تجلیل از مروجان كتاب‌خوانی در شیراز/ داشته‌های فرهنگی را نادیده نگیریم
کد خبر: 3860052
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹

تجلیل از مروجان كتاب‌خوانی در شیراز/ داشته‌های فرهنگی را نادیده نگیریم

گروه فرهنگی ــ مراسم «شیرازه کتاب» از سلسله برنامه‌های هفته کتاب در شیراز برگزار شد که در آن از ۲۴ نفر از مروجان کتاب‌خوانی در این کلان‌شهر تجلیل به عمل آمد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیین تقدیر از مروجان کتابخوانی با عنوان «شیرازه کتاب» از سلسله برنامه‌های هفته کتاب شیراز شب گذشته، ۵ آذرماه با حضور فرهنگیان، نویسندگان و مروجان کتابخوانی در باغ جهان‌نما برگزار شد.
ابراهیم گشتاسبی‌راد، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این مراسم با بیان اینکه تألیف و نویسندگی امری بسیار مشکل است، افزود: نویسندگان ایده‌پرداز برای نگارش کتاب در این روزگار رنج بسیار می‌برند، در زمانه‌ای که برخی افراد با استفاده از سخنان و تفکرات دیگران و حتی بدون ویرایش و اصلاح، با نام خود کتاب چاپ می‌کنند.
وی، ارزش کتاب خوب را به پشتوانه پژوهش در آن اثر مربوط دانست و با انتقاد از مطالعه اندک برخی پژوهشگران گفت: برخی دانشجویان حتی به‌هنگام نگارش پایان‌نامه‌هایشان از ارجاعاتی که در بخش مراجع نام برده‌اند استفاده نکرده‌اند؛ چنین تحقیقاتی فاقد ارزش علمی است.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و هنری شهرداری شیراز با بیان اینکه مترجمان بسیاری با درک خوب از کتاب مبدا در مقام نویسنده اثر ظاهر می‌شوند، سبک قوی برخی آثار ترجمه‌ای را ستود.
گشتاسبی‌راد اظهار كرد: آن‌کس کتابی قوی ارائه می‌کند که آبشخور ذهنی قوی داشته باشد و خروجی همه آثار با ارزش در تمامی زمینه‌ها مطالعه بسیار است.
وی با اشاره به اینکه انتشار کتاب در این زمانه دشوارتر از همیشه است، از سختی دسترسی به کتاب و در عین حال ولع خوانندگان به کتاب در دوران پیش از انقلاب یاد کرد.
معاون شهردار شیراز افزود: در آن دوران بسیاری از کتاب‌ها به صورت زیرزمینی منتشر می‌شد و داشتن و خواندن کتاب هم جرم محسوب می‌شد که مجازات‌هایی همچون اعدام را به دنبال داشت، اما با این حال میل مردم به کتابخوانی شایان توجه بود.
داریوش نویدگویی، ناشر برگزیده شیراز نیز در این مراسم کتاب‌سازی را فاجعه‌ای فرهنگی خواند و گفت: کتاب‌سازی در همه دوره‌ها وجود داشته است؛ اما امروز به مراتب بدتر از قبل شده است.
وی با اشاره به اینکه فارس مهد نسخ خطی با ارزش در ایران است، از نادیده گرفتن برخی داشته‌های معنوی و فرهنگی در این استان انتقاد کرد.
نویدگویی این تفکر را که کتاب کاغذی دیگر خریدار ندارد، زاده هجوم رسانه‌های غربی دانست و آن‌ها را مضر و تخریب‌کننده بنیان فرهنگی خانواده‌ها خواند و راه مقابله با چنین تهاجم فرهنگی را سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگی دانست.
سیروس رومی، پژوهشگر، تاریخ‌نگار و معاون فرهنگی بیمارستان ام.آر.آی شیراز نیز در این مراسم به تلاش بزرگترین شاعران و نویسندگان تاریخ برای گسترش مفهوم خرد در طول تاریخ اشاره کرد.
وی، ماحصل تمامی سفارش‌ها به دانش‌اندوزی را نگارش کتاب دانست و گفت: انسان‌های خوشبخت با قلم و کاغذ و کتاب سر و کار دارند و اگر امروز افرادی در این گرد‌هم‌آیی دور هم جمع شده‌اند از صدقه سر کتاب است.
رومی تعداد نیروهای فرهنگی فارس را خوب و مطلوب ارزیابی کرد؛ اما نبود ساماندهی و برنامه‌ریزی و وحدت در این حوزه انتقاد کرد و موازی‌کاری را بلای جای فضای فرهنگی دانست.
وی در ادامه نوید بهره‌برداری از بزرگترین موسسه فرهنگی کشور در شهر صدرا را در آینده نزدیک داد و گفت: این مجتمع با ۵هزار متر زیربنا و دارای سالن‌های چند منظوره و نیز کتابخانه بزرگ و با اظهار نظر بسیاری از هنرمندان شیرازی و سرمایه‌گذاری بیمارستان در حال ساخت است و به‌زودی به شبکه فرهنگی کشور با سرمایه‌گذاری خیرین فرهنگی می‌پیوندد.
یادآور می‌شود، در پایان این مراسم از ۲۴ تن از مروجان کتاب‌خوانی در زمینه‌های نگارش، انتشار، چاپ و توزیع کتاب در شیراز تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha