استاد سلحشور میراث‌دار ۱۳ قرن کتابت است
کد خبر: 3823684
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
مسجدجامعی:

استاد سلحشور میراث‌دار ۱۳ قرن کتابت است

گروه ادب ـ عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: استاد سلحشور میراث‌دار ۱۳ قرن کتابت است و وقتی از خط او سخن می‌گوییم، یک دوره تاریخی را تشریح کرده‌ایم.

استاد سلحشور میراث دار ۱۳ قرن کتابت است

به گزارش خبرنگار ایکنا مراسم نکوداشت استاد محمد سلحشور به پاس ۷۰ سال آفرینش هنری با حضور برزین ضرغامی، مدیرعامل زیباسازی شهرداری تهران، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از هنرمندان پیشکسوت عرصه خوشنویسی شب گذشته، 10 تیرماه، در موزه خوشنویسی برگزار شد.

مسجدجامعی در این آیین استاد سلحشور را میراث‌دار ۱۳ قرن کتاب و کتابت خواند و گفت: خوشنویسی به ویژه نستعلیق رقص و نشانه‌هایی در آن است که ‌‌‌‌می‌توان این نشانه‌ها را متأثر از خطوطی مانند کوفی دانست که پس از قرن‌ها شکل‌های مختلفی یافته و به شکل امروزی درآمده و این نشان‌دهده ظرفیت خط فارسی است.

وی افزود: وقتی از خط استاد سلحشور صحبت می‌کنیم، از یک تاریخ سخن گفته‌ایم. در واقع این خط یک دایرةالمعارف در پس خود دارد. بنابراین حفظ خط و خوشنویسی، دفاع از آیین و تاریخ این سرزمین است.

مسجد جامعی ادامه داد: امیدوارم این بزرگداشت‌ها استمرار یابد و موزه خوشنویسی کانونی برای دیدن اهل قلم خوشنویسی باشد. ما در جامعه امروز بیش از همیشه به فرهنگ و هنر نیاز داریم.

استاد سلحشور میراث دار ۱۳ قرن کتابت است
هومن یوسفدهی، مدیر موزه خوشنویسی، در ادامه این مراسم گفت: هنر مایه پیوند انسان با زیبایی‌هاست و در عالی‌ترین درجه نسبتی با خداوند دارد و خط یکی از این هنرهاست و اساتید خوشنویسی همواره از عنایات خداوند لوح و قلم برخوردار بوده‌اند.

وی افزود: هفتاد سال فعالیت استاد محمد سلحشور گواهی صادق بر همت بلند و تلاش بسیار اوست و در این راه علاوه بر خلق آثار فراوان به تربیت شاگردان نیز پرداخته است. شاگردانی که هم از او مشق خوشنویسی گرفتند و هم مشق اخلاق‌مداری.

استاد سلحشور میراث دار ۱۳ قرن کتابت است

یدالله کابلی، چهره ماندگار فرهنگ و هنر، نیز در ادامه درباره استاد سلحشور گفت: برای نخستین بار در سال ۱۳۴۸ در مراسم مسابقات هنری در رامسر خدمت استاد سلحشور رسیدم و با خط استاد آشنا شدم و پنجاه سال پس از آن در کنارشان بودم و همواره به این مؤانست مباهات داشتم.

استاد سلحشور میراث دار ۱۳ قرن کتابت است
وی افزود: هنر ودیعه الهی است و خوشنویسی به عنوان هنر معنایی و معنوی نقش مهمی در تحکیم فرهنگ ایرانی داشته و ویترین شکوهمند فرهنگ و تاریخ کشورمان بوده و هرجا از هنر ایرانی نام برده می‌شود، نامی پراعتبار و درخشان است.

کابلی ادامه داد: امروز آمده‌ایم تا یکی از چهره‌های درخشان را پاس بداریم. استاد سلحشور با ۷۰ سال تلاش در عرصه خوشنویسی برای همه ایران‌دوستان نامی بلندآوازه است و در کنار تربیت شاگردان، حدود ۳۳ هزار بیت کتابت داشته و سیر تعالی‌طلبی در آثار ایشان مشهود است.

استاد سلحشور میراث دار ۱۳ قرن کتابت است
این پیشکسوت خوشنویسی گفت: استاد سلحشور به موازات همه کوشش‌ها در عرصه خوشنویسی انسانی نیک‌نفس، خوش‌محضر و با حسن‌خلق بوده و این بخش عمده‌ای از تشخص وی و عامل جاودانگی‌اش بوده است. استاد همواره تلاش می‌کرد که شاگردانش را تشویق کند و حتی با هزینه شخصی خود آثار آن‌ها را چاپ می کرد. درباره موجودیت انجمن خوشنویسان ایران دغدغه داشت و علاوه بر اینکه می‌خواست انجمن صاحب اعتبار و شکوفایی باشد، آسیب‌شناسی نیز می‌کرد و از افتراق و اختلاف سلایق بین اساتید جلوگیری می‌کرد و امروز نام استاد نامی ماندگار و سرشار از نیکی و پاکی است.

علی شیرازی یکی از اساتید خوشنویسی گفت: استاد سلحشور شاگرد اساتیدی چون کاوه و زرین‌خط بودند و از منش آن‌ها تأثیر پذیرفتند و همین منش در شاگردان وی نیز اثرگذار بوده است. با توجه به اینکه استاد از راه خوشنویسی امرارمعاش می‌کند، اما از نظر مالی بی‌نیاز است و حضور وی در انجمن خوشنویسان همراه با عشق و نه نیاز بود و حتی به عنوان رئیس شورای عالی نیز هیچ گونه وجهی دریافت نمی‌کرد و هنوز هم همین منش را ادامه داده است.

وی با بیان اینکه نسل استاد نسل نظم و انضباط است، اما امروز شلختگی در جوانان دیده می‌شود، ادامه داد: استاد همیشه برخوردهای فراجناحی داشته و با حضور وی دموکراسی بی‌نظیری در انجمن خوشنویسی حاکم بوده است. در داوری‌ها انصاف را رعایت کرده و داوری دقیقی داشته و هیچ گاه به نفع هنرجوی خود رأی نداده است.

شیرازی ادامه داد: کتاب‌هایی که استاد چاپ کرده‌اند در تغییر خوشنویسی ایران بسیار اثرگذار بوده و بسیاری بر اساس آن مشق می‌کنند.

استاد سلحشور میراث دار ۱۳ قرن کتابت است

امیر احمد فلسفی، استاد خوشنویسی، نیز درباره استاد گفت: نگاهی به آثار استاد نشان می‌دهد که در دوره جوانی خط استاد در چه حدی بود. امروز ملاک استادی حداقل در کتابت مشخص است. کافی است خط استاد را با دیگران در همین دوره مقایسه کنید.

وی افزود: استاد کتب بسیاری از جمله کتاب دوم و سوم دبستان و تعدادی از کتاب‌های دوره دبیرستان و حتی کتاب‌های درسی افغانستان را، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کتابت کرده است.

استاد سلحشور میراث دار ۱۳ قرن کتابت است

استاد محمد سلحشور در ادامه این مراسم گفت: تاکنون بیش از ۲۰ هزار صفحه کتابت داشتم و حدود ۴ بار فقط دیوان خیام را کتابت کرده‌ام و کار انتشاراتم را از سال ۵۷ آغاز کردم و تمام کتاب‌هایم با زینت و زیبایی همراه بوده و در ۵ رنگ چاپ شده است.

وی افزود: با وجود این امکانات، خوشنویسی به سمت تکامل پیش رفته و اساتیدی که امروز کار می‌کنند و آثاری که در اختیار شاگردان قرار می‌گیرد پیشرفت داشته است و می توان خوشنویسان فردا را تربیت کرد.

در پایان این مراسم از استاد محمد سلحشور به پاس هفتاد سال تلاش در عرصه هنر خوشنویسی با اهدای هدایایی تجلیل و قدردانی شد.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha