کوچه و بازار جای طرح مسائل اختلافی نیست/ به القاب حوزوی افتخار کنیم
کد خبر: 3857152
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
آیت‌الله سبحانی:

کوچه و بازار جای طرح مسائل اختلافی نیست/ به القاب حوزوی افتخار کنیم

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله سبحانی گفت: عنوان «حجت‌الاسلام» از عنوان دکترا باید برای ما بهتر باشد و محو در اسامی دیگران نشویم؛ باید اصالت خود را حفظ کنیم.

کوچه و بازار جای طرح مسائل اختلافی نیست/به گزارش ایکنا، آیت‌الله سبحانی امروز 23 آبان ماه در گردهمایی استادان سطوح عالی و خارج حوزه علمیه در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) با بیان اینکه قرآن، پیامبر را برهان معرفی کرده است، گفت: خود وجود پیامبر دلیل بر حقانیت اوست؛ البته یکی از جهات برهان بودن او امی بودن به معنای درس نخواندن و مکتب نرفتن است گرچه ایشان از جهات اخلاقی و دیگر امور هم برهان است.
 
وی افزود: امام صادق(ع) هم به یک معنا برهان است، زیرا او هم در نزد کسی درس نخوانده و مکتب نرفته ولی شاگردان بزرگی را تربیت کرده است.
 
آیت‌الله سبحانی با ذکر اینکه قرآن به عنوان نور معرفی شده زیرا راه سعادت و شقاوت را نشان می‌دهد، ابراز کرد: چیزی نگذشت که نور قرآن همه جا را روشن کرد و خفاشان را مخفی و پنهان کرد؛ امروز هم اگر قرآن را در جامعه علم کنیم خفاشان جامعه کاری نمی‌توانند بکنند.
 
این مرجع تقلید با اشاره به شخصیت امام خمینی بیان کرد: ایشان از فرزندان پیامبر هم انقلابی ایجاد کرد که آثار نورانی آن روشن است؛ انقلاب در حقیقت بیداری و الگوسازی برای جهانیان و امت‌های مظلوم و ستمدیده بود همچنین اثر دیگر انقلاب، معرفی شیعه هست زیرا تاکنون چندان شناخته نشده بود.
 
سبحانی افزود: من 50 سال قبل که به مکه مشرف شده بودم یکی از علمای آن ها به دیدار من آمد و گفت آیا شیعه کتابی دارد؟ ولی امروز می‌بینیم که انقلاب نام شیعه را در جهان فراگیر کرد همچنین اثر دیگر انقلاب، تقریب میان مسلمین است که البته نباید تقریب را با ذوب شدن در یکدیگر یکی بگیریم.
 
تبیین معنای حبل
 
وی بیان کرد: در مسائل اختلافی نباید در کوچه و بازار بحث کنیم و باید در مدرسه بحث شود زیرا قرآن فرموده است که همه به حبل الله اعتصام کنید؛ در اینجا تمسک کلمه «حبل» را بیان فرموده است نه تمسک به اسلام و قرآن؛ شاید قرآن می‌خواهد امت متفرق را به انسانی که در قعر چاه است تشبیه کند تا با واسطه ریسمان الهی بتواند از درون چاه نجات یابد.
 
سبحانی با بیان اینکه حبل الله، وحدت است، اظهار کرد: یکی از برکات امام، تقریب بود ولی نباید مبالغه کنیم همچنین ‌از برکات دیگر امام این بود که زنجیرها از قلم‌ها جدا شد و حقایق بدون پیراستگی برای مردم بیان شد.
 
این مرجع تقلید با ذکر اینکه نباید از برداشته شدن زنجیر بر قلم‌ها سوء استفاده شود، تصریح کرد: فضای مجازی امروز هیچ قید و بندی ندارد و همه چیز در آن وجود دارد و حتی نقد قرآن هم در آن هست بنابراین باید ضابطه در کار وجود داشته باشد.
 
سبحانی با بیان اینکه کار دیگر انقلاب این بود که دست غارتگران را از کشور کوتاه کرد، افزود: به همین دلیل هم دشمنان ناراحت هستند و هر روز برای نابودی ما برنامه می‌ریزند. انقلاب باعث اعطای شخصیت برای مسلمین شد. سابقا کسی فکر نمی‌کرد بشود با قوانین اسلامی، کشوری را اداره کنیم ولی انقلاب نشان داد که می‌توان با قوانین قرآنی، حکومت متوازن در جهات مختلف ایجاد کنیم.
 
این مرجع تقلید اظهار کرد: کتب و مباحثی که در حوزه متروک بود به برکت انقلاب رواج یافت و ما باید کوشش کنیم علوم حوزوی و اصول و فقه را حفظ کنیم و مجتهدینی کامل تربیت کنیم. کیان شیعه همان فقه و اصول است و بقیه علوم مشترک است؛ شاید در بقیه علوم دیگران بر ما برتر هستند ولی ما در  اجتهاد و فقه از دیگران برتر هستیم. بنده در کشورهای دیگر که بوده‌ام گفته‌اند امروز مجتهد به معنای واقعی ندارند.

فقه و تبلیغ؛ نیاز امروز حوزه

سبحانی خطاب به استادان حوزه افزود: عنوان«حجت‌الاسلام» از عنوان دکترا باید برای ما بهتر باشد و محو در اسامی دیگران نشویم و اصالت خود را حظ کنیم همچنین باید علم فقاهت و تبلیغ از هم جدا شود؛ زیرا در جامعه مبلغ کارآزموده و ماهر کم است و وقتی مرحوم فلسفی رفت جایگزینی ندارد.

این مرجع تقلید بیان کرد: بنابراین باید 70 درصد به تربیت مجتهد و 30 درصد هم به تربیت مبلغ بپردازیم؛ امروز ما در دو محور نیاز زیاد داریم یکی فقه و اجتهاد جواهری که فقیه تربیت کند و دیگری تبلیغ.

سبحانی در پایان گفت: من از مرحوم بروجردی شنیدم که فرمودند من مسائلی را که برای شما می‌گویم چندین بار حل کرده و خوانده‌ام؛ بنابراین به راحتی نمی‌توان به اجتهاد رسید.

انتهای پیام
captcha