رئیس‌جمهور اسبق آفریقای جنوبی: حمایت از فلسطین را رها نخواهیم کرد
کد خبر: 3883147
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱

رئیس‌جمهور اسبق آفریقای جنوبی: حمایت از فلسطین را رها نخواهیم کرد

«تابو اِمبِکی»، رئیس‌جمهور اسبق آفریقای جنوبی سه‌شنبه شب گفت که کشورش هرگز حمایت از فلسطینی‌ها را رها نخواهد کرد.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ایرنا، امبکی در گفت‌وگو با تارنمای روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» گفت: آفریقای جنوبی هرگز حمایت اصولی‌ از فلسطینیان و دفاع از آرمان این کشور را رها نخواهد کرد و همچنان حافظ میراث نلسون ماندلا در حمایت از مردم فلسطین خواهد بود.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا در عصر پوپولیسم، آفریقای جنوبی نیز مانند برزیل و هند حمایت از آرمان مردم فلسطین را رها خواهد کرد؟ گفت، خیر اینگونه نیست که موضعمان را در قبال مسأله فلسطین تغییر دهیم. این یک مسأله قطعی بوده و تغییر آن محال است.
 
رییس جمهوری اسبق آفریقای جنوبی تصریح کرد: اخیرا که ریاست اتحادیه آفریقا را برعهده داشتیم، قاطعانه مخالفت خود را با طرح معامله قرن دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اعلام کردیم.
 
امبکی افزود: ما واقعاً نگران کاهش حمایت از آرمان فلسطین و روی گرداندن برخی کشورهای منطقه خاورمیانه و کشورهای آفریقایی از مسأله فلسطین هستیم.
 
وی با بیان این که نمی‌توان مسأله‌ای مانند آرمان ملت فلسطین را با فرار از آن حل کرد گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم که این مسأله اصلا وجود ندارد، بلکه باید برای حل آن اقدام کرد.
 
امبکی در خصوص نفوذ رژیم صهیونیستی در میان کشورهای موسوم به شاخ آفریقا گفت: اسرائیل به صورت گسترده در قاره آفریقا فعالیت دارد و تلاش می‌کند که نفوذ خود را در این قاره افزایش دهد.
 
رییس جمهوری اسبق آفریقای جنوبی تصریح کرد: اسرائیل به نحوی در جدایی سودان جنوبی از سودان نقش داشته است به همین خاطر مقام‌های سودان جنوبی به دنبال آن هستند که لطف تل‌آویو به خودشان را جبران کنند.
 
وی به همراه هیئتی برای تحکیم همکاری با گروه کشورهای شاخ آفریقا و کشورهای حاشیه خلیج فارس به قطر سفر کرده است.
 
کشورهای شاخ آفریقا شامل سودان، سودان جنوبی، اریتره، جیبوتی، اتیوپی، سومالی، کنیا و اوگاندا است.
انتهای پیام
captcha