چرا آمریکا وارد درگیری مستقیم با حشدالشعبی شد؛ دلایل داخلی و منطقه‌ای
کد خبر: 3868115
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
سیدافقهی پاسخ می‌دهد:

چرا آمریکا وارد درگیری مستقیم با حشدالشعبی شد؛ دلایل داخلی و منطقه‌ای

گروه سیاسی ــ‌ کارشناس مسائل منطقه‌ عوامل داخلی و منطقه‌ای را دو دلیل عمده حمله مستقیم آمریکا به مواضع حشد الشعبی و اعلام رسمی آن دانست و گفت: رصد تحرکات آمریکا در عراق از سوی این نیروی مردمی قدرتمند و ناکامی آمریکا در بدنام کردن آن در جریان اعتراضات مردمی و همچنین، تلاش آمریکا برای اسکان بخشی از فلسطینیان در منطقه تحت حفاظت حشدالشعبی در مرز بین عراق و سوریه در راستای طرح معامله قرن از دلایل این حمله است.

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره حمله آمریکا به حشدالشعبی و برخی تحلیل‌ها درباره ارتباط این حمله با تقویت همکاری‌‌های ایران، چین و روسیه گفت: این نوع تحلیل‌ها به عقیده من انحرافی است و امکان دارد آمریکایی‌ها برای توجیه جنایت‌های خود این تحلیل‌ها را ارائه کنند. آمریکا به طور مبنایی با وجود تشکیلات نظامی به نام «حشد الشعبی» از ابتدا مخالف بود و آن را بارها اعلام کرده بود. آمریکا می‌داند که حشد الشعبی یک نیروی صددرصد عراقی است، تجهیزات آن در عراق تهیه می‌شود، آموزش‌ها، فرماندهی و انتصاب نیروهای آن براساس قانون اساسی و مصوبه پارلمان عراق است، دستورات، نقشه‌ها و بودجه آن را دولت عراق می‌دهد، مأموریت آن مقابله با تروریسم در داخل خاک خود عراق است و فلسفه وجودی آن هم فتوای مقدس آیت‌الله العظمی سیستانی بود که فرمودند هرکس می‌تواند اسلحه به دست بگیرد برود و با این تروریست‌ها بجنگد.

نقش بی‌بدیل حشدالشعبی در مقابله با فعالیت‌های آمریکا در عراق

وی افزود: آمریکایی‌ها در ابتدا این گروه را جدی نگرفتند و تصور کردند تعدادی نیروی جوان هستند که نمی‌توانند در مقابله با داعش کاری را از پیش ببرند ولی وقتی به مرور زمان تشکیلات حشد الشعبی انسجام و سازماندهی پیدا کرد و پیروزی‌های متعددی را به دست آورد و روزبه‌روز نقش آن برجسته‌تر شد. نه فقط آمریکا و غربی‌ها بلکه کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس و در رأس آنها عربستان سعودی بنا را براین گذاشتند که حشد الشعبی را نیروی ایرانی معرفی کنند که نیروها و فرماندهان آن توسط ایران انتخاب می‌شوند و باید منحل شود.

سیدافقهی اظهار کرد: سعود الفیصل و عادل الجبیر علناً در امور عراق دخالت می‌کردند و می‌گفتند که حشد الشعبی باید منحل شود چون یک نیروی میلیشیایی است. اما اگر یک نیروی ایرانی و میلیشیایی بود چرا پارلمان به تشکیل آن رأی داد؟ مگر پارلمان منتخب مردم عراق نیست؟ چرا مرجعیت از این نیرو حمایت می‌کند؟ پس این نیرو مورد قبول مردم عراق است.

این کارشناس مسائل عراق با اشاره به نقش بی‌بدیل حشد الشعبی در عراق، گفت: با توجه به گسترده‌تر شدن این نیرو و تقویت مهارت‌های نظامی، تاکتیکی، تشکیلاتی و اطلاعاتی آن در راستای رصد تحرکات آمریکایی‌ها و غیر آمریکایی‌ها در عراق و کشف و خنثی کردن آن، این امر باعث شده که آمریکایی‌ها و بعثی‌های داخل از این فعالیت‌ها آزرده باشند. بنابر این امریکا و متحدانش در منطقه دست به دست هم داده‌اند که حشد الشعبی را نابود کنند در حالی که تحقق چنین امری به دلایلی که بیان کردم امکان‌پذیر نیست.

وی بیان کرد: زمانی که حشد الشعبی در این چارچوب و عنوان علیه آمریکا فعالیت نمی‌کرد و به شکل نیروهای پراکنده‌ای مانند بدر، عصائب اهل الحق، حزب‌الله عراق و نجبا بودند و این سلاح‌ها و تجربه نظامی را نداشتند و از طرفی استعداد حضور آمریکا در عراق 175 هزار نفر بود، در حالی که الان حدود 5 تا 6 هزار نفر است، آمریکایی‌ها در مقابل این نیروهای پراکنده، کاری از پیش نبردند. پس الان که حشدالشعبی قوی‌تر و حضور آمریکایی‌ها بسیار کمتر است، نمی‌توانند این نیرو را منحل و نابود کنند به ویژه اینکه این نیرو مورد قبول مردم عراق است.

بدنام کردن ایران و حشدالشعبی در عراق؛ هدفی که محقق نشد

سیدافقهی در پاسخ به اینکه با این اوصاف آمریکا چرا این حمله را انجام داد، گفت: آمریکایی‌ها در تظاهرات مردمی به خاطر گرانی، بیکاری و مفاسد اقتصادی برخی مقامات سیاسی و اقتصادی فاسد عراقی سوار موج این مطالبات شدند و آن را فرصت خوبی برای تسویه حساب با حشد الشعبی تلقی کردند. لذا نیروهای مزدور و آموزش‌دیده خود را به سمت سه هدف گسیل کردند؛ سقوط دولت عادل عبدالمهدی، بدنام کردن ایران با هدف کاهش نفوذ ایران در عراق و انحلال حشد الشعبی که به هیچ یک از این سه هدف نرسیدند. هرچند برخی از این مزدوران به دفاتر حشد الشعبی در بغداد، ناصریه، دیاله و نقاط دیگر حمله و حدود 40 نفر را شهید کردند. اما حشد الشعبی می‌دانست این نقشه شوم آمریکاست که پای حشد الشعبی را به خیابان‌ها بکشاند و با سلاح حشد الشعبی، مردم عراق از جمله شیعیان کشته شوند. لذا با هوشمندی وارد این درگیری نشد. لذا وقتی این نقشه به نتیجه نرسید آمریکا مستقیم وارد عمل شد و به مواضع حشد الشعبی حمله کرد.

وی درباره دلایل فرامرزی این حمله تصریح کرد: آمریکا برای تحقق سناریوی معامله قرن که ترامپ اصرار به انجام آن دارد و چند گام آن را هم برداشته، می‌خواهد فلسطینیان داخل را به چند کشور از جمله سوریه، اردن، لبنان و جدیدا عراق، انتقال دهد. آنها با این تصور که عراق از داخل به شدت ضعیف شده، تصمیم به انحلال یا تضعیف حشد الشعبی گرفتند، چون می‌خواستند فلسطینیان مهاجر را در غرب عراق، منطقه الانبار و در مرز سوریه اسکان دهند و این منطقه در اختیار حشد الشعبی است. لذا تصمیم به از سر راه برداشتن حشد الشعبی گرفتند.

این کارشناس مسائل منطقه ابراز کرد: در همین راستا پهپادهای رژیم صهیونیستی حدود 3، 4 ماه پیش منابع تسلیحاتی حشد الشعبی را 4 مرتبه بمباران کردند که دو بار آن را عادل عبدالمهدی رسماً اعلام کرد که برای دولت عراق مسجل شد این پهپادها آمریکایی بود و این یکی از دلایل خشم آمریکا و رژیم صهیونیستی و اصرار آمریکا بر استعفای عبدالمهدی در کنار مخالفت علنی عبدالمهدی با اصل طرح معامله قرن و باز کردن مرز زمینی بین عراق و سوریه (القائم ـ البوکمال) به منزله جاده ترانزیتی محور مقاومت بود.

سیدافقهی اظهار کرد: البته آمریکایی‌ها قبلا هم به مواضع حشد الشعبی حمله کرده بودند ولی اعلام نمی‌کردند، اما این بار با کمال وقاحت سفیر آمریکا به عبدالمهدی اعلام کرد که می‌خواهیم مواضع حشد الشعبی را بمباران کنیم، چون آنها به آمریکایی‌ها حمله کرده‌اند. عبدالمهدی هم گفت که آمریکایی‌ها هیچ دلیل و سندی مبنی بر حمله حشد الشعبی به آمریکایی‌ها ارائه نکرده‌اند و ممکن است کار خود آمریکایی‌ها باشد تا بهانه حمله را فراهم کنند.

وی درباره نسبت میان رویکرد سیاست خارجی دولت عبدالمهدی در توسعه و تقویت روابط با چین، ایران و روسیه و مخالفت با تحریم‌های آمریکا علیه ایران با این حملات گفت: البته این اتفاقات باعث خشم آمریکا شده و آنها را به سمت ساقط کردن دولت عبدالمهدی برده است. لذا می‌توان این امر را به منزله یک دلیل غیرمستقیم در نظر گرفت.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha