اهداف سفر مهم شمخانی به عراق؛ از اخراج آمریکا تا هماهنگی در مبارزه با کرونا
کد خبر: 3884281
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
سیدافقهی تشریح کرد:

اهداف سفر مهم شمخانی به عراق؛ از اخراج آمریکا تا هماهنگی در مبارزه با کرونا

کارشناس مسائل منطقه با مهم ارزیابی کردن سفر اخیر دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی به عراق، گفت: اهداف عمده این سفر بررسی ابعاد حمله تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی، فراهم کردن زمینه اخراج آمریکا از عراق با تشکیل یک دولت قوی و ایجاد هماهنگی میان دو کشور برای مقابله با ویروس کرونا بود.

سیدهادی سیدافقهیسیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره اهداف سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به عراق و دیدار با مقامات عالی‌رتبه این کشور گفت: به چند دلیل لازم بود که این سفر انجام شود. اول اینکه پس از عملیات تروریستی آمریکا و به شهادت رساندن شهید سپهبد قاسم سلیمانی، هیچ ارتباط مستقیم و دیدار سطح بالایی بین مقامات ایرانی و عراقی انجام نشده بود. البته تبادل پیام شده بود اما دیداری انجام نگرفته بود تا مسائل به صورت جزئی و شفاف بین مقامات دو کشور مورد بررسی شود و تصمیمات لازم برای برخورد با اینگونه حوادث گرفته شود. لذا لازم بود که مقامی این امر مهم را برعهده بگیرد تا ابعاد امنیتی عملیات تروریستی آمریکا بحث و بررسی شود.

خنثی‌سازی جنگ روانی آمریکا در موضوع کرونا

سیدافقهی اظهار کرد: دلیل دوم موضوع جنگ روانی بسیار سنگین سیستم تبلیغاتی و رسانه‌ای آمریکا و رسانه‌های همسو با آمریکا و غرب در کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، امارات، بحرین و قطر در ارتباط با ویروس کرونا در ایران است. در این باره هم لازم بود تبادل نظر و هماهنگی انجام شود تا دیدگاه‌های دو طرف درباره مبارزه با این ویروس شوم و خنثی کردن این جنگ روانی و تبلیغاتی خبیثانه آمریکا در جهت برهم زدن روابط صمیمانه دو کشور به همدیگر نزدیک شود.

این کارشناس مسائل منطقه تأکید کرد: نکته جالب اینکه در میان ده‌ها موضوعی که در دیدار آقایان شمخانی و فالح فیاض، مشاور عالی امنیتی و رئیس حشد الشعبی، مطرح شد، در نشست خبری پس از دیدار، فالح فیاض مسئله ضرورت همکاری ایران و عراق برای مقابله با ویروس کرونا را بیان کرد.

ضرورت ایجاد همگرایی در جریان‌های شیعی 

وی ادامه داد: همچنین نشست مهم و ارزشمندی با رهبران جریان‌های سیاسی شیعی برگزار شد. زیرا هنوز مسئله نخست‌وزیری عراق پس از ناکامی محمد توفیق علاوی در تشکیل کابینه و آغاز کار رسمی پابرجاست و همچنان عادل عبدالمهدی اضافه بر مدت بر سر کار مانده است و پست نخست‌وزیری نیز براساس یک قانون نانوشته متعلق به شیعیان است. توفیق علاوی متأسفانه نتوانست وزرای خود را به درستی انتخاب کند و احزاب و گروه‌های شیعه به یک وحدت نظر و همگرایی در این راستا نرسیدند و لذا لازم بود دیداری نیز با سران جریا‌ن‌های شیعی انجام شود تا حساسیت وضعیت فعلی و توطئه‌های آمریکا در جهت حفظ جنگ روانی و تشنج و عملیات فرسایشی اقتصادی، امنیتی و نظامی در عراق تشریح شود تا یک وحدت بر سر انتخاب یک نخست‌وزیر مورد توافق و کابینه قوی شکل بگیرد و به مرحله جدید که همان آغاز اخراج نظامیان آمریکا در عراق است منتهی شود.

سیدافقهی اظهار کرد: آقای شمخانی این نکته را در دیدارهای خود مؤکداً مطرح کرد و این موضوع به صورت رسمی و غیررسمی در گفت‌وگوهای بین مقامات ایرانی و عراقی مطرح شده و دو طرف به یک اشتراک نظر رسیده‌اند. لذا این سفر بسیار مهمی بود که در شرایط بسیار حساس امنیتی، سیاسی، روانی و بهداشتی انجام شد.

اهمیت اجماع در عراق برای خروج نظامیان آمریکا

سیدافقهی درباره میزان آمادگی واقعی مقامات عراقی برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت: وقتی عملیات تروریستی آمریکا منجر به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس شد واکنش‌های مختلفی از سوی مرجعیت عالیقدر نجف، پارلمان عراق و گروه‌های سیاسی انجام گرفت که مهمترین نکته این واکنش‌ها محدود کردن و در نهایت اخراج آمریکا از عراق بود و نقطه عطف این واکنش‌ها در پارلمان عراق بروز و ظهور یافت که به لغو و ابطال قانونی توافق همکاری‌های استراتژیک آمریکا و عراق انجامید.

وی بیان کرد: متأسفانه در آن جلسه اکثر کردها و اهل سنت حاضر نبودند و این نشان می‌داد که متأسفانه آمریکا بین کردها و برخی رهبران سیاسی اهل سنت به طور جدی یارگیری کرده است. زمانی که لغو این همکاری در پارلمان مصوب شد آمریکایی‌ها تهدید کردند و با بیان اینکه دولت عبدالمهدی موقت است و حق اتخاذ چنین اقدامی ندارد بر ماندن خود در عراق اصرار ورزیدند. این وضعیت باقی ماند تا اینکه صحبتی به طور غیر مستقیم از سوی مرجعیت عالیقدر مطرح شد که مسئله تعیین تکلیف باقی ماندن یا نماندن آمریکا در عراق پارلمان آینده باید روشن شود.

این کارشناس مسائل منطقه ابراز کرد: شاید این موضع به خاطر این بود که اجماعی در پارلمان بر سر این موضوع حاصل شود. زیرا اکثر حاضران در جلسه ابطال قانون همکاری آمریکا و عراق شیعه بودند و کردها و اهل سنت حضور نداشتند و مرجعیت نگران بود که وحدت و انسجام در جامعه عراق بر سر این موضوع شکل نگیرد. لذا هدف این بود که اخراج آمریکا از یک موضع قوی و با اجماع همه گروه‌های سیاسی عراق انجام شود و دوم اینکه دولت عبدالمهدی موقت بود و بر سر اختیار آن برای اجرای این قانون شک و تردید وجود داشت.

وی یادآور شد: البته عبدالمهدی با اینکه نخست‌وزیر مستعفی است چندین بار این مسئله را مطرح کرده و برخی گروه‌های شیعی مانند عصائب اهل الحق و فتح به طور صریح و برخی نیز مانند جریان حکمت به رهبری عمار حکیم به طور تلویحی بر محدود کردن و در نهایت بی‌نیاز شدن از نیروهای بیگانه در عراق که در واقع همان آمریکایی‌ها هستند تأکید کرده‌اند. لذا این مسئله فعلا در عراق مسکوت مانده تا یک دولت منسجم، قوی و با اجماع به قدرت برسد که بتواند تصمیم‌گیری‌های مؤثر و قابل اجرا را در این رابطه به انجام برساند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha