اسرائیل و داعشی نبود اگر میان مسلمانان اتحاد بود
کد خبر: 3766888
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲

اسرائیل و داعشی نبود اگر میان مسلمانان اتحاد بود

گروه معارف- نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان اگر مسلمانان هماهنگ می‌بودند قطعا غده سرطانی اسرائیل در منطقه نباید شکل می‌گرفت و داعش پدید نمی‌آمد.

اسرائیل و داعشی نبود اگر میان مسلمانان اتحاد بود
آیت الله علی معلمی، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایکنا در مورد انگیزه نام گذاری هفته وحدت، گفت: حداقل از ۲۰۰ سال قبل  مستکبرین روزگار، که غالبا انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها بودند برای این که در کشورهای اسلامی جای پایی پیدا کنند و  در آن کشورها سلطه‌  داشته باشند از سیاست ایجاد اختلاف بین فرق مختلف اسلامی استفاده می‌کردند. همان گونه که در چند سال اخیر درباره  سوریه و عراق قرار بود حکومت داعش را تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه زمینه فکری داعشی‌ها همان اندیشه وهابیت است، افزود: از ۲۰۰ سال قبل عوامل انگلیس، بنیانگذار مکتب وهابیت را برای ایجاد یک انشعاب افراطی در جامعه اهل سنت و بستر سازی برای دعوای مذهبی و فرقه‌ای تحریک و تشویق کرده بودند. اگر مسلمانان هماهنگ می‌بودند قطعا غده سرطانی اسرائیل در منطقه نمی‌بایست شکل می‌گرفت. همچنین اگر مسلمانان باهم هماهنگ باشند داعش نمی بایست پدید می‌آمد.

معلمی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب دوراندیشی امام راحل  و یاران و اصحاب نزدیک ایشان برای آینده نگری و گرفتن فرصت از استکبار برای ایجاد جنگ مذهبی و فرقه‌ای فاصله بین ۱۲ ربیع الاول تا ۱۷ ربیع الاول را هفته وحدت نامیدند. 
وی با اشاره به معنای هفته وحدت، افزود: برحسب نقل مورخین اهل سنت سالروز ولادت پیامبر ۱۲ ربیع الاول و در منابع شیعی ۱۷ ربیع الاول را ولادت پیامبر دانسته‌اند. بنابراین فاصله بین  این دو تاریخ را که کمتر از یک هفته است فرصت خوبی بود که عنوان هفته وحدت را پیدا کند چرا که  شریعت، سنت و کتاب آسمانی قرآن که بر قلب پیامبر نازل شد بین شیعه و سنی مشترک است. 
معلمی با تاکید بر اشتراکات فراوان شیعه و سنی، گفت: خدا را شاکریم قرآنی که در اختیار شیعه است با کتاب قرآن اهل سنت یکی است و حتی در یک حرف هم با هم اختلاف ندارند. همین قرآن است که در اختیار همه چه شیعه و چه سنی قرار گرفته است و در اصل توحید همه مشترک هستیم و همه خدای یکتا را پرستش می کنیم و در اقامه نماز چه شیعه و چه سنی دل به سوی خدا رو به سوی کعبه داریم.

وی ادامه داد: خانه خدا کعبه مشترک و قبله همه اهل سنت و شیعه است. اینها زمینه اشتراک فراوانی است ‌و هنگامی که مسلمانان حج خانه خدا را همزمان برپا می آورند؛ معنایش این است که؛ خدا به ما می‌آموزد که مسلمان اعم از شیعه و سنی، باید با هماهنگی و هم صدایی و هم دلی، شریک درد و غم و رفاه یکدیگر باشند.

امام جمعه قائم شهر بیان کرد: متاسفانه ما در بعضی آداب وضو، طهارت و اقامه نماز اختلاف پیدا کردیم اما بین شیعه و سنی خوشبختانه در مناسک حج همچون؛ هفت مرتبه طواف خانه خدا، آغاز حرکت از حجرالاسود و پایان حرکت به حجرالاسود، شانه چپ موازی خانه خدا، سعی بین صفا و مروه، وقوف در عرفات، مشعر و منا هیچ اختلافی وجود ندارد.

وی افزود: بعضی از کشورها سردمدارشان ضعیف و ناتوان هستند، به جای اینکه بعد از توکل به خدا، اعتماد به مردم خودشان داشته باشند زیر چتر حمایت استکبار جهانی و شیطان بزرگ می‌روند و این منشا اختلاف بین گروه‌های مختلف اسلامی را فراهم می‌سازد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: هفته وحدت فرصتی است که واقعا مسلمانان بیاندیشند و مشترکات خودشان را بیابند و همه می‌دانیم آیه 103 سوره مبارکه آل عمران «اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا»هم بر هماهنگی و وحدت تاکید دارد و هم در نهی از تفرقه و پراکندگی، بنابراین؛ هر کسی به آیات قران معتقد باشد باید اهل وحدت و زندگی مسالمت‌آمیز با دیگران باشد و از عداوت و کینه پرهیز کند. 

معلمی  با اشاره به تاثیر مهم رسانه در تحکیم وحدت در جامعه  اظهار کرد: رسانه تاثیر بسیار مهمی در ایجاد وحدت داشته و خدای رحمان به قلم سوگند یاد کرده و قدرت بیان از مواهب بزرگ الهی است.

وی افزود: گاهی انسان مطلب را برای شنونده می‌گوید و به او القا می‌کند تنها حاضرین بهره می‌برند اما وقتی مکتوب شود همیشه قابل استفاده برای بینندگان خواهد بود لذا رسالت قلم بسیار مهم است و رسانه‌ها می توانند با استفاده از این فرصت خدمت خوبی در عرصه وحدت برای فرق مختلف اسلامی داشته باشند.‌‌

انتهای پیام

captcha