تیغ تیز اقتصاد و سیاست پیکر فرهنگ را خراشیده/ یافته‌ها را مستندسازی می‌کنیم نه بافته‌ها
کد خبر: 3860872
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
کاویانی‌راد تشریح کرد؛

تیغ تیز اقتصاد و سیاست پیکر فرهنگ را خراشیده/ یافته‌ها را مستندسازی می‌کنیم نه بافته‌ها

گروه ادب ــ حجت‌الاسلام والمسلمین کاویانی راد در مراسم رونمایی از 20 عنوان اثر منتشرشده در نشر شاهد اظهار کرد: می‌دانیم که فرهنگ عنصر مظلومی است و با دو لبه اقتصاد و سیاست مورد تهدید قرار می‌گیرد، اما در طول سال‌های گذشته جمع‌آوری خاطرات، وصایا و اسناد شهدا مورد توجه بوده تا مجموعه‌ای از یافته‌ها نه بافته‌ها در دسترس همگان قرار گیرد و به درستی نگهداری شود.

تیغه تیز اقتصاد و سیاست پیکر فرهنگ را خراشیده است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آئین رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب نشر شاهد، صبح امروز، ۱۰ آذرماه، با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی‌راد، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، فریده اولادقباد، نماینده مجلس شورای اسلامی در موزه شهدا برگزار شد.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در این مراسم گفت: حدود ۶۰ درصد از همکاران من از خانواده‌های ایثارگران هستند و من نیز از نسل بسیجیانی هستم که در ۱۴ سالگی با دست بردن به شناسنامه‌ام سن خودم را به ۱۷ سال تغییر دادم و تاکنون این مسئله را جایی نگفتم. به جبهه رفتم و در سه عملیات بزرگ نیز حضور داشتم. هنوز هم این روحیه در من هست و زمانی که می‌خواهم از مواضع کشورم دفاع کنم، با همان روحیه ایثار از مواضع کشورمان دفاع می‌کنم.

تیغ تیز اقتصاد و سیاست پیکر فرهنگ را خراشیده/ یافته‌ها را مستندسازی می‌کنیم نه بافته‌ها

موسوی یادآور شد: اگر می‌خواهید خاطرات شهدا و رزمندگان ما محو شود، فقط آن را به صورت شفاهی بازگو کنید و اگر می‌خواهید ماندگار بماند، باید آن را مکتوب کنید. فرهنگ ایثار و شهادت ما نیز به عنوان منبع قدرت نرم باید مورد توجه باشد و مکتوب شود. ما نیز به‌عنوان نمایندگان شما در خارج از کشور وقتی می‌خواهیم از قدرت کشورمان صحبت کنیم، از قدرت نرم خودمان استفاده خواهیم کرد. وقایع تاریخ‌ساز فرازمانی و فرامکانی هستند و دفاع مقدس در هشت سال محدود نمی‌شود، همانطور حماسه کربلا که در آن زمان و مکان محدود نشد و برای همیشه در تاریخ جریان دارد.

تیغ تیز اقتصاد و سیاست پیکر فرهنگ را خراشیده/ یافته‌ها را مستندسازی می‌کنیم نه بافته‌ها

بروجردی: غفلت از اسناد شنیداری شهدا

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در ادامه این مراسم گفت: اسناد شهدا سرمایه عظیمی است که بنیاد شهید تلاش می‌کند آن‌ها را حفظ کند و این اسناد در حال دیجیتال شدن هستند تا نسل آینده از آن‌ها بهره ببرد، زیرا نسل فعلی در حال بیگانه شدن با فرهنگ ایثار و شهادت است و امیدوارم گامی در راستای حفظ و معرفی شهدا و اسناد آن‌ها برداشته شود.

وی ادامه داد: آنچه مغفول مانده، اسناد شنیداری است، زیرا نوار کاست‌های بسیاری از شهدا به جا مانده که باید محافظت شود. چون همسرم در حزب جمهوری اسلامی، علوم سیاسی تدریس می‌کرد، ده‌ها نوار کاست از او باقی مانده است، اما بسیاری از اسناد در درون خانواده‌هاست، در حالیکه باید تبدیل و به‌روز شود و براساس تکنولوژی روز تغییر وضعیت یابد. من در کتابخانه ملی این موضوع را پیگیری می‌کنم و امیدوارم این مسئله در بنیاد شهید نیز پیگیری شود.

بروجردی با اشاره به تدوین تاریخ شفاهی گفت: در حال حاضر محققان بسیاری در حوزه تدوین تاریخ شفاهی فعالیت می‌کنند، اما کار آن‌ها براساس یک استاندارد نیست و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. ما در کتابخانه ملی تاریخ شفاهی ۷۰۰ شخصیت را دریافت کرده‌ایم و این مسیر ادامه دارد.

تیغ تیز اقتصاد و سیاست پیکر فرهنگ را خراشیده/ یافته‌ها را مستندسازی می‌کنیم نه بافته‌ها

اولادقباد: جای خالی یادمان‌های شهدا در مدارس

فریده اولاد قباد، نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: در برنامه ششم توسعه سعی کردیم، همه نهاد‌ها و سازمان‌ها برنامه‌ای را در راستای توسعه ایثار و شهادت داشته باشند و این امری ضروری در مقابله با جنگ نرم است. یکی از موارد مهم در این راستا در آموزش و پرورش، برگزاری یادواره‌ها و ایجاد یادمان‌های شهدا است که متأسفانه در این زمینه کاری انجام نشده است.

وی ابراز کرد: تولید محتوای مناسب در حوزه ایثار و شهادت در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان نیز موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. اکنون فضای مجازی علاوه بر فرصت یک تهدید است و اطلاعات سطحی و کم‌عمقی را در دسترس دانش‌آموزان قرار می‌دهد و ما نتوانسته‌ایم گام‌های مؤثر و مثبتی در این زمینه برداریم و دانش‌آموزان ما با شهدا و خاطرات آن‌ها آشنایی ندارند.

پرویز: لزوم جمع‌آوری اسناد برای راستی‌آزمایی

محسن پرویز رئیس هیئت مدیره انجمن قلم نیز گفت: روزی که رزمندگان به شهادت رسیدند، مراکز گوناگون، مراسم‌های متعددی برای آن‌ها برگزار کردند و در آن زمان اطلاعات زیادی از آن‌ها در دسترس بود، اما پس از گذشت چند دهه، حتی پیدا کردن یک عکس از آن‌ها سخت شده است و ما این مسئله را در تدوین وصیت‌نامه شهدای دانشگاه علوم پزشکی تهران به وضوح دیدیم.

وی افزود: اگر بخواهید از شهدا برای جوانی از نسل امروز بیان کنید، آن را شعاری می‌دانند و برایشان قابل باور نیست، اما وجود این اسناد می‌تواند گفته و شنیده‌ها را برای آن‌ها قابل باور کند؛ بنابراین باید این اسناد جمع‌آوری و ساماندهی و از نابودی آن‌ها جلوگیری شود. زیرا راستی‌آزمایی و نگاه پیوسته از ضروریات است.

تیغ تیز اقتصاد و سیاست پیکر فرهنگ را خراشیده/ یافته‌ها را مستندسازی می‌کنیم نه بافته‌ها

کاویانی‌راد: ترجمه ۵۰ کتاب نشر شاهد به زبان‌های خارجی
در ادامه این آئین کاویانی‌راد گفت: در هر جایی که ارتباط انسان با نگارش قطع شده، بشر با ابهامات و معما‌های پیچیده‌ای مواجه شده است. ما امروز در موقعیتی زندگی می‌کنیم که صنعت نشر گسترش یافته و امکان نگارش و چاپ و نشر به سختی گذشته نیست و این امر وظیفه ما را سنگین می‌کند که اگر به درستی عمل نکنیم، آیندگان ما را شماتت خواهند کرد.

وی افزود: در بنیاد شهید با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد، می‌دانیم که فرهنگ عنصر مظلومی است و با دولبه اقتصاد و سیاست مورد تهدید قرار می‌گیرد، اما در طول سال‌های گذشته جمع‌آوری خاطرات، وصایا و ... مورد توجه بوده تا مجموعه‌ای از یافته‌ها و نه بافته‌ها در دسترس همگان قرار گیرد و به درستی نگهداری شود.
کاویانی‌راد ادامه داد: حدود ۱۷۶۰ عنوان کتاب در طول سال‌های گذشته به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر شده و اکنون بسیاری از آن‌ها به عنوان مرجع فرهنگی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. در این سال‌ها ۵ هزار عنوان کتاب با مشارکت بنیاد منتشر شده و ۵۰ عنوان به زبان‌های خارجی عرضه شده است.

وی تصریح کرد: در این راستا به شدت نیازمند حمایت هستیم تا در عرصه دیپلماسی ایثار، زمینه گفتمان را فراهم کنیم. امروز ۹ کتاب از ۲۰ عنوان، مرجع بوده و در قالب وصایای شهداست که وصایای شهدای هر استان در مجلدی مجزا منتشر شده است، ۲ جلد از کتاب‌ها مربوط به خاطرات شهدا و سبک و سیره آنهاست و در آینده زمینه سیره‌نگاری را مورد توجه قرار خواهیم دید، زیرا خلأ سیره‌نگاری شهدا در کشورمان مشهود است. ۲ عنوان از این آثار نیز یادنامه‌ای درباره شهدا بوده و ۶ عنوان نیز در قالب داستان و رمان است.

در پایان مراسم از نویسندگان کتاب‌های یادشده تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام
captcha