هفته کتاب فرآیندی موفق برای فرهنگ‌سازی کتاب
کد خبر: 3852051
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
محدثی خراسانی بیان کرد:

هفته کتاب فرآیندی موفق برای فرهنگ‌سازی کتاب

گروه ادب ــ یک شاعر گفت: هفته کتاب به عنوان رویداد فرهنگی، تاکنون روند موفقیت‌آمیزی داشته و مخاطبان خاص و عام کتاب را به خود جذب کرده است.

هفته کتاب فرآیندی موفق برای فرهنگ‌سازی کتاببه گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری بیست و هفتمین دوره کتاب جمهوری اسلامی ایران، مصطفی محدثی خراسانی با اشاره به تأثیرگذاری فعالیت‌های هفته کتاب بر روند کتابخوانی مردم گفت: نفس برگزاری این رویداد فرهنگی روند موفقیت‌آمیزی است که مخاطبان خاص و عام کتاب را به خود جذب می‌کند و این امری ارزشمند در حوزه کتاب است که تداوم آن در آینده می‌تواند راهی مثبت در راستای نهادیه کردن کتاب در میان مردم باشد.

وی با اشاره بر نقش شاعران و نویسندگان در تولید آثار، افکار و اندیشه‌ها اظهار کرد: شاعران و نویسندگان متناسب با خواست و نیاز مخاطب به تولید آثار، افکار و اندیشه می‌پردازند و سعی می‌کنند که در ذهن مخاطب تأثیرگذار باشند. البته عوامل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می‌توانند روند تولید آثار را تغییر دهند و هر اندازه این عوامل در حالت نرمال باشند، روند تولید آثار نیز با کیفیت خواهد بود و می‌تواند در افزایش فرهنگ کتاب‌خوانی به مردم کمک کند.

محدثی درباره دلایل بی‌تمایلی به کتاب‌خوانی مردم در جامعه گفت: عواملی همچون وضعیت نابسامان اقتصادی و گرانی کاغذ در کاهش سرانه‌ مطالعه در کشور تأثیرگذار است، اما آنچه که بیشتر در این میان بر مطالعه مردم تأثیرگذاشته است، ظهور رسانه‌های موازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی است که رقیب کتاب و کتابخوانی شده‌اند. البته کتاب همچنان آن جایگاه اصیل و ارزشمند خود را در ذهن مردم دارد و هیچ رسانه دیگری نیز نمی‌تواند نقش کتاب را نادیده گرفته و یا از بین ببرد.

وی همچنین درباره اقدامات مثبت و ضروری برای افزایش فرهنگ کتاب‌خوانی در میان مردم بیان کرد: انجام کار‌های کارشناسی شده و پژوهشی در بخش‌های گوناگون حوزه کتاب یکی از اقداماتی است که باید صورت بگیرد. همچنین، سیاست‌گذاری‌های فرهنگی کشور، تعلیم و تربیت در خانه، مدرسه و دانشگاه‌ها و نهاد‌های تاثیرگذار بر مردم همگی باید در یک بازه ارزیابی گسترده قرار بگیرند تا بتوانیم نتایجی قطعی و مسرت بخشی را برای پیشبرد امر کتابخوانی در کشور بدست آوریم.

محدثی خراسانی در پایان و درباره انتخاب شعار بیست و هفتمین دوره هفته کتاب «حال خوش خواندن» گفت: «حال خوش خواندن» شعاری شاعرانه است که پیامی آموزشی و احساسی هنگام مواجهه مخاطب با این شعار دارد.

انتهای پیام
captcha