حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، شعبه خراسان در گفتوگو با ایکنا از خراسانرضوی، بیان کرد: در شرایط حاضر با توجه به تحولات سیاسی و اجتماعی که در جهان اتفاق افتاده، فرصت بسیار بینظیر برای ارائه اندیشههای اسلام ناب و تفکر اهل بیت(ع) و قرآن کریم فراهم شده، همچنین اندیشهها و مکاتب فکری نوظهوری که در عرصه بینالمللی ایجاد شده، مانند لیبرالیسم به سرعت در حال رنگ باختن هستند.
وی ادامه داد: یکی از جریاناتی که در جهان اسلام نیز رو به ضعف است، آن جریانی است که در رأس آن تفکر سلفی و وهابی به سرکردگی سعودیها قرار دارد و ارتباط و اتحادشان با صهیونیسم و آمریکا نشاندهنده ضعف بنیانهای اسلامی در نظام فکری آنها را نشان میدهد، همه این عوامل سبب شد تا جهان آماده شنیدن تفکر و اندیشههای اسلام ناب با قرائت اهلبیت(ع) باشد و این ظرفیت بینظیری برای اندیشمندان حوزههای علمیه محسوب میشود که امروز این گرایش را بهخوبی پاسخ دهد.
صالح تصریح کرد: مشخص شدن پوچی و پاسخهای کاذب مکاتب مادی به نیازهای بشر و حتی پاسخ برخی جریانهای اسلامی منحرف، باعث شده تا جهان امروز بهصورت کاربردی و واقعی بفهمد که این روشها و جریانها پاسخگوی نیازهای او نیست و اینها معنویتهای کاذبی است که از عمق لازم برخوردار نیست.
جذابیت معارف قرآنی و سنت فطرتگرا برای بشریت
وی اظهار کرد: نکته این تحول و گرایش این است که معارف قرآنی و سنت اهلبیت(ع) یک ویژگی دارند که به تناسب فطرت انسانها پاسخگو هستند، یعنی انسانهای آزاداندیشی که هیچ تعصبی ندارند و حقیقتجو هستند، به این اندیشه فطرگرا جذب شدند و وقتی از سیره عبادی، اجتماعی و خانوادگی این حضرات اطلاعات کسب میکنند جذب شخصیت آنها میشوند، این جذابیت فرهنگی و نرمافزاری و مطابقت آن با فطرت بشری برگ برندهای است که افراد از سایر ادیان را جذب میکند.
رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه شعبه خراسان عنوان کرد: در حوزه بینالملل ضعف بزرگی بین جامعه پژوهشگران و نویسندگان و متولیان تولید علم دیده میشود که عدم آشنایی و شناخت مسائل جهان بشری و جهان اسلام است، امروز در حوزه فرهنگ و اندیشه تحولات به سرعت در حال انجام است و مذاق فرهنگی بهویژه در نسل جوان قشر دانشگاهی بسیار تغییر کرده و ادبیات و دانش آنها به صورتی است که خود به خود تفکر غیردینی را ترویج میدهند و این ناشی از مبانی غیردینی در کشور آنها است.
وی افزود: مسئلهشناسی در عرصه جهانی نکتهای است که باید دقیق به آن پرداخته شود و راهکار آن هم ارتباط با اندیشمندان جهان اسلام و دعوت از آنها برای حضور و معرفی وضعیت موجود جهانی است، از طرفی سفر اندیشمندان ما به مجامع علمی جهانی حتی دیدن تودههای عمومی مردم جهان یک راهکار است.
صالح اضافه کرد: تولیدات بسیار زیادی در حوزههای اندیشههای اسلامی و دینی در داخل کشور داریم که از عمق بسیار خوبی برخوردارند، اما اکثر آنها به زبان فارسی نگارش پیدا کرده است و ما تقریباً معارف دینی را در زبان فارسی حصر کردیم و زبان فارسی مانند یک زنجیر گرداگرد معارف دینی و قرآنی ما شده است.
تحول تألیفات در حوزه و دانشگاه
رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه شعبه خراسان بیان کرد: امروز اندیشمندان جهان هیچ اطلاعی از جدیدترین تحولات و نوآوریهای علمی پژوهشی ما ندارند، هزاران مجله علمی داریم که نوآوریهای بسیار خوبی در آنها دیده میشود، اما همه اینها به زبان فارسی است، در حوزه و دانشگاه شاهد تألیفات جدید هستیم و انقلابی در حوزه اندیشه و تولیدات دینی صورت گرفته که بسیار متفاوت با پنجاه سال گذشته است.
صالح گفت: دومین چالش اندیشه و تولید فکر، عدم تولید دانش و علم در حوزههای دینی قرآنی به زبانهای زنده دنیا است، مجموعه جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با داشتن طلاب فراوان در این زمینه ظرفیت بینظیری برای انتقال این مفاهیم است، ما میتوانیم با اعضای نهادهای دینی و علمی و دانشگاهی یک نهضت ترجمه را ایجاد کنیم، همچنین میتوانیم به یک رنسانس ترجمه در انتقال عظیم علمی به جهان خارج از زبان فارسی دست پیدا کنیم.
رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه شعبه خراسان بیان کرد: امروز در دهه پنجم انقلاب اسلامی جامعةالمصطفی اندیشمندان بسیاری را فارغالتحصیل کرده و به بلوغ فکری رسیده و این نهاد علمی توان پاسخگویی به چالشهای پیش رو را دارد، امروز شناخت جریانشناسی ضددینی و شناخت روشهای این جریان و تولید محتوای آنها به یک قرارگاه رصد اندیشه ضد معنوی نیاز دارد که این قرارگاه به ریشهیابی و مبانیشناسی این جریانات بپردازد و علما و اندیشمندان به تناسب شناخت حاصل شده پاسخ و پادزهر آن را تولید کنند.
انتهای پیام