استمرار مسابقات کتابت قرآن را تضمین می‌کنیم/ راه‌اندازی مدرسه کتابت
کد خبر: 3839149
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد:

استمرار مسابقات کتابت قرآن را تضمین می‌کنیم/ راه‌اندازی مدرسه کتابت

گروه ادب ــ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری مسابقات کتابت قرآن در ۲۰ شهریور خبر داد و گفت: پیش از این بسیاری از مسابقات کتابت قرآن به دلیل نبود متولی دستاوردی نداشته و نیمه‌کاره رها شده است، اما استمرار این مسابقات را تضمین می‌کنیم.

استمرار مسابقات کتابت قرآن را تضمین می‌کنیم/ راه‌اندازی مدرسه کتابت

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری نخستین دوره مسابقات ملی کتابت قرآن ظهر امروز ۱۰ شهریورماه، با حضور حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین نواب، مدیر مدرسه اسلامی هنر، در ساختمان هنر سازمان اوقاف برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسینی در این نشست با اشاره به اهمیت کتاب قرآن و قداست آن گفت: از همان صدر اسلام کتابت قرآن به عنوان یک امر قدسی در دستور کار مسلمانان قرار می‌گیرد و کاتبان همانند حافظان و قاریان قرآن جایگاه ویژه‌ای داشتند که کار کاتبان همراه با آداب معنوی بوده است؛ از این رو سیر تحولی که کتابت قرآن داشته، موضوع قابل توجه و اثرگذاری بوده و در بحث تمدن اسلامی مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است.

جوایز مسابقات کتابت قرآن

وی افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان نهاد برگزارکننده جشنواره‌های قرآنی با وجود فعالیت‌های بسیاری که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در راستای توسعه کتابت قرآن انجام داد، تأسیس مدرسه کتابت قرآن را نیز از وظایف خود دانست و به همین جهت این مدرسه تأسیس شد.

حسینی ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه در سال گذشته شورای چاپ و توسعه قرآن را تشکیل داد که ذیل آن چهار کارگروه با عناوین کتابت قرآن، ترجمه قرآن، چاپ و نشر قرآن و ادعیه و حدیث تشکیل شد و در ایام برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات قرآن با همکاری مدرسه اسلامی هنر، مدرسه کتابت قرآن تأسیس شد.

حسینی در ادامه این نشست گفت: اوایل مهرماه نتایج این مسابقات پس از داوری سه اساتید خوشنویس از جمله رضا بنی‌رضی، علیرضا هاشمی‌نژاد و محمدعلی قربانی اعلام خواهد شد که به نفر اول تا سوم در بخش کاتبان حرفه‌ای به ترتیب ۱۵۰، ۸۰ و ۵۰ میلیون ریال اهدا می‌شود و ۱۰ جایزه ۲۰ میلیون ریالی نیز به تقدیری‌ها در این بخش اهدا خواهد شد. همچنین در بخش کاتبان جوان سه جایزه به مبلغ ۴۰، ۳۰ و ۲۰ میلیون ریال تقدیم خواهد شد.

استمرار مسابقات کتابت قرآن را تضمین می‌کنیم/ راه‌اندازی مدرسه کتابت

هنر اصیل ایرانی را فراموش کرده‌ایم

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین نواب، مدیر مدرسه اسلامی هنر، در ادامه این نشست گفت: وظیفه ما احیای هنر اسلامی است و شاخص‌ترین هنر در طول ۱۴۰۰ سال گذشته، که تلاش کرده مفهوم دینی را منتقل کند، هنر خوشنویسی است و این مقدس‌ترین هنر در طول تاریخ اسلام بوده، اما در سده اخیر به این هنر کم‌توجهی شده است، در حالی که ما صاحبان اصلی هنر اصیل خوشنویسی هستیم و این هنر در این سرزمین و آب و خاک بوده است، اما متأسفانه قرآنی که امروز در دست داریم، نسخ ایرانی نیست و ما سنت خودمان را فراموش کرده‌ایم و دیگر ایران پرچمدار این خط و این هنر نیست و خوشنویسان کشور‌های ترکیه، قطر، مالزی و ... پرچم این هنر را به دست گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه خط نسخ از ایران وارد ترکیه شده است، افزود: در حال حاضر در هر خانه ایرانی چند قرآن با خط عثمان طه وجود دارد، اما خبری از قرآن با خط خوشنویس ایرانی مانند میرزا احمد نیریزی نیست؛ از این رو هدف ما معرفی هنر ایرانی به جامعه ایرانی است.

نواب با اشاره به آثار پژوهشی در حوزه کتابت بیان کرد: در این زمینه باید عناصر اصلی خطوط نسخ و ثلث ایرانی در آثار پژوهشی استخراج شود، زیرا عمده آثار پژوهشی در این زمینه مربوط به مستشرقان است و این موضوع در دهه اخیر شروع شده و با تأسیس مدرسه کتابت قرآن پررنگ‌تر می‌شود.

استمرار مسابقات کتابت قرآن را تضمین می‌کنیم/ راه‌اندازی مدرسه کتابت

وی در ادامه بر آموزش کتابت قرآن تأکید کرد و افزود: استعداد‌های زیادی در کشورمان هستند که می‌توان با تلاش این استعداد‌ها را شکوفا کرد تا دوباره روز‌های خوش را در این حوزه ببینیم.

نواب با اشاره به مسابقات خوشنویسی و کتابت قرآن گفت: در این دوره از مسابقات که فراخوان آن همزمان با عیدغدیرخم منتشر شده بود، دو بخش کاتبان حرفه‌ای و کاتبان جوان در نظر گرفته شده است که تا ۲۰ شهریور فرصت دارند، در رابطه با خط نسخ تمرین‌های لازم را انجام دهند و در روز ۲۰ شهریور این مسابقه به صورت حضوری برگزار می‌شود. هر دو این بخش‌ها حائز اهمیت بوده و توجه به آن‌ها می‌تواند آینده خوشنویسی ایران را بسازد.

وی در ادامه به تلاش‌ها و زحمات دارالکتابه در راستای ترویج کتابت قرآن اشاره و بیان کرد: تلاش می‌کنیم در این زمینه موازی‌کاری نباشد و با همکاری دارالکتابه بتوانیم زمینه احیای خوشنویسی و خط ایرانی را بیش از پیش فراهم کنیم. با توجه به اینکه گام ابتدایی ما در این حوزه با حضور خوشنویسان ترک در ایران شکل گرفت، با هم‌افزایی خوشنویسان ایرانی، ترک و جهان عرب می‌توان اتفاقات خوبی را در این زمینه رقم زد و در نظر داریم در آینده نزدیک نمایشگاهی از آثار نسخ و ثلث در خارج از ایران برگزار کنیم.

در ادامه این نشست خبرنگاران سؤا‌لات خود را درباره چگونگی برگزاری این مسابقه و سیاست‌گذاری‌های لازم جهت استمرار این برنامه از مسئولان پرسیدند. 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه پیش از این مسابقه، جشنواره‌ها و مسابقات بسیاری برگزار شده، اما در نیمه راه رها شدند و چه تضمینی برای استمرار این رویداد وجود دارد گفت: بسیاری از جشنواره‌ها و مسابقاتی که برگزار شده و نیمه رها شده‌اند، به این دلیل بوده که متولی مشخصی نداشته‌اند، اما سازمان اوقاف حداقل در برگزاری رویداد‌های قرآنی هیچ وقت سست نشده است و نزدیک به چهل سال است که مسابقات قرآن را برگزار می‌کند و هر سال نیز رشته‌هایی به بخش‌هایی آن افزوده شده و تکامل بیشتری یافته است. بنابراین تضمین کافی برای ادامه راه هست و اگر مسئله غیرمترقبه‌ای به وجود نیاید، برگزاری این مسابقات در سال‌های دیگر نیز تضمین شده است.

وی در ادامه به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه خوشنویسان و کاتبان قرآن، نیاز به حمایت‌های جدی دارند، آیا این مسابقات برای آن‌ها دستاوردی در پی دارد یا خیر، گفت: امسال چندین پروژه در حوزه کتابت قرآن را منعقد کردیم، یکی از جوایزی که در ابتدا برای برگزیده مسابقات کتاب قرآن در نظر گرفته شده بود، انعقاد قرارداد با آن‌ها برای کتابت دوره کامل قرآن بود، اما ضمن اینکه این برنامه را اجرا خواهیم کرد، احساس کردیم اگر بخواهیم این گونه تسهیلات را به برخی افرادی که در مسابقه شرکت می‌کنند، معطوف کنیم، ممکن است یکسری از اساتید در این مسابقات شرکت نکرده و یا زمان آن است که مورد توجه قرار گیرند، از این رو نخواستیم خود را با این تدبیر از برکات حضور اساتید دیگر محروم کنیم.

حسینی یادآور شد: بنابراین در مدرسه کتاب قرآن هم موضوع تسهیلات و هم کتابت مورد توجه بوده و برگزاری مسابقه بهانه‌ای برای شناسایی استعداد‌های جوان است تا در آینده بتوانیم با برنامه‌ریزی بهتر و حضور آن‌ها کتابت قرآن را توسعه دهیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره رسم المصحف و رسم الاملا در کتابت گفت: رسم‌المصحف همان روش کتابت بر اساس صدر اسلام است، اما رسم الاملا روشی است که قرآن را بر اساس آنچه می‌خوانیم می‌نویسیم و این روش با نظر فقها موافق است، در واقع اغلب فقها کتابت قرآن را توقیفی نمی‌دانند و آنچه حرام است، تحریف قرآن است و در این روش‌ها اصل قرآن محفوظ است، اما با این حال در برگزاری چنین مسابقاتی با مرکز طبع و نشر قرآن کریم هماهنگی‌های لازم انجام شده و کاری برخلاف سیاست‌های آن‌ها انجام نمی‌دهیم و سیاستی که مدرسه کتابت قرآن دارد، ادامه حرکت دارالکتابه است و باید این کار را توسعه دهیم تا اثرگذار باشد.

حسینی ادامه داد: اگر می‌خواهیم کاری که میراث ماست، به اوج خودش برسد، باید ابتدا فعالیت‌های هنری را تکثیر کنیم. این برای من نقطه ضعف است که دستی در این هنر ندارم، زیرا این هنر باید همگانی شود. در حوزه پژوهش نیز باید گام‌های اساسی برداشته شود، در رابطه با خط و توسعه فرهنگی مباحث پیچیده‌ای وجود دارد که نیازمند پژوهش است. متأسفانه برخی کشور‌ها گوی سبقت را از ما ربوده‌اند و تلاش می‌کنیم این عقب‌افتادگی را جبران کنیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: قدری باعث شرمگینی است که پس از ۴۲ دوره برگزاری مسابقات قرآن، برای اولین بار مسابقات کتابت قرآن هم برگزار می‌شود، اما این نقطه آغاز است و اگر می‌خواهیم سیر تطور کتابت قرآن در کشور اوج بگیرد، باید از یک نقطه کار را آغاز کنیم و با ایجاد رقابت بین جوانان، آن‌ها را به اوج برسانیم.

برای دیدن گزارش تصویری این مراسم اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام

captcha