«انتظار» یعنی تداوم مبارزه با ظلم و امید به پیروزی
کد خبر: 3855051
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸

«انتظار» یعنی تداوم مبارزه با ظلم و امید به پیروزی

گروه معارف- مدرس دانشکده علوم قرآنی و مدیر مؤسسه «حق‌گستر موعود» زابل گفت: انتظار به معنای واقعی، یعنی تداوم مبارزه با ظلم و فساد و بی‌عدالتی، یعنی مقابله با استثمار و استکبار، و امید داشتن به پیروزی حتمی؛ اینکه در مسیر مبارزه ناامید نشویم.

فاطمه رشیدریگی، مدرس دانشکده علوم قرآنی و مدیر مؤسسه «حق‌گستر موعود» زابل، در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: اعتقاد به این‌که یک مصلح جهانی در آخرالزمان ظهور کرده و در مسیر نجات بشر قدم برمی‌دارد، مختص تشیع و حتی اسلام نیست؛ این یک مسئله فرازمانی و فرامکانی است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ حتی پیش از اسلام هم مردم ستمدیده و رنجدیده به ظهور یک منجی جهانی دل بسته بودند؛ تمام مذاهب و ادیان آسمانی و حتی برخی از ادیان غیرالهی به ظهور مصلحی در آخرالزمان برای خاتمه دادن به بنیان ظلم و جنایت و سامان بخشیدن به اوضاع آشفته جهان معتقدند.

مدیر مؤسسه «حق‌گستر موعود» زابل بیان کرد: با این‌حال، آنچه محل اختلاف است، مصداق این مصلح جهانی است. امتیاز شیعه به این است که این مصداق در مکتب تشیع کاملاً تبیین شده و هیچ ابهامی از جهت اسم و رسم و خصوصیات و تاریخ ولادت آن حضرت وجود ندارد.

وی افزود: شیعیان آن منجی موعود را حاضر و ناظر دانسته و حتی از لحاظ عاطفی و فکری، با ایشان ارتباط برقرار می‌کنند، با امام خود درد دل کرده و خواسته‌های خودشان را با ایشان در میان می‌گذارند.

رشیدریگی ادامه داد: کتب ادیان و مذاهب مختلف، سرشار است از تعاریف گوناگون در مورد ظهور منجی و تحرکات در آستانه ظهور و ترسیم منش و روش حکومت و اداره جهان توسط منجی موعود. مسیحیان حضرت عیسی را همان مصلح جهانی می‌دانند که از آسمان نزول کرده و جهان را پر از عدل می‌کند.

وی اظهار کرد: انجیل مرقس می‌گوید «بیدار باشید چون نمی‌دانید چه وقت صاحب‌خانه می‌آید؛ شاید ناگهان آمد و شما را خفته یافت»؛ انجیل لوقا هم می‌گوید «مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را می‌کشند تا هر وقت آمد، در را بی‌درنگ برای او باز کنند».

این مدرس دانشگاه افزود: در آیین یهود نیز از منجی موعود سخن گفته شده است؛ گرچه در مورد کیستی او اختلاف است. در آیین زرتشت از سه منجی سخن به میان آمده که جهان را پر از عدل خواهند کرد. بودائیان نیز موعود را «بودای پنجم» می‌دانند.

وی اظهار کرد: آنچه به حکم عقل، وظیفه هر فرد معتقد به ظهور منجی است، در مرحله اول کسب شناخت و معرفت نسبت به منجی حقیقی است؛ در مرحله دوم شناخت آرمان‌ها و اهداف این جامعه جهانی است، و در مرحله بعد، حرکت و تلاش برای همراهی و همگامی با آن مصلح جهانی است.

رشیدریگی در ادامه با اشاره به مفهوم «انتظار» افزود: برای انتظار معانی مختلفی بیان شده، اما برخی معانی آن ناصواب و انحرافی است، از جمله آن مفاهیم انحرافی که منتهی به گوشه‌نشینی و سکون و رکود می‌شود.

وی ادامه داد: این‌که انسان منتظر باید صرفاً بنشیند و منتظر بماند تا منجی ظهور کند، تصور اشتباهی است. همچنین یک مفهوم خطرناک‌تر و انحرافی‌تر هم وجود دارد که می‌گوید چون در آستانه ظهور، جهان مملو از ظلم و ستم می‌شود، پس باید برای تحقق چنین جامعه‌ای تلاش کرده و با جریان ظلم همراهی شود؛ در حالی که هرگونه همراهی با جریان ظلم و فساد مردود است.

مدیر مؤسسه «حق‌گستر موعود» زابل بیان کرد: انتظار به معنای واقعی، یعنی تداوم مبارزه با ظلم و فساد و بی‌عدالتی، یعنی مقابله با استثمار و استکبار، و امید داشتن به پیروزی حتمی؛ اینکه در مسیر مبارزه ناامید نشویم.

رشیدریگی عنوان کرد: بزرگترین وظیفه منتظران موعود و منجی جهانی این است که خود را از لحاظ معنوی، اخلاقی و عملی آماده کنند؛ پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی خود را با مؤمنین مستحکم کرده و آماده پنجه درافکندن با زورگویان باشند.

انتهای پیام
captcha