عقب‌نشینی نمی‌کنیم/ حافظ دستاوردهای ملت از مشروطه تا انقلاب اسلامی هستیم
کد خبر: 3795740
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
رئیس‌جمهور:

عقب‌نشینی نمی‌کنیم/ حافظ دستاوردهای ملت از مشروطه تا انقلاب اسلامی هستیم

گروه سیاست و اقتصاد ــ روحانی با بیان اینکه امروز در شرایط جنگ اقتصادی و روانی قرار داریم،‌ گفت: ملت ایران می‌داند که عقب‌نشینی به معنای از دست دادن همه دستاوردهای تاریخی ملت ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی است.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور، امروز، 15 اسفندماه، در سفر استانی خود به گیلان با حضور در ورزشگاه تختی شهر لاهیجان با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که در آستانه ماه پربرکت رجب و در آستانه سال جدید، میهمان مردم قدرشناس، قهرمان و مرزدار گیلان هستم.

وی افزود: ما در یک شرایط بسیار حساس قرار گرفته ایم و سال 97 برای ما یک آزمایش بزرگ، عظیم و تاریخی بود و پیروزی‌های عظیم و بزرگی را به‌دست آورده‌ایم،‌ زیرا دشمنان ما می‌خواستند امسال را سال شکست ایران و پیروزی خودشان قرار دهند، اما ملت بزرگ ما در تمام مراحل سخت امسال ‌برابر فشار دشمنان این سرزمین ایستادگی کردند.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: از اردیبهشت‌ماه امسال که فریاد تحریم‌های آمریکایی ها علیه ملت ایران شروع شد تا مردادماه امسال که اولین مرحله تحریم‌ها را اعمال کردند و تا آبان‌ماه امسال که تحریم مرحله بعدی را به اجرا درآورند، در تمام این مراحل مردم ایستادگی و مقاومت و رشادت خود را برابر دشمنان ایران و اسلام نشان دادند.

سخت‌ترین ماه‌های امسال از نظر تورم
روحانی با اشاره به آمارهای اقتصادی، سخت‌ترین ماه‌های امسال را از لحاظ تورم ماهانه شهریور و مهر و بهمن دانست و ادامه داد: بهترین ماه‌هایی که مردم مقاومت خود را نشان دادند آذرماه و دی‌ماه بود، اما 22 بهمن،‌ شهامت ملت ایران و ایستادگی بزرگ این ملت برابر دشمنان سرسخت این سرزمین را نشان داد.

وی تصریح کرد: مردم در طول امسال علی‌رغم سختی‌ها ایستادگی و مقاومت و صبر خود را در برابر انواع توطئه‌های دشمنان نشان دادند و لذا دشمن به آرزوی خود نرسیده و هرگز نخواهد رسید؛ گرچه مشکلاتی را پیش پای کشور و مردم به وجود آورده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمن می‌خواست با مرحله اول تحریم‌ها ملت ایران را ‌برابر توطئه خود قرار دهد، گفت: دشمن تحرکاتی را انجام داد تا بار عدم تعهدشان نسبت به پیمانی که برابر سازمان ملل داشتند کم شود و ایران را نقض‌کننده معاهدات معرفی کند که در این مسیر ناموفق بود. دشمن تلاش کرد در این تحریم‌ها دنیا را همراه خود کند، ‌اما در این عرصه نیز موفق عمل نکرد.

روحانی با بیان اینکه هیچ یک از قدرت‌های جهانی و حتی کشورهای متحد آمریکا یعنی اروپا برابر نقشه کاخ سفید علیه ایران سر فرود نیاوردند، تصریح کرد: آمریکا ناچار شد به تنهایی از یک پیمان بین‌المللی خارج شود،‌ اما این پیمان تنها پیمان آمریکا با ایران نبود، بلکه هفت کشور دنیا و سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن را تأیید کرده بودند که آنچه از سوی آمریکا انجام شد تخلف و ایستادگی ‌برابر جامعه جهانی و همه کشورهای دنیا بود.

مقاومت مردم ‌با شکست مواجه نمی‌شود
وی ادامه داد:‌ دشمن فکر می‌کرد با تحریم‌های مرحله اول و مرحله دوم می‌تواند مقاومت مردم را با شکست مواجه کند،‌ اما ملت ایران نه تنها در برابر دشمن ایستادگی کرد، بلکه انواع توطئه‌های بعدی آن نیز به دست نمایندگان این ملت خنثی شد. دشمن در جلسه‌ای که در مهرماه امسال در سازمان ملل به ریاست آمریکا تشکیل شد شکست خورد و 14 کشور دیگر ‌برابر رئیس جمهور آمریکا ایستادند و از تعهد ملت ایران حمایت و با عدم تعهد آمریکا مخالفت کردند.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش دشمن در اجلاس ورشو به منظور تحریم جهانیان علیه ایران،‌ گفت: حتی هم‌پیمانان آمریکا علیه آن ایستادگی کردند،‌ اما دشمن در عین عدم موفقیت همچنان برای ما مشکل‌آفرینی می‌کند.

وی یادآور شد: امروز در شرایط عادی و معمولی نیستیم و در شرایط جنگ اقتصادی و روانی قرار داریم. لذا باید این جنگ باور ما باشد و بدانیم که در یک میدان نبرد در برابر دشمن ایستادگی می‌کنیم،‌ اما ملت ایران می‌داند که عقب‌نشینی به معنای از دست دادن همه دستاوردهای تاریخی ملت ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی است.

مردم گیلان و آذربایجان؛ ‌سردمدار نهضت مشروطه ملت ایران
روحانی مردم گیلان و آذربایجان را سردمدار نهضت مشروطه ملت ایران دانست که برابر استبداد صغیر شکل گرفت و اضافه کرد: شما مردم غیور و قهرمان و صبور در خط مقدم مبارزه با استبداد صغیر بودید. در انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نیز در خط مقدم بودید و امروز نیز در میدان نبرد هستیم و دشمن ما سرسخت است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مشکل ما با دشمنان در این است که آمریکا می‌گوید به چهل سال قبل برگردیم،‌ اما ما هرگز به عقب بر‌نمی‌گردیم و مسیر پیشرفت و استقلال و آزادی و مردم‌سالاری را ادامه می‌دهیم. در واقع دشمنان می‌خواهند ایران امروز تبدیل به ایران سال 56 شود،‌ اما ما می‌گوییم مسیری را که از بهمن 57 آغاز کرده‌ایم ادامه خوهیم داد لذا مشکل ما و آمریکا یک اختلاف‌نظر نیست که قابل مذاکره و مصالحه باشد و باید دشمن را به عقب برانیم و به او بفهمانیم که ملت ایران راه عزت و سربلندی خود را ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه امروز نیاز به یک فرمانده میدان جنگ داریم، گفت:‌ با نظر مقام معظم رهبری فرماندهی جنگ اقتصادی و روانی به دولت واگذار شد و لذا رهبر انقلاب دستور دادند که دو قوه دیگر با همه توان در چارچوب مقررات در کنار دولت باشند و من آمادگی خودم را اعلام کردم،‌ البته «حسن روحانی» بدون نمایندگی ملت ایران هیچ نیست،‌ اما با نمایندگی شما مردم قدرت ملت ایران هستم. امروز روز ایستادگی یکپارچه ملت ایران در برابر دشمنانی است که فکر می‌کنند می‌توانند این ملت بزرگ را به زانو درآوردند،‌ اما با همان عهد و پیمان سال 92 و سال 96 اعلام می‌کنم دولت به عنوان خادم مردم نه از شرایط جنگ اقتصادی می‌هراسد و نه نگران جنگ روانی است،‌ زیرا ملت یکپارچه را در کنار خود دارد و دولت با همه توان از ملت ایران حمایت خواهد کرد و نسبت به دغدغه‌ها و مشکلات آنان از تمام توان خود استفاده می‌کند.

به عهد و پیمانی که بستیم ‌عمل خواهیم کرد
روحانی تأکید کرد:‌ امروز با وجود مشکلات به عهد و پیمانی که بستیم و آنچه وعده دادیم عمل خواهیم کرد. لذا در آغاز دولت یازدهم به مردم وعده دادیم در کشاورزی به سمت خودکفایی حرکت خواهیم کرد و امروز سه سال است که در گندم خودکفا هستیم و در بسیاری از کالاهای دیگر نیز به مرز خودکفایی رسیده‌ایم.

وی خودکفایی در انرژی را یکی دیگر از وعده‌های دولت یازدهم دانست و بیان کرد:‌ در گذشته 6.5 میلیون لیتر گازوئیل و 12.5 میلیون لیتر بنزین در روز وارد می‌کردیم، اما حدود سه سال است که در گازوئیل و نفت گاز خودکفا و حتی صادرکننده هستیم و از مهرماه امسال بنزین وارد نکردیم.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: کشوری بودیم که 25 میلیون مترمکعب گاز وارد می‌کردیم و بیش از این نیاز داشتیم،‌ اما اکنون نیاز به واردات گاز نداریم و صادرات را افزایش دادیم. در مسیر وعده‌هایی که دادیم در حد توان در 31 سفر استانی دولت یازدهم 26 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌ها اعلام و تاکنون 42 هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم که بیش از تعهد ما بود. طبق محاسبات سازمان برنامه و بودجه نیازمند اعتبار بیشتر برای اتمام همه پروژه‌ها هستیم.

روحانی اتصال چهار استان کشور به راه‌آهن سراسری را یکی از مهمترین قول‌های دولت تدبیر و امید به مردم دانست و یادآور شد: در سال 96 دو راه‌آهن همدان و کرمانشاه و در سال 97 دو راه‌آهن ارومیه و گیلان را به اتمام رساندیم که امروز برای افتتاح آن در گیلان حضور دارم. امروز صدای سوت قطار در شهر رشت به گوش خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مردم گیلان سال‌ها در انتظار چنین روزی بودند، اظهار کرد: این پروژه قبل از دولت یازدهم دارای پیشرفت 32 درصدی بود و برای تکمیل آن به یک هزار و 850 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم که تاکنون یک هزار و 300 میلیارد تومان را پرداخت کردیم، زیرا برای ما مهم بود که راه‌آهن گیلان به ثمر برسد و قادر است میلیون‌ها تن بار و میلیون‌ها نفر مسافر را جابجا کند.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: در سفرم به گیلان کلنگ طرح راه‌آهن رشت - آستارا به زمین زده خواهد شد و این طرح بسیار مهم است و جنبه ملی و حتی بین‌المللی دارد،‌ زیرا 10 ها کشور در آفریقا و آسیا و اروپا را به هم متصل می‌کند و بسیار استراتژیک است.

مرز آبی؛ یکی از امتیازات بزرگ گیلان‌
روحانی یکی از امتیازات بزرگ گیلان را مرز آبی دانست و یادآور شد: گیلان همسایگی با چهار کشور بزرگ را برعهده دارد و برقراری روابط دوستانه با روسیه،‌ آذربایجان،‌ قزاقستان و ترکمنستان می‌تواند موجب رونق تجاری ایران و شمال کشور شود.

وی افتتاح راه‌آهن گیلان را مقدمه‌ای برای برقراری اتصال بین بندر انزلی و بندر کاسپین و آستارا دانست که در این دولت انجام می‌گیرد و تصریح کرد: ما از طریق راه آبی ـ ریلی قادر خواهیم بود به آسیای مرکزی و چین و اروپا و گرجستان متصل شویم و از دریای خزر به خلیج فارس و دریای عمال برسیم. البته در حال حاضر انتقال کالا از طریق آستارا تا بندرعباس انجام می‌شود،‌ اما 160 کیلومتر آستارا تا رشت جاده‌ای است که باید ریلی شود.

رئیس جمهور سرمایه دولت تدبیر و امید را که از روز اول بر آن تأکید داشته رابطه سازنده و مؤثر با همه کشورهای جهان دانست و اضافه کرد: ما با کشورهایی که می‌خواهند رابطه دوستانه داشته باشیم در تعامل هستیم و کسانی که فاصله دارند خودشان مقصر هستند و از طرف ما مانع نبوده است. امروز در بهتریم شرایط با کشورهای همسایه دریای خزر قرار داریم و به این باره ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه گیلان نیازمند تحولی در محیط زیست است، یادآور شد: مسئله محیط زیست و تالاب انزلی اهمیت دارد و به عنوان یک مسئولیت مهم بر دوش ماست. همچنین باید رودخانه‌های شهر رشت و سایر رودخانه‌های گیلان فرح‌بخش باشد. لذا برای مسئله فاضلاب باید بیش از گذشته تلاش کنیم و که در این سفر حدود 300 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌ایم.

روحانی متذکر شد: باید تالاب انزلی را از شرایط فعلی نجات دهیم آب‌های استان را با دقت محیط زیستی مهار کنیم تا گیلان زرخیز که بیشترین میزان بارش باران سالانه را دارد، در تأمین آب نیازمند سایر استان‌ها نباشد و خودکفا شود.

وی با اشاره به نوسازی 14 هزار هکتار از اراضی کشاورزی‌ گیلان در دولت یازدهم و دوازدهم،‌ گفت: تا پایان دولت 18 هزار هکتار را وعده می‌کنیم،‌ زیرا نوسازی اراضی کشاورزی در گیلان می‌تواند به رونق تولید محصولات کمک بزرگی کند و کشت‌ها در سال دو باره و سه باره انجام شود و درآمد کشاورزان را افزایش دهد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دولت یازدهم دو هزار و 296 میلیارد تومان بودجه عمرانی برای گیلان اجرا کردیم، گفت: در این سفر استانی نیز 66 طرح و پروژه به ارزش یک هزار و 913 میلیارد تومان برای گیلان مد نظر قرار دادیم که امروز حدود چهار هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

captcha