چرایی شکست تحریم‌های آمریکا
کد خبر: 3759024
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰

چرایی شکست تحریم‌های آمریکا

کانون خبرنگاران نبأ ــ امام جمعه چرام گفت: درحالى که کمتر از دو هفته تا کلید خوردن تحریم‏‌هاى از پیش شکست خورده آمریکا علیه ایران در حوزه انرژى باقى مانده است، از هم‌‏اکنون چشم‌انداز روشنى مبنى بر موفقیت این تحریم‏‌ها دیده نمی‌شود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین افشار، امام جمعه چرام، چهارم آبان‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان، گفت: مستند سیاسى و اقتصادى افول قدرت آمریکا را نشان می‌دهد، این کشور یکى از منفورترین دولت‌هاى جهان به‌شمار رفته و دیگر قادر به اجراى سیاست‏‌هاى خارجى خود در هیچ نقطه‌‏اى از جهان نیست.
وی افزود: نمونه بارز این ناتوانى را می‌توان در اعمال تحریم‏‌هاى اقتصادى یک جانبه علیه کشورمان مشاهده کرد که ضمن ناکامى در شکل دادن اجماع جهانى و همراه‌‌سازى متحدان اروپایى خود ناگزیر است شکست زودهنگام خود در جلوگیرى از فروش نفت ایران را پذیرا باشد.
خطیب جمعه چرام اظهار کرد: درحالى که کمتر از دو هفته تا کلید خوردن تحریم‏‌هاى از پیش شکست خورده آمریکا علیه ایران در حوزه انرژى باقى مانده است، از هم‌اکنون چشم‌انداز روشنى مبنى بر موفقیت این تحریم‏‌ها دیده نمی‌شود.
وی گفت: دلایل متعددى وجود دارد که حکایت از شکست تحریم‌‏هاى آمریکا دارد که در ادامه به‏‌صورت اجمالى به آن‏ها اشاره مى‌شود.
حجت‌الاسلام افشار با اشاره به اولین دلیل نشان‌دهنده شکست تحریم‌های آمریکا، گفت: این تحریم‌‌ها بر خلاف گذشته از سوى آمریکا است نه شوراى امنیت از همین رو الزام‌آور بودن آن در گرو میزان تأثیرآمریکا بر سایر کشورها و شرکت‏‌ها است؛ بنابراین کشورهایى که از نظر اقتصادى و مالى وابسته به آمریکا نیستند، تعهدى به این تحریم‌‏ها نخواهند داشت، بلکه روابط اقتصادى و تجارى با ایران به نفع آنان است.
امام جمعه چرام عنوان کرد: دومین دلیل اثبات موفق نبودن تحریم‌های آمریکا، تصمیم آمریکا مبنى بر تحریم‌‏هاى جدید علیه ایران از هیچ‌گونه حمایت بین‌‌المللى به‏‌ویژه حمایت کشورهاى غربى متحد آمریکا برخوردار نیست، بلکه بر عکس این کشورها آن‏را کودتا علیه توافق هسته‌‏اى و اقدامى خطرناک در روابط بین‌‏المللى می‌دانند که جایگاه و نقش آمریکا را تنزل می‌دهد.
وی به سومین دلیل شکست تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: تصمیم یک جانبه آمریکا در تحریم ایران سبب افزایش انزواى واشنگتن در سطح بین‌‏المللى می‌‏شود زیرا زمانى انجام شده است که ترامپ با افزایش مالیات‌‌هاى گمرکى علیه بیشتر کشورهاى جهان اعلام جنگ تجارى کرده است.
حجت‌الاسلام افشار در خصوص دیگر دلیل اثبات شکست آمریکا علیه ایران، گفت: در خصوص تحریم نفت باید توجه داشت، بسیارى از کشورها و شرکت‏‌هاى خصوصى در جهان به نفت ایران وابسته هستند و سوخت خود را از ایران تأمین می‌کنند، لذا این حق آن‏هاست که بر اساس منافع خود در مورد خریدن یا نخریدن نفت از ایران تصمیم بگیرند و آمریکا نمی‌تواند آن‏ها را مجبور به توقف خرید نفت از ایران کند. از این ‏رو، تحریم‌‏هاى آمریکا علیه صدور نفت ایران ‏بی‌نتیجه است و شکست خواهد خورد.
وی بیان کرد: در خصوص تحریم در حوزه انرژى و نفت، آژانس بین‌‏المللى انرژى در اواخر شهریور هشدار داده بود که چنانچه نفت ایران تحریم شود، قیمت‌‌ها به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه افزایش خواهند یافت. این اتفاق اکنون رخ ‏داده و قیمت نفت برنت از مرز ۸۰ دلار گذشته است؛ ضمن اینکه رئیس دومین بانک بزرگ این کشور اعلام‏ خطر کرده بود که در صورت حذف نفت ایران از بازار، قیمت‌‏هاى نفت به ‏سرعت سر به فلک گذاشته و حتى ممکن است به ۱۲۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند.
خطیب جمعه چرام عنوان کرد: آمریکا روى عربستان براى جبران کمبود نفت ایران حساب باز کرده؛ حال ‏آن که بر اساس شواهد، سعودی‌ها نه می‌توانند به‏ سرعت این خلأ را جبران کنند و نه به فرض تولید بیشتر، قادر هستند که این رویه را ادامه دهند، چراکه ظرفیت تأسیسات نفتى عربستان اجازه افزایش تولید بلندمدت را نمی‌دهد.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامى ایران که اشراف کامل بر مسائل جهانى، منطقه‌‏اى و داخلى دارد، همواره به تحریم به‌‏عنوان یک ابزار ناکارآمد نگاه کرده‏‌اند. حتى در خصوص تحریم‌‏هاى اخیر آمریکا نیز وعده داده‌‏اند که این تحریم‌‏ها نیز شکست خواهد خورد. معظم له در این باره و در سخنرانى اخیرشان در اجتماع بسیجیان در ورزشگاه آزادى فرمودند «وضع تحریم‌‏ها به این معنا است که دشمن هیچ راه دیگرى براى مقابله با نظام اسلامى به غیر از تحریم اقتصادى ندارد اما همین تحریم‌‏هاى اقتصادى نیز شکننده‏‌تر از اقتصاد ملى ما است… اقتصاد ملى کشور می‌تواند تحریم را شکست دهد و به حول و قوه‏ الهى، تحریم‌‏ها را شکست خواهیم داد و شکست تحریم به‏ معناى شکست آمریکا است و آمریکا باید با این شکست، یک سیلى دیگر از ملت ایران بخورد».
مسلم فریور
انتهای پیام

captcha