«تکریم آیین‌های عاشورایی» جای «عطر سیب» نشست/ تأثیر کاهش ۳۵۰ میلیاردی بودجه فرهنگی در سایر بخش‌ها
کد خبر: 3747120
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
مسجدجامعی:

«تکریم آیین‌های عاشورایی» جای «عطر سیب» نشست/ تأثیر کاهش ۳۵۰ میلیاردی بودجه فرهنگی در سایر بخش‌ها

گروه جامعه ــ عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه نه تنها در حوزه دین بلکه در همه حوزه‌ها مجبور شدیم کاهش بودجه‌ای را داشته باشیم، اظهار کرد: در حوزه‌های دیگر هم این روند را به دلیل کاهش اعتبار شاهد هستیم، اما همه ما تلاش می‌کنیم که فعالیت‌های دینی و قرآنی به خوبی انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ظهر امروز شنبه ۲۴ شهریور‌ماه، برای ارائه گزارش عملکرد یک ساله این کمیسیون با حضور محمدجواد حق‌شناس، احمد مسجدجامعی، حجت نظری، الهام فخاری و حسن خلیل‌آبادی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

«تکریم آیین‌های عاشورایی» جای «عطر سیب» نشست/ تأثیر کاهش ۳۵۰ میلیاردی بودجه فرهنگی در سایر بخش‌ها
حق‌شناس در ابتدای این نشست، با اشاره به اینکه در انتخابات شورای شهر پنجم تمام افراد یک لیست انتخاباتی، موفق به ورود به شورا شدند که نشان از پیام مردم در فضای سیاسی حاکم بود که از مدیریت گذشته فاصله گرفته‌اند، اظهار کرد: بسیاری از چهره‌هایی که در راهیابی به شورا موفق نشدند، عملکرد خوبی هم داشتند؛ این وضعیت نشان می‌دهد که جامعه ترجیح می‌دهد به جای اشخاص به سوی گروه‌های سیاسی حرکت کند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه گفت: با توجه به مشخص شدن بودجه و بدهکاری ۵۰ هزار میلیارد تومانی شهردار سابق در این کمیسیون شاهد تغییر رویه بودیم به شکلی که بودجه فرهنگی کاهش قابل توجهی پیدا کرد و مبلغ ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از این بودجه کم شد. به خاطر این کاهش بودجه چشمگیر سعی کردیم ۳.۵ درصد، از بودجه سایر معاونت‌ها را به این بخش اختصاص دهیم تا این کاهش را جبران کنیم.
وی افزود: با توجه به این تغیر رویه تلاش شد تا پایداری فرهنگی با توجه به رویکرد‌های اجتماعی و نشاط اجتماعی در کمیسیون مورد توجه قرار گیرد و این موضوعات از اهم محور‌های کمیسیون بود. در این دوره برای اولین بار شاهد برگزاری نوروزخوانی در سطح شهر بودیم؛ برگزاری جشن پرچم و همچنین حضور خانواده‌ها در استادیوم و تماشای فوتبال و همچنین حضور در مراکز فرهنگی و اجتماعی جز محور‌های مورد تأکید اعضا بود. حضور اعضای کمیسیون در حفظ آثار تاریخی نیز از اقدامات این کمیسیون بود.
حق شناس با بیان اینکه کمیته‌های فرهنگی، ورزشی، دینی و اجتماعی در حوزه‌های خود پیگیر امورات بوده‌اند، ادامه داد: این کمیته‌ها در برنامه و فعالیت‌هایی مانند اربعین، شادانه، مهر قلم و سایر فعالیت‌ها و محور‌ها اقدامات خوبی را دنبال کردند و فراخور فعالیت‌های کمیسیون اقدامات لازم را انجام دادند.

در ادامه این نشست اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند که سؤال اول مربوط به حواشی برگزاری نمایشگاه عطر سیب بود که رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به آن پاسخ داد و گفت: در گذشته نمایشگاه با سابقه ۱۵ ساله برگزار می‌شد، که اولین دوره آن در زمان شهرداری آقای احمدی‌نژاد شروع شد و بعد‌ها در دوره آقای قالیباف ادامه پیدا کرد و شدت هم گرفت؛ در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ هر سال ۷ میلیارد تومان برای این نمایشگاه بودجه تعریف می‌شد که عمده هزینه‌ها در این سال‌ها تبدیل به بن برای هیئت‌های مذهبی می‌شد.

 
امسال برای اولین بار عنوان اربعین در ردیف‌های بودجه شهردار تهران اضافه شد
وی با بیان اینکه امسال شاهد کاهش ۳۵۰ میلیاردی بودجه معاونت فرهنگی بودیم که تصویب این کاهش روی سایر بخش‌های فرهنگی هم اثر گذاشت، افزود: در گذشته شاهد هزینه‌هایی برای مراسم اربعین بودیم که جایی برای بودجه نداشت، اما امسال برای اولین بار عنوان اربعین هم در ردیف‌های بودجه شهردار تهران اضافه شد؛ عنوان عطر سیب دقیقا روشن نبود که مربوط به چه حوزه‌ای است، لذا آن را به عنوان «تکریم آیین‌های عاشورایی» مصوب کردیم. البته نظر شهردار و کمیسیون هم مبنی به برگزاری این نمایشگاه بود.
حق‌شناس ادامه داد: حجم بالای هیئت‌های مذهبی قطعا به بودجه مشخص شده برای برگزاری این نمایشگاه نمی‌رسید و ما نیز اعلام کردیم که این بودجه را نمی‌توانیم به صورت بن اختصاص دهیم؛ لذا به نوعی آن را مدیریت کردیم و نمایشگاه هم برگزار شد. در مجموع مبلغ ۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان به نمایشگاه عطر سیب و فعالیت‌های اربعین اختصاص پیدا کرد.
در ادامه این نشست الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر نیز در پاسخ به سؤالی مبنی بر تحقیق و تفحص از مؤسسه همشهری و عدم نتیجه آن، گفت: با وجود اینکه از من شکایت شد، اما فعالیت‌های ما در خصوص تحقیق و تفحص از همشهری به هیچ‌عنوان متوقف نشد؛ شکایت فقط به این موضوع اختصاص داشت که من به شخص خاصی توهین کرده‌ام و پرونده در حال بررسی است؛ لذا طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری؛ اولین طرح تحقیق و تفحص در شورای پنجم است که به همین دلیل باید با دقت بیشتری انجام شود.
وی در ادامه نیز در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتقادات گسترده در مورد قرارداد جدید همشهری برای واگذاری موسسات مجلات وابسته به همشهری تهران هم گفت: قرارداد‌های جدید باید با درنظر گرفتن حقوق کسانی که پیش از این در این مجموعه فعالیت می‌کردند، منعقد شود.
در ادامه حق‌شناس، با بیان اینکه میزان زمان تحقیق و تفحص با اجازه هیات رئیسه تمدید شده است، گفت: گروه تحقیق و تفحص در موسسه همشهری مستقر شده و در حال انجام اقدامات خود است و هر هفته گزارش اقدامات کمیته تحقیق و تفحص به ما داده می‌شود.
 
این کار بدون مشورت ما انجام شد

وی در رابطه با واگذاری مجلات وابسته همشهری هم گفت: این کار بدون مشورت ما انجام شد. از آنجا که آن‌ها شرکت و موسسه هستند نیازی به مشورت با شورای شهر ندارند، اما به خاطر شکایت‌ها، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز به موضوع وارد شده و در جلسه قبل آقای عباس عبدی هم در جلسات کمیسیون شرکت کردند و امیدواریم اواخر مهر ماه بحث تحقیق و تفحص تمام شود تا در اوایل آبان این گزارش قرائت شود.
در ادامه این نشست احمد مسجدجامعی، در مورد سرانجام وضعیت شورایاری‌ها، هم گفت‌: در این خصوص رئیس شورای اسلامی شهر تهران نامه‌ای را در مورد برگزاری انتخابات ستاد شورایاری به وزیر کشور ارسال کرده‌اند و با حضور نمایندگان فرمانداری نیز جدول زمانی تعیین شد، اما دقت داشته باشید که اگر بخواهیم انتخابات برگزار شود، باید امسال این مهم محقق شود. البته من نگران بودم که مبادا نهاد شورایاری تضعیف شود، لذا شخصا برگزاری انتخابات را پیگیری می‌کردم.
وی در خصوص واکنش به حذف ناگهانی میدان «قیصر امین‌پور» و تبدیل آن به چهارراه هم بیان کرد: نامگذاری میدانی به نام قیصر امین‌پور یک اتفاق خاص بود، چرا که اولین‌بار بود که به غیر از نام شهدا، یک نام دیگر بر خیابان‌های شهر تهران گذاشته شده بود؛ این نامگذاری به‌سادگی اتفاق نیافتاده است، اما به راحتی آن را حذف کردند.

رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: حذف این میدان نشان داد که هنوز هم خودرو محوری در تهران حرف اول را می‌زند و برایم جای سؤال است که مسئولان شهرداری منطقه دو اعلام کرده‌اند که آن را جبران می‌کنند؛ حتما موضوع حذف میدان قیصر امین پور رسیدگی می‌شود.
احمد مسجد‌جامعی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه موضع و رویکرد شورای شهر تهران با توجه به کاهش بودجه فرهنگی و نحوه برگزاری نمایشگاه عطر سیب و عدم برگزاری برخی از نمایشگاه‌های مذهبی و دینی سخنانی در خصوص موضع‌گیری اعضای شورای شهر در مورد فعالیت‌های دینی و مذهبی شده چیست، گفت: ما موضع مثبتی نسبت به این فعالیت‌ها داریم؛ البته ممکن است شکل آن تفاوت پیدا کند، هرچند که شخصا با این تصمیمات موافق نیستم، اما در شورا اکثریت آرا مطرح است. ممکن است که اختلاف سلیقه داشته باشیم، اما همه ما در فضای دینی تنفس می‌کنیم و بزرگ شده‌ایم و از مردم تهران تشکر می‌کنیم که خودشان فضای مذهبی و همدلی خوبی را در این حوزه انجام دادند.
وی ضمن تشکر از سؤال خبرنگار ایکنا که شائبه‌هایی را ایجاد کرده بود، گفت: هرچند که شهرداری تهران پولی به هیئت‌های مذهبی نداد، اما فضای شهر گویای اتفاق دیگری است و مگر مردم منتظر پول شهرداری و امثال آن هستند؟ به عنوان مثال زمانی که تکیه درکه سوخت، همان روز کلنگ بازسازی آن را زدیم درحالی که هیچ‌ بودجه‌ای هم نداشتیم؛ شهردار تهران هم بازدید کردند و گفتند که پول نداریم، اما دیدیم که ظرف کمتر از یک سال علم حضرت سیدالشهدا (ع)، با همان شکوه و عظمت در این تکیه برافراشته شده است.
مسجد‌جامعی ادامه داد: البته ما یک ردیف بودجه یک میلیارد تومانی برای بازسازی این تکیه اختصاص دادیم و شهردارد منطقه را موظف به دادن آن کردیم، اما گویا هنوز شهردار منطقه این پول را به تکیه نداده است؛ هرچند که این مبلغ نسبت به کمک‌های مردمی چیزی نیست، اما نشان می‌دهد که ما به این مسئله توجه داریم و اظهار ارادات نسبت به مسائل دینی و ارزشی داریم.
رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: شهرداری تهران کیسه پول نیست که بتوان از آن به راحتی پول برداشت کرد؛ کاری که ما باید انجام دهیم تسهیل‌گری و استفاده از نیرو‌ها برای انجام بهتر خدمات است و درواقع شهرداری تهران یک حوزه فکر و عمل است.
 
نه تنها در حوزه دین بلکه در همه حوزه‌ها مجبور شدیم این کاهش بودجه‌ای را داشته باشیم
وی با بیان اینکه نه تنها در حوزه دین بلکه در همه حوزه‌ها مجبور شدیم این کاهش بودجه‌ای را داشته باشیم، ادامه داد: در حوزه‌های دیگر هم به دلیل کاهش اعتبار این روند را شاهد هستیم و شهرداری اکنون شرایط لاکچری خرج کردن را ندارد؛ امروز همه ما تلاش می‌کنیم که فعالیت‌های دینی و قرآنی به خوبی انجام شود؛ لذا امثال اولین باری بود که ردیف بودجه برای فعالیت‌های مربوط به امام حسین (ع) مشخص شد و این نبود که مدیریت کلان از اعتبارات خود هزینه کند بلکه قاعده‌مند شد.
حق‌شناس نیز در ادامه سخنان مسجد‌جامعی تکمیل کرد: امسال برای اولین بار ردیف بودجه‌ای تحت عنوان برگزاری مراسم اربعین را شورا پیش‌بینی کرد. برای اولین بار ما تکریم مناسبت‌های عاشورایی را در بودجه پایدار کردیم و قبلا چیزی به عنوان این حوزه نداشتیم. ما حتی زمانی که حسینه درکه با مشکل مواجه شد بدون درخواست مردم مبلغ یک میلیارد تومان را برای کمک به بازسازی آن اختصاص دادیم و در مورد سایر فعالیت‌های فرهنگی هم مانند نمایشگاه کتاب شهرداری تهران حمایت‌های مالی خوبی را داشته است.
در ادامه این نشست مسجد جامعی در خصوص طرح ایجاد پهنه فرهنگی رودکی هم گفت: نشست‌هایی با حضور ذی نفعان موضوع در پروژه شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. این نشست‌ها طی دو هفته یک‌بار بدون وقفه تشکیل شد که در مرحله اول، خیابان پهنه فرهنگی شناسایی شد. همچنین سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران موظف به تحلیل و برسی مجدد این مطالعات براساس فراتحلیل شد و جمع‌بندی پنج مطالعه‌ای که از سال ۸۳ انجام گرفته بود را توسط حوزه‌های مختلف شهرداری و وزارت ارشاد جمع کرد.
وی تصریح کرد: سعی می‌کنیم که این گذر‌ها با مداخلات حداقلی و نگاهی تسهیل گرایانه شناسایی شوند تا فضای مربوط به این حوزه‌ها با کاربری‌هایی که برای آن تعریف می‌شود به صورت حداکثری به این بخش اختصاص یابند. در نهایت این فضا‌های شهری با مشخصات مربوطه شناسایی می‌شوند تاپیوند لازم را با حوزه‌های فرهنگ و هنر برقرار کنند.
 
راسته کتاب نیز در پهنه فرهنگی رودکی دیده شده است که با یکدیگر متصل می‌شوند

مسجدجامعی در پایان این نشست در خصوص سرانجام راسته کتاب در تهران گفت: سه راسته ناصرخسرو، میدان بهارستان و روبه‌روی دانشگاه تهران به عنوان محور کتاب مورد شناسایی قرار گرفتند؛ بنا بود یکی از آن‌ها به عنوان راسته کتاب انتخاب شود و اقدامات سازمان زیباسازی شهرداری تهران در مورد ساماندهی سیما و منظر شهری نیز به دلیل پیرایش و حذف زواید بصری در شهر تهران آغاز شد. راسته کتاب نیز در پهنه فرهنگی رودکی دیده شده است که با یکدیگر متصل می‌شوند.
انتهای پیام
captcha