خطر همچنان در کمین است / بیماران در خانه بمانند
کد خبر: 3893114
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶

خطر همچنان در کمین است / بیماران در خانه بمانند

اکنون که بازار هم حالت نیمه‌باز را به خود گرفته است، باید مراقب باشیم و بیشتر رعایت کنیم چرا که بیماری کرونا در جامعه شیوع دارد؛ بنابراین خطر همچنان در کمین است و نباید این عوامل موجب اطمینان خاطر شود.

خطر همچنان در کمین است / بیماران در خانه بمانندکرونا که آمد همه را خانه‌نشین کرد و ترس دراماندن خود و اطرافیان به ویژه کسانی که ناراحتی و بیمارهای مزمن دارند در اولویت رعایت نکات ایمنی قرار گرفت. با وجود هشدارهای مکرر از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی بازهم گروهی این بیماری را جدی نگرفته و خود و خانواده‌شان را درگیر این بیماری کرده‌اند.

از اول اردیبهشت‌ماه تقربیاً با بازگشایی بسیاری از کسب و کارهای جامعه ترس رشد مجدد این ویروس و دامنگیر کردن افراد بیشتر به وجود آمد. در این راستا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و فاصله‌گذاری هوشمند در جامعه اجرایی شد و همین امر احساس مسئولیت تک‌تک کسانی را که به دلیل شغل خود مجبور به حضور در اجتماع هستند را سنگین‌تر می‌کند چراکه با کوچکترین کوتاهی در عدم رعایت فاصله‌گذاری هم سلامت خود و هم عزیزانمان را ممکن است به خطر بیندازیم. پس آگاه باشید؛ خطر در کمین است.


بیشتر بخوانید:


عوامل مهم احتمال مرگ بر اثر ابتلا به کرونا

ابراهیم قادری، معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: مرگ در مبتلایان به کرونا در ابتدا در اکثر کشورها بالا بود و این مهم می‌تواند دلایل خاصی داشته باشد و وابسته به عواملی از جمله نحوه و زمان شیوع اپیدمی، امکانات و رفتار مردم متفاوت بوده است.

وی افزایش ابتلا، احتمال مرگ و میر در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و رفتار جامعه را دلایل اصلی مؤثر بر افزایش مرگ و میر در اپیدمی کرونا دانست و بیان کرد: این در حالی است که در ابتدا میزان مرگ و میر در سایر کشورها یک تا سه درصد اعلام شده بود اما به نظر می‌رسد که اکنون این آمار بسیار بیشتر از آمارهای اعلام شده باشد.

قادری بیان کرد: مسئله بعدی این است که ممکن است اپیدمی در ابتدا میان افرادی که دچار مرگ نشوند شیوع یابد، اما هنگامی که تعداد افراد مسن و یا افرادی که بیماری‎های مزمن از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و ضعف سیستم ایمنی دارند، بیشتر مبتلا شوند، آمار مرگ و میر افزایش می‌یابد.

پنهان‌کاری نکنیم

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان رفتار مردم را عاملی بسیار مهمی در این زمینه ذکر و اعلام کرد: این مسئله که آیا هنگام داشتن علائم کرونا به پزشک مراجعه کنیم یا خیر در جامعه ما به یک چالش تبدیل شده است. متأسفانه برخی افراد در مواجه با بعضی از بیماری‌ها از جمله کرونا دست به پنهان‌کاری می‌زنند و از مراجعه به موقع به پزشک خودداری می‌کنند و زمانی که بیماری به مرحله شدیدی می‌رسد و تأثیرات منفی زیادی بر بدن می‌گذارد به پزشک مراجعه می‌کنند که این خود موجب افزایش مرگ و میر می‌شود.

قادری تأکید کرد: نکته مهم این است که اکنون بازار هم حالت نیمه باز را به خود گرفته است، باید از این به بعد مراقب باشیم و بیشتر رعایت کنیم چرا که بیماری کرونا در جامعه شیوع دارد؛ لذا خطر همچنان در کمین است و نباید این عوامل موجب اطمینان خاطر شود.

جلوگیری از معیوب ماندن چرخه درمان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان تصریح کرد: در شرایط کنونی باید بیش از پیش رعایت کرد و بهترین حالت برای کسانی که بیماری‌های مزمن دارند این است که باید در اردیبهشت ماه نیز در خانه بمانند و رفت وآمد نداشته باشند.

وی افزود: افرادی که مجبور به رفت و آمد به بیرون از منزل هستند باید با رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی خود را از ابتلا به بیماری مصون دارند و برای جلوگیری از معیوب ماندن چرخه درمان و افزایش مرگ و میر باید کسانی که دچار تنگی نفس شدند هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha