید رئیس قوه‌‌ قضاییه مبنی بر اندک کوتاهی نکردن در حوزه امنیت مردم و جامعه گفت: در این شرایط کنونی امنیت مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: قضات، دادستان‌ها، نیروهای امنیتی و سایر دست‌اندرکاران حوزه امنیتی باید عزم خود را جزم کنند و هیچگونه خشونت و شرارتی را برنتابند زیرا دشمنان و معاندین همه ظرفیت‌های تبلیغی، اقتصادی و فرهنگی خود را برای آسیب زدن به ملت تجمیع کرده‌اند و باید بیش از گذشته هوشیار بود و در عرصه دفاع از ملت و کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی اقدام کرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی باید پشتیبانی لازم از نیروهای امنیتی را انجام دهد تا بتوانند بر مبنای پیش‌بینی و پیشگیری از عهده مسئولیت‌های خود در دفاع از ملت برآیند، بیان کرد: قوه‌ قضاییه به هیچ عنوان اجازه هیچ تحرکی را به عناصر دست نشانده معاندین نخواهد داد و قاطعانه، برمبنای فرمایشات رهبری در راستای منافع نظام و آرمان شهدا حرکت می‌کند.

موحد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که قضاوت کار دشواری است، گفت: کار قضایی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دشوارتر از سایر مسئولیت‌ها است؛ زیرا کارآمدی نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران به این نظام اعتبار می‌بخشد و ضعف و سستی در این سیستم موجب بی‌اعتباری نظام خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: قوام، دوام و بقای هر حاکمیتی بستگی به عدالت‌گستری آن حکومت دارد و در مبانی و تعالیم دین مبین اسلام نیز این موضوع مطرح شده است.

موحد با اشاره به این مطلب که احقاق حق و اجرای عدالت به عنوان یکی از ارکان دین مبین اسلام از اهمیت و جایگاه بسیار رفیعی برخوردار است و به تبع آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، اظهارکرد: افرادی که در این امر خطیر و مهم ایفای نقش کرده و مسئولیت می‌پذیرند، باید به این خطر و اهمیت این منصب واقف باشند و دقت را برای پایبندی به الزامات  در این جایگاه لحاظ کنند.

وی گفت: کارگزاران دستگاه قضایی حقیقتا در شرایط فعلی مجاهدانه و ایثارگرانه در حال خدمت و تلاش هستند تا اعتماد عمومی به نظام قضایی کشور ارتقا یابد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به آغاز دوران تحولی در قوه قضاییه، بیان کرد: از حدود یک‌سال و نیم گذشته و در پی منشور گام دوم انقلاب که از سوی رهبری اعلام شده است، قوه قضاییه تحولاتی را خواهد داشت و در این راستا، محورهای سند تحول نیز مشخص شده است.

موحد با تاکید بر این موضوع که اگر بخواهیم همگام، همراه و همدل با سیاست‌ها و رویکردهای رئیس قوه قضاییه حرکت کنیم، باید وقت اداری و غیر اداری را در نظر نگیریم و متناسب با شرایط، مخلصانه و برای رسیدن به رفاه و سعادتی که مد نظر نظام است، تلاش کنیم افزود: در این برهه حساس، قوه قضاییه مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده دارد و محورهای مدیریت تحولی قوه قضاییه در زمینه‌های مختلف از جمله در مقابله با فساد و فساد ستیزی در درون و برون این دستگاه مورد تاکید قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که عزم راسخ دستگاه قضایی در میدان پرخطر مبارزه با فساد ملموس و قابل مشاهده است، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها، قوای اجرایی، مقننه و مردم باید همگام و پشتیبان جدی دستگاه قضایی در این زمینه باشند و تاکنون نیز مردم به خوبی از این حرکت پشتیبانی کرده‌اند و گام‌های بلندی در این زمینه برداشته شده است.

موحد افزود: قوه قضاییه امروز عزم راسخ دارد که در دورن این قوه کرامت انسانی را ارتقا بخشیده و به حقوق انسانی، اسلامی و شهروندی مردم بیشتر از گذشته احترام بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه سند حفظ کرامت انسانی در دستگاه قضایی از افتخارات نظام قضایی جمهوری اسلامی و مبتنی بر فرمایشات ائمه معصوم(ع) و مبانی اسلامی و شرعی است یادآور شد: سند حفظ کرامت انسانی در دستگاه قضایی یک توصیه اخلاقی نیست بلکه یک دستور و فرمان اجرایی است و اجرای آن جزء الزامات دستگاه قضایی به شمار می‌رود و باید به شکلی اقدام شود که مردم به صورت ملموس احساس کنند که مفاد این سند در حال اجرا است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان توجه به حقوق عامه را از دیگر اولویت‌های قوه قضاییه برشمرد و تاکید کرد: قوه قضاییه در زمینه ترک وظیفه، فعل و مسئولیت‌های ناشی از آن در اجرای اصل ۱۵۶ قانون اساسی بخشنامه‌ای صادر کرده است و هرگونه ترک وظیفه، اهمال و سهل‌انگاری در انجام وظایف که موجب تضییع حقوق و اموال عمومی‌ شود، موضوع ماده ۵۶۸ قانون مجازت اسلامی باشد، قابل تعقیب کیفری است و مشمول مرور زمان نیز نمی‌شود.

موحد تصریح کرد: قوه قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت ادرای به عنوان متولی حفاظت از حقوق عامه مسائل مربوط به ترک فعل‌ها را تعقیب می‌کنند؛ زیرا این مسائه در نظام قضایی ما بسیار اهمیت دارد و نباید به سادگی از کنار آنها عبور کرد.

وی ضمن پاسداشت خدمات ارزشمند مرحوم حسین شکوهی‌نسب، از ایشان به عنوان جاهد فی سبیل الله یاد کرد و گفت: آن مرحوم شب و روز در جهت خدمت به محرومان و مردم با تمام توان کار می‌کرد و با فوت ایشان سرمایه ارزشمندی را از دست دادیم زیرا ایشان از مفاخر دستگاه قضایی استان کرمان به شمار می‌رفتند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر این مطلب که سرمایه‌های ارزشمند انسانی در نظام قضایی کشور وجود دارد، افزود: ظرفیت عظیمی از جوانان متدین و متشرع در نظام قضایی کشور خدمت می‌کنند و سختی کار قضاوت را بر دوش می‌کشند و باید قدردان آنها بود.

موحد افزود: کاهش اطاله دادرسی، تسریع دادرسی‌ها، کاهش جمعیت کیفری، اتقان و استحکام آرا و تکریم مراجعان از شاخص‌های تعیین شده از سوی قوه قضاییه است که باید برای رسیدن به این شاخص‌ها حرکت کنیم.

یادآور می‌شود؛ در این آئین «اصغر مختاری ستایی» به عنوان ریاست جدید دادگستری شهرستان جیرفت معرفی شد.

انتهای پیام
captcha