سنن الهی را با نیت خالص به‌جا آوریم
کد خبر: 3912638
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم:

سنن الهی را با نیت خالص به‌جا آوریم

حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی با بیان اینکه سنن الهی را با قلبی صاف و نیتی خالص به‌جا آوریم، بیان کرد: نماز معراج بنده و زیارت پروردگار است؛ اگر به باطن نماز که صداقت، گذشت، شکر و صبر، امید توجه کنیم، نور نماز در دل و روح و جان و زندگی ما متجلی می‌شود.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی، مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در کرسی آزاداندیشی «جلوه‌های زیباشناختی نماز» که پنجم مردادماه در دانشگاه علوم پزشکی قم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، بیان کرد: نماز باعث باز شدن افق‌های جدید به روی عقل و بهره‌وری از همه ظرفیت‌های شناختی انسان می‌شود.

وی اظهار کرد: ضعف ایمان را می‌توان با قرار گرفتن در محیط‌های معنوی همچون همنشینی با افراد صالح و حضور در محافل معنوی و داشتن برنامه‌های معنوی مداوم مثل زیارت رفتن، تلاوت قرآن، شرکت در نمازهای جمعه و جماعت و...، آگاهی‌افزایی و توجه به تحقق وعده‌های الهی درمان کرد.

کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه سنن الهی را با قلبی صاف و نیتی خالص به‌جا آوریم، ادامه داد: نماز معراج بنده و زیارت پروردگار است؛ اگر به باطن نماز که صداقت، صمیمیت، قناعت، سخاوت، گذشت، شکر و صبر، امید، تحمل بالا و توقع کم توجه کنیم، نور نماز در دل و روح و جان و زندگی ما متجلی می‌شود.

مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم بیان کرد: نماز در بهبود اخلاق فردی و اجتماعی تأثیرگذار است و انسان بی‌نماز همیشه خود را در نقصان و کمبود می‌بیند.

وی اظهار کرد: عبودیت و نماز اول وقت است که قطره را به اقیانوس بیکران الهی متصل می‌کند و اگر قطره به دریا ملحق نشود به سادگی نابود و ناپدید می‌شود. اگر نمازگزار گذشت و عفو داشته باشد و کینه در وجودش لانه نکند هرگز در سراشیبی سقوط قرار نخواهد گرفت.

حجت‌الاسلام لطفیان سرگزی افزود: نماز تکرار نیست و هر کدام از اعمال نماز برای خود عالمی مملو از معنا و شيرينی دارند. نماز آب حياتی است که سبب دفع تکبر و رفع آلودگی‌های جسمی و روحی می‌شود.

وی با بیان اینکه نمازهای جمعه و جماعت سرمایه سعادت انسان است، گفت: افرادی که در نمازهای جمعه و جماعت حاضر می‌شوند خدا آنها را به جوار رحمت خویش نزدیک می‌کند. معاشران گاهی می‌توانند اندیشه‌ای را واژگون و در دین و اعتقاد اثر بگذارند، مراقب انتخاب دوست باشیم.

علی محمدزاده
انتهای پیام
captcha