توجه به هزینه تحصیل دانش‌آموزان نیازمند در نگاه واقفان فارس
کد خبر: 3743056
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹

توجه به هزینه تحصیل دانش‌آموزان نیازمند در نگاه واقفان فارس

گروه اجتماعی ـ نیت برخی از واقفان فارس از گذشته توجه به نیازهایی همیشگی جامعه بویژه، تأمین هزینه‌های تحصیلی دانش‌آموزان نیازمند بوده است.

توجه به هزینه تحصیل دانش‌آموزان نیازمند در نگاه واقفان فارس

به گزارش ایكنا از فارس، خیران نیک‌اندیش فارس از گذشته تاکنون در زمینه‌های گوناگونی بانی وقف‌های بی شماری شده‌اند به نحوی که هنوز بسیاری از نیازهای روز جامعه را تأمین می‌کند. یکی از این موارد، نیت واقفان در تأمین هزینه‌های تحصیلی دانش‌آموزان نیازمند است.
توجه شارع مقدس به علم‌آموزی و وجود آیات و روایات فراوان در قرآن کریم و کلام بزرگان دین، واقفان فارس را بر آن داشته است که در این زمینه یادگار‌های ارزشمندی را به ثبت برسانند و در چند سال گذشته نیز سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای عمل به نیات واقفان درزمینه کمک به دانش‌آموزان نخبه و نیازمند، طرحی را با عنوان «مهر تحصیلی» معرفی کرده است که این کمک‌ها به‌صورت یکپارچه بین جامعه هدف توزیع شود.

موقوفه‌ای با بیش از 110 سال قدمت در فارس
یکی از قدیمی‌ترین این وقف ها، موقوفه «حاج حیدر علی‌خان عزالملک» ملقب به حاج عزالملک است که در تاریخ دهم شوال 1328 قمری به ثبت رسیده است.
در بخشی از این وقف نامه، نیت واقف «تأمین مخارج اطفال مسلمان از قبیل کاغذ، مرکب، قلم و کتاب و تعمیر و نگهداری معلم خانه» ذکر ‌شده است و مرحوم عزالملک خود مرکزی را برای آموزش، تعلیم و تربیت بنا می نهد و سپس املاکی را در این راستا وقف کرده است.

توجه نسل جدید واقفان فارس به تأمین هزینه تحصیلی دانش آموزان بی‌بضاعت
در یکی از وقف نامه‌های سالیان اخیر و موقوفه «حاج حبیب‌الله محمدنژاد» نیز که در تیرماه سال 92 به ثبت رسیده، «کمک به مستمندان و دانش‌آموزان بی‌بضاعت» گنجانده‌شده است.
نگاهی بر موقوفات متصرفی فارس در این زمینه که به‌موجب قانون و آیین‌نامه‌های مربوطه، اداره آن بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد، نشان‌دهنده آینده‌نگری واقفان فارس در توجه به نیازهای روز جامعه است که می‌تواند الگویی برای دیگر خیران باشد.

شیراز؛ پیشگام وقف‌های کمک به دانش آموزان نیازمند
شیراز با داشتن 6 موقوفه مرتبط با این موضوع، پیشگام نیک‌اندیشان و خیران استان فارس در این زمینه است.
در اوقاف ناحیه 2 شیراز، موقوفه «شیخ محمود ابن حاجی محمد» با نیت پرداخت هزینه تحصیل افراد فقیر و یتیم اداره می‌شود؛ همچنین موقوفه «حاجیه بی‌بی زهرا بیگم» که در وقف‌نامه آن، عبارت «به مصرف حوائج لازم تعلیم و تعلم 150 نفر از اطفال مدرسه» به چشم می‌خورد در حوزه عملکرد و فعالیت اداره ناحیه 2 شیراز واقع شده است.

اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه 4 شیراز نیز دو موقوفه مرتبط با موضوع کمک به دانش آموزان نیازمند دارد. یکی از این وقف‌ها، موقوفه «صمد انتظاری زاده شیرازی» و دیگر وقف در این زمینه، موقوفه «حاج محمدمهدی ممتازی» است.
همچنین اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه 5 شیراز موقوفه «حاج حیدر علی‌خان عزالملک» که در متن آن «مخارج اطفال مسلمانان از قبیل کاغد و مرکب و قلم و کتاب» ذکرشده را در اختیار دارد.
علاو بر این‌ها اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه 6 شیراز نیز موقوفه «حاج خلیل زالی» با نیت «مساعدت به دانش آموزان بی‌بضاعت روستای سوء بیضا» را مدیریت می‌کند.

لارستان؛ پیشگام موقوفه‌های کمک به تحصیل دانش آموزان در بین شهرستان‌ها
شهرستان لارستان هم با دارا بودن 4 وقف، در بین شهرستان‌ها، بیشترین موقوفه درزمینه کمک به تحصیل افراد نیازمند را به خود اختصاص داده است.
نیات واقفان موقوفه «قبله دعا» و موقوفه «پیر فقیر مریم » کمک به دانش آموزان بی‌بضاعت لارستان است. موقوفه «حاج غلامعلی بنی اسدی» نیز به‌منظور تأمین لباس و لوازم‌التحریر دانش آموزان بی‌بضاعت در دبستان محله کوریجان در نظر گرفته‌شده است.
اداره اوقاف شهرستان داراب نیز موقوفه‌های «جعفرخانی» و «شیخ ابوالحسن انصاری» را در این زمینه در اختیار دارد و شهرستان فیروزآباد نیز از محل موقوفه‌های «حاج حبیب‌الله محمد نژاد»، موقوفه «مسلم زمانی» و موقوفه «حاج سید عباس یعقوبی» یاری‌رسان دانش آموزان یتیم و بی‌بضاعت است.
در شهرستان فسا نیز موقوفه‌های «میرزا محمدعلی وکیل غیاث‌آبادی» با نیت تأمین هزینه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان روستای غیاث‌آباد، موقوفه «احترام مشایخی» با نیت اعانه به دانش‌آموزان مستمند و یتیم فسا و موقوفه «فاطمه رضائیان» با نیت تأمین خرج تحصیل دانش‌آموزان بی‌بضاعت وجود دارد.
شهرستان نی‌ریز نیز موقوفه‌های «ماندمی» و «میرزا قاسم» را برای کمک به دانش آموزان بی‌بضاعت سرپرستی می‌کند و اقلید با داشتن موقوفه «زینب»، سپیدان با موقوفه «قبرستان محله کلوالی»، بیضاء با موقوفه «شیخ ابراهیم مویدی» به دانش آموزان بی‌بضاعت کمک‌رسانی می‌کنند.
باوجوداین وقف‌ها در استان فارس و با توجه به درآمد بسیار اندک آن‌ها که نمی‌تواند نیازهای بسیاری را پوشش دهد، هنوز هم تأمین مخارج تحصیلی دانش آموزان بی‌بضاعت یکی از نیازهای روز این استان است.
امید است که با مشاوره‌هایی که توسط کارشناسان سازمان اوقاف در مورد وقف‌های جدید و موردنیاز جامعه به واقفان داده می‌شود؛ دیگر شاهد نباشیم که دانش‌آموزان نخبه کشور از تحصیل محروم بمانند.
انتهای پیام

captcha