۱۲ تیر؛ زمان رسیدگی به پرونده قاتل امام جمعه کازرون
کد خبر: 3821334
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳

۱۲ تیر؛ زمان رسیدگی به پرونده قاتل امام جمعه کازرون

گروه اجتماعی ــ رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به شهادت حجت‌الاسلام‌والمسلمین خرسند در شب‌های قدر، از رسیدگی به پرونده قاتل آن عالم ربانی در تاریخ ۱۲ تیرماه جاری خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدكاظم موسوی، رئیس كل دادگستری فارس امروز، اول تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز ضمن گرامیداشت فرا‌رسیدن هفته قوه قضائیه در‌خصوص پرونده شهادت امام جمعه كازرون گفت: بعد از 4 روز از شهادت حجت‌الاسلام‌والمسلمین خرسند، كیفرخواست صادر شد و هم‌اكنون این پرونده در حال رسیدگی است و برای 12 تیرماه جاری وقت رسیدگی دارد.
وی همچنین درباره پرونده سیل شیراز نیز گفت: كارشناسان دادگستری همه ابعاد قضیه سیل شیراز را در نظر گرفتند و اگر اعضای شورای شهر شیراز معتقدند كه مردم به حقوقشان برسند باید اجازه دهند كه دادگستری وظیفه خود را انجام دهد.

افرادی كه مسئولیتی ندارند از اظهارنظر درباره سیل شیراز بپرهیزند
موسوی با تأكید بر اینكه دادگاه بدون تأثیرپذیری كار خود را انجام می‌دهند، گفت: افرادی كه مسئولیتی ندارند، اگر در این زمینه دخالت كنند، كار پیچیده‌تر می‌شود لذا دیگران از اظهاراتی كه باعث طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده می‌شود، پرهیز كنند تا كار زودتر به نتیجه برسد و دخالت در امور قضایی صورت نگیرد.
رئیس كل دادگستری فارس همچنین به قضیه اجرای هفته فیلم اروپا در شیراز اشاره كرد و گفت: در فیلم‌های هفته اروپای مواردی بود كه اخلاق عمومی جامعه را خدشه‌دار می‌كرد لذا بعد از كاشناسی‌هایی كه انجام شد به این نتیجه رسیدیم كه جلوی این كار گرفته شود.
وی ادامه داد: هم‌اكنون اعلام می‌كنیم اگر از این دست كارها در شیراز و استان بخواهد انجام شود، با قدرت جلوی آن می‌ایستیم و مقابله می‌كنیم چرا كه فارس 15 هزار شهید تقدیم كرده است و جای چنین كارهایی نیست و این فیلم‌ها حاوی صحنه‌های مبتذل بود.

مقابله با هنجارشكنی‌های فرهنگی از سوی دادگستری‌
موسوی خطاب به متولیان فرهنگی گفت: آقایان نخواهند چنین كارهایی را در شیراز امتحان كنند چرا‌كه دادگستری استان فارس با تمام قدرت ‌مقابل آن‌ها می‌ایستد و اجازه نمی‌دهد شهر شیراز جولانگاه چنین اقداماتی شود.
رئیس كل دادگستری فارس در ادامه سخنان خود گفت: دادگستری فارس طی یكسال گذشته خدمات شایانی ارائه داده است و تلاش می‌كنیم تا از نظر فضای فیزیكی نیز تحولی در دادگستری استان انجام دهیم.

آغاز دوران تحول در دستگاه قضایی
وی با بیان اینكه دوران ریاست آیت‌الله رئیسی تحت عنوان دوران تحول نامیده شده است كه این كار را در استان فارس هم دنبال خواهیم كرد، افزود: در سال گذشته قریب 800 هزار پرونده در دادسراها و مراكز قضایی استان رسیدگی شده است در حالی كه تنها 570 قاضی در استان فعالیت می‌كنند.
موسوی با تصریح اینكه برنامه‌های دادگستری فارس در دو بخش بلندمدت و كوتاه‌مدت تقسیم‌بندی شده‌اند، گفت:‌ در بخش كوتاه‌مدت بر اساس دستور مراجع تقلید در خصوص زندانیان مهریه كه بی جهت در زندان مانده‌اند و هیچ راهی برای پرداخت مهریه ندارند، ورود كردیم به طوری كه اكنون تنها 27 نفر زندانی مهریه در استان فارس وجود دارد.

تلاش می‌كنیم تا زندانیان مهریه در زندان نمانند
رئیس كل دادگستری فارس با تأكید بر اینكه تلاش می‌كنیم تا كسانی كه توانایی پرداخت مهریه را ندارند به هیچ عنوان در زندان نمانند، گفت: همچنین كاهش جمعیت كیفیری در زندان‌ها را در اولویت كاری خود قرار داده‌ایم و كسانی كه مشمول آزادی مشروع می‌شدند را آزاد كردیم كه با عنایت مقام معظم رهبری قریب 5 هزار نفر از زندان آزاد شدند.
وی با یادآوری اینكه برای همه برنامه‌ها زمان‌بندی انجام دادیم كه برنامه‌های ما نوعاً یكساله هستند و همه آن‌ها برای این هستند كه امنیت در استان ارتقا پیدا كند چرا كه اگر امنیت نباشد هیچ‌كس سرمایه‌گذاری نمی‌كند، گفت: با تأمین امنیت سرمایه‌گذاران به استان جذب می‌شوند.

حمایت همه جانبه دستگاه قضا از رونق تولید
موسوی اولویت دیگر دستگاه قضا در استان فارس را حمایت از رونق تولید دانست و گفت: در این راستا بازدیدهای میدانی از كارگاه‌های تولیدكننده داشتیم و درصددیم هیچ كارگاه تولیدی تعطیل نشود.
حفظ حقوق شهروندی از دیگر اولویت‌هایی بود كه وی از آن‌ها نام برد و ادامه داد: كسی كه به دادگاه مراجعه می‌كند باید حقوقش رعایت شود كه در این زمینه بازرسی‌ها تشدید شده است و به شدت دنبال آن هستیم.
رئیس كل دادگستری فارس با بیان اینكه مبارزه بی‌وقفه با فساد چه در داخل مجموعه قضایی و چه خارج از آن را دنبال می‌كنیم، گفت: یكی از مجموعه‌های سالم قضایی كشور دادگستری فارس است اما با فساد به شدت برخورد می‌كنیم.
وی با تصریح اینكه كاهش اطاله دادرسی‌ها از دیگر برنامه‌های ماست، گفت: مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی بین 6 ماه تا یكسال زمان می‌برد و برای هر پرونده زمان تعریف كردیم و اگر بیشتر از این زمان برد، برای آن توضیح می‌خاوهیم.
موسوی، حفظ حقوق بیت‌المال و پیشگیری از تصرف اراضی ملی، كاهش جمعیت كیفری زندان‌ها، تقویت شوراهای حل اختلاف پیشگیری از وقوع جرم و غیره را از دیگر اولویت‌های دادگستری استان فارس اعلام كرد و گفت:‌ توسعه فناورای اطلاعات یك ضرورت است كه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این قضیه را تقویت خواهیم كرد.
رئیس كل دادگستری فارس در ادامه با بیان اینكه قریب یك میلیون پرونده در شوراهای حل اختلاف وارد و به همین میزان نیز خارج شده است، گفت: در بخش پزشكی قانونی نیز كارها را به دقت و با سرعت انجام می‌دهیم به عنوان مثال در قضیه سقوط هواپیما در یاسوج تكیف همه اجساد مشخص شد كه كار پزشكی قانونی فارس بود و در بخش‌های دیگری نیز این دقت و سرعت اعمال می‌شود.
وی همچنین با بیان اینکه 5 پرونده اقتصادی در شعب ویژه فارس رسیدگی شده است، از تشکیل دو پرونده جدید خبر داد و گفت: دادگاه‌های مفاسد اقتصادی همچنان در فارس هم علنی برگزار می شود و حضور خبرنگاران مورد تاکید ما قرار دارد.
رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: پرونده ثبت احوال تعداد 37 متهم دارد و قرار جلب و دادرسی صادر شده و شعبه دوم دادگاه کیفری فارس به آن رسیدگی می‌کند.
موسوی در ادامه گفت: عناوین اتهامی متهمان پرونده ثبت احوال قلمداد کردن طفل به زن دیگری غیر از مادر و اخذ رشوه است و چهارمتهم ردیف های اول، دوم، چهارم و ششم، از کارکنان ثبت احوال هستند.
وی همچنین در خصوص پرونده فرمانداری مرودشت، گفت: کیفرخواست این پرونده در تاریخ 22 اردیبهشت سال گذشته صادر شده و در دادگاه کیفری مطرح به رسیدگی بوده و برای تاریخ 31 تیرماه امسال قرار دادگاه تعیین شده است.
رئیس كل دادگستری فاسر اتهام متهمان این پرونده را اختلاس و ارتشاء اعلام و اضافه کرد که در این پرونده مسئولانی از بخشداری مرکزی مرودشت، بخشداری سیدان و فرمانداری مرودشت به عنوان متهم حضور دارند.
موسوی با اشاره به پرونده تورگردانان، گفت: در این پرونده 17 متهم وجود دارد که اتهام آنان تشویق مردم به فساد و فحشا از طریق انتشار محتوای مبتذل در فضای مجازی است و همه متهمان با قرار وثیقه مناسب، تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده اند.
وی همچنین گفت: پرونده مربوط به نفت و گاز زاگرس جنوبی نیز با 13 متهم با عناوین اتهامی رشوه و تبانی در معاملات مطرح به رسیدگی است و شخصا بر روند آن نظارت کامل خواهیم داشت.

تشریح برنامه‌های هفته قوه قضائیه در فارس
موسوی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برنامه‌های هفته قوه قضائیه پرداخت و گفت: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و اراه گزارش عملكرد دادگستری استان، تجلیل از دست‌اندركاران تولید برنامه‌های حقوقی صدا و سیما، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران، عیادت از همكاران قضایی كه دچار بیماری صعب‌العلاج هستند، بازدید از منطقه ویژه اقتصادی و دیدار با صنعتگران به‌منظور كمك به تحقق شعار سال، دیدار مردمی، بازدید از مجتمع‌های قضایی، زیارت قبور شهدا، تجدید میثاق با آرمان‌های امام، بازدید از زندان‌های فارس، برپایی همایش قوه قضائییه و افشای حقوق بشر آمریكایی در حرم شاهچراغ(ع) و دادگستری استان، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، دیدار مردمی در ساعت 10 صبح روز جمعه از جمله برنامه‌های هفته قوه قضائیه در فارس هستند.
انتهای پیام

captcha