گنجینه نسخ خطی و چاپ سنگی و سربی کتابخانه مجلس
کد خبر: 3726334
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
معرفی بخش‌ها و منابع کتابخانه مجلس؛

گنجینه نسخ خطی و چاپ سنگی و سربی کتابخانه مجلس

گروه ادب ــ مجموعه نسخ خطی کتابخانه مجلس از نظر منحصر به ‌فرد بودن و تنوع موضوعات و علوم، یکی از غنی‌ترین مجموعه‌ها محسوب می‌شود.

گنجینه نسخ خطی و چاپ سنگی و سربی کتابخانه مجلس

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری کتابخانه مجلس شورای اسلامی، نسخ خطی بر جای مانده از دوران‌های درخشان شکوفایی علم و فرهنگ و اندیشه در ایران و سرزمین‌های اسلامی به عنوان گنجینه ماندگار ملت، پیامداران برجسته‌ای از تعالی علمی و نبوغ اندیشمندان و متفکران ایرانی و مسلمان در بسط و گسترش ادب، فرهنگ، عرفان، اخلاق و هنر هستند که خلاقیت کم‌نظیر و تمدن بی‌همتای آنان و سیطره بی‌چون و چرای ایشان بر فعالیت‌های کمرنگ و بی‌رونق علمی دیگر جوامع آن روزگار را به اثبات می‌رساند.

مجموعه نسخ خطی کتابخانه مجلس از نظر منحصر به ‌فرد بودن و تنوع موضوعات و علوم، یکی از غنی‌ترین مجموعه‌ها در حوزه میراث مکتوب اسلامی و ایرانی و مورد توجه محققان داخلی و خارجی است.

شمار نسخه‌های خطی در گنج‌خانه کتابخانه مجلس به بیش از 28 هزار مجلد بالغ می‌شود. این نسخه‌ها طی یکصد سال گذشته خریداری یا به صورت اهداء به کتابخانه واگذار شده‌ است. بخش خطی کتابخانه اکنون نیز آماده خریداری یا پذیرش نسخ اهدایی است.

نسخه‌های موجود در کتابخانه به همت فهرست‌نگاران بلندپایه‌ای همچون یوسف اعتصامی، ایرج افشار، عبدالحسین حائری، محمدتقی دانش‌پژوه، فخری راستکار، ابن یوسف شیرازی، بهاءالدین علمی انواری، احمد منزوی، علینقی منزوی، سعید نفیسی و از نسل جدید، پژوهشگرانی چون سوسن اصیلی، محمد برکت، جواد بشری، ابوالفضل حافظیان بابلی، سیدمحمدحسین حکیم، یوسف بیگ‌باباپور، سیدجعفر حسینی اشکوری، سیدصادق حسینی اشکوری، احسان‌الله شکراللهی، محسن صادقی، علی صدرایی خویی، علی‌اکبر صفری، سیدمحمد طباطبایی بهبهانی (منصور)، محمود طیار مراغی، حسین متقی، محمود نظری و فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های دوره قاجار نیز توسط رضا کوچک‌زاده تدوین شده‌ است.

گام بعدی در معرفی و نمایاندن این آثار، تهیه تصاویری باکیفیت از آنهاست. این حرکت از سال ۱۳۳۰ در قالب تهیه میکروفیلم (ریزفیلم) آغاز و در یک دهه پیش تهیه تصاویر دیجیتالی سیاه و سفید نیز به آن اضافه شد. در سال ۱۳۸۷، سیاست نوینی در دیجیتال‌سازی نسخ خطی آغاز شد و با استفاده از فناوری‌های نوین و به کارگیری تعداد قابل ملاحظه‌ای از اسکنرهای پیشرفته در ظرف ۹ ماه از همه نسخ خطی، تصاویر دیجیتالی تمام‌رنگی و با کیفیت بالا فراهم شد. در حال حاضر، این تصاویر در کتابخانه دیجیتال (رسا، آذرسا و کتابخانه دیجیتالی مجلس وابسته به کنسرسیوم محتوای ملی) قابل استفاده و دانلود است؛ این یکی از مهم‌ترین گام‌ها در حفظ این میراث گرانبها و دسترسی همگانی و آسان به آن‌ها است.

کتاب‌های چاپ سنگی و سربی

کتاب‌های چاپ سنگی و سربی کتابخانه مجلس که به کتاب‌های چاپ قدیمی یا کتاب‌های نادر نیز معروف هستند بالغ بر ۱۵ هزار جلد می‌شود. این منابع از لحاظ محتوای علمی و تاریخ چاپ و نشر از ارزش فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. علاوه بر فهرستنویسی و مرمّت و آسیب‌زدایی این کتب، تهیه تصاویر دیجیتالی از آن‌ها نیز رو به اتمام است و در حال حاضر بخش عمده آن‌ها در بخش «آذرسا» سایت کتابخانه مجلس قابل بازیابی به صورت متن کامل است.

انتهای پیام

captcha