حجت الاسلام رهبر در این نشست گفت: نهجالبلاغه «اخ القرآن» نامیده شده، از این رو باید با توجه کردن به آموزههای این کتاب، آن را از غربت خارج کنیم تا وارد زندگی فردی و اجتماعی شود. در نهجالبلاغه که سخن از عدالت است و امام علی (ع) شهید عدالت است، کدام عدالت در جامعه ما دیده میشود؟ ما که میخواهیم جمهوری اسلامی را برای جهانیان به عنوان الگو معرفی کنیم، آیا توانستهایم تصویری از عدالت علی (ع) را در جامعه نشان دهیم.
وی با بیان اینکه نهج البلاغه در جامعه فرهنگی، حوزوی و مدیریتی کشورمان غریب است، افزود: من که امام جمعه اصفهان هستم، هر چه به مدیران تأکید میکنم که درباره مدیریت امام علی (ع) برای آنها صحبت کنیم، تن نمیدهند. ما برای حل مشکلات جامعه اسلامی نیاز مبرم به این کتاب داریم.
حجتالاسلام رهبر در ادامه به نامه ۳۱ نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: در این نامه امام علی (ع) به مالک اشتر منشور مدیریت و حکومتداری را نوشته است که میتوان از آن به مکتب تربیتی علوی دست یافت و آن را در حکومکتداری به کار برد.
وی در ادامه به تعریف واژه «تربیت» پرداخت و گفت: تربیت به معنای رشد دادن یا فراهم کردن زمینه رشد است و خداوند اولین مربی عالم است، مخاطب امام علی (ع) در نامههای نهج البلاغه فقط یک فرد نیست و امروز این سخنان برای زندگی فردی و اجتماعی ما کاربرد دارد؛ از این رو باید مبانی تربیتی اسلامی در جوامع فرهنگی، علمی و دینی گسترش یابد.
رهبر ادامه داد: دو سال پیش نامهای درباره توجه دانشگاهها به کتاب نهج البلاغه و گنجاندن درسی درباره آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرف مؤسسه نهج البلاغه نوشتیم، اما چندان توجهی به آن نشد. ما از حوزه و دانشگاه هم خواستیم که نهج البلاغه جزء کتب درسی شود، اما باز هم توجهی نشد. این امر باید با هم افزایی عملی شود.
وی در ادامه یادآور شد: از حکومت اسلامی ایران، بیش از این انتظار داریم، مدیران باید از مردم، همدلی، مردانگی، غیرت و ... را بیاموزند، مردمی که در تمام صحنهها حاضرند و اکنون نیز جوانان خود را برای حفظ اسلام و سرزمین اسلامیمان فدا میکنند. ما باید سیره و سنت را مبنای تمدن اسلامی قرار دهیم و به قرآن و نهج البلاغه عمل کنیم.
انتهای پیام