جامعه مدون، جامعه‌ای به دور از نگاه صرف به آموزش‌های عالی است
کد خبر: 3710599
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
غلامرضا غفاری:

جامعه مدون، جامعه‌ای به دور از نگاه صرف به آموزش‌های عالی است

گروه دانشگاه ــ معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس سراسری روسای دانشکده‌های فنی و حرفه‌‌ای گفت: جامعه مدون، جامعه‌ای به دور از نگاه صرف به آموزش‌های عالی است، باز شدن بستری مناسب برای رونق بخشیدن به فعالیت‌های فرهنگی در عرصه فن و مهارت می‌تواند بخشی از هویت ما را معرفی و به دنیا بشناساند.

جامعه مدون، جامعه‌ای به دور از نگاه صرف به آموزش‌های عالی است
به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اجلاس روسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های سراسر کشور دانشکده فنی و حرفه‌ای صبح امروز دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در دانشکده شریعتی این دانشگاه در تهران برگزار شد و در این اجلاس، پس از سخنرانی وزیر علوم و رئیس این دانشگاه، حیدری، مشاور ارشد سازمان برنامه و بودجه کشور در سخنانی در جمع روسای این دانشگاه تاثیرات افراد متخصص را در بهبود روند وضعیت اشتغال کشور مهم ارزیابی و اظهار کرد: ما برای بهبود این شرایط، دانشگاه فنی و حرفه‌ای را بازویی توانمند می‌دانیم که می‌تواند با پتانسیل‌های قوی موجود در مجموعه خود، تاثیرات خوبی در نظام آموزش عالی توامان با کسب مهارت، بگذارد، این همان وجه تمایز منحصر به فرد دانشگاه فنی و حرفه‌ای با سایر دانشگاه‌ها است. هیچ دانشگاهی بهتر از دانشگاه فنی و حرفه‌ای نمی‌تواند تاثیرات لازم را بر نظام آموزش عالی داشته باشد.

وی در ادامه ضمن دادن نوید آمادگی همه جانبه سازمان برنامه و بودجه کشور در دریافت پیشنهاد‌ها و راهکار‌های افراد متخصص و مدیران دانشگاه فنی و حرفه‌ای، فعالان این دانشگاه را به یاری کشور در رفع موانع اشتغال طلبید.

در بخش پایانی پیش از ظهر اجلاس روسای آموزشکده‌ها و دانشکده‌های سراسر کشو، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حضور یافت و به ارائه سخنرانی پرداخت و گفت: بی‌تردید وقتی به سبقه آموزش‌های مهارتی کشور رجوع می‌کنیم، دانشگاه فنی و حرفه‌ای آن چنان که از نام آن بر می‌آید، با یک فعالیت سه‌گانه؛ اعم از علم، تکنولوژی و فناوری توانسته است به صورت جامع سهمی بزرگ ایفا کرده و به خوبی شاهدیم که تلاش این مجموعه کارآمد کشور، به رشد علم و تکنولوژی موقوف شده است، به تعبیری بهتر می‌توان گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای سهم مهمی در ارتباط صنعت و دانشگاه دارد.

وی در ادامه توجه به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مهارت آموزان این دانشگاه را امری مهم دانست و گفت: ذهن فنی و عقلانیت فنی دانشجوی این دانشگاه را وقتی می‌توان به خوبی پرورش داد که به میدان عمل و فعالیت‌های اجتماعی نزدیک‌تر شود.

غفاری در ادامه جامعه مدون را جامعه‌ای به دور از نگاه صرف به آموزش‌های عالی عنوان و تصریح کرد: باز شدن بستری مناسب برای رونق بخشیدن به فعالیت‌های فرهنگی را در عرصه فن و مهارت دست کم نگیرید، چون همین دانش حرفه‌ای می‌تواند بخشی از هویت ما را معرفی و به دنیا بشناساند.

معاون فرهنگی وزارت علوم در پایان گفت: عناصر فرهنگی را جدی بگیرید و در کنار اهتمام به حوزه فنی اهتمام به حوزه اجتماعی و فرهنگی دانشجویان را در نظر داشته باشید. ما خود را در کنار شما می‌بینیم و امیدواریم بتوانیم با تعامل بیشتر با نسل مهارت‌طلب و افزایش روحیه حرفه‌ای، به بالا بردن روحیه اجتماعی آنان نیز با توجه به ارزش‌های غنی ایرانی-اسلامی دقت کافی را داشته باشیم.

اعلام تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان
در این اجلاس یک روزه و در آغاز بخش دوم اجلاس روسای مراکز دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز، قنبری، قائم مقام رئیس صندوق رفاه دانشجویان، بحث اشتغال جوانان و ارتباط صنعت با دانشگاه را مهم و جدی دانست و اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای با رویکرد و اهدافی که دارد می‌تواند این خلا را پر کند و ما نیز در این راستا برای ایجاد کارگاه‌های مهارت‌آفرینی برای هر گروه ۱۰ نفره که ۵ نفر آن از دانشجویان باشد وام تسهیلات دانشجویی تا ۱۰۰ میلیون با کارمزد ۴ درصد اختصاص دادیم.

وی بحث دیگر از نیاز‌های دانشجویان دانشگاه‌ها را در کل کشور، فرسودگی سرا‌های دانشجویی (خوابگاه‌ها) دانست و افزود: ما برای حل اسکان دانشجویان طی قراردادی با بانک عامل، ۴ تا ۶ میلیارد وام به دانشگاه‌ها اختصاص می‌دهیم که پرداخت سود این وام را خود ما برعهده گرفتیم و دانشگاه نیز از محل درآمد‌هایی که دارد ما بقی هزینه‌های خود را بدهد و با این اقدام ارتباط و تعاملی بین صندوق رفاه و دانشگاه برقرار کردیم.

قنبری در بخش دیگری از سخنان خود، مسئله رتبه‌بندی سرا‌های دانشجویی را مطرح و بیان کرد: با یک اقدام اساسی ۵۰ درصد هزینه‌ها را برای تبدیل سرا‌ها از رتبه ۵ به ۴ و ۴ به ۳ تقبل می‌کنیم و برای تبدیل رتبه ۳ به ۲ و ۱، ۳۰ درصد هزینه‌ها را انجام دادیم. همچنین برای رفاه حال دانشجویان با یک کار گروهی و کارشناسی در سطح دانشگاه‌های کشور، غذاخوری‌های مکمل را در کنار سالن‌های غذاخوری دانشجویان در نظر گرفتیم تا دانشجویان در صورت تمایل بتوانند با استفاده از یارانه‌های دانشجویی از این غذا‌ها بهره‌مند شوند.

قنبری در پایان خاطر نشان کرد: هفته سرا‌های دانشجویی را، با برنامه‌ریزی به عنوان یک فعالیت آموزشی، فرهنگی و تربیتی در کار‌های خود قرار دهید و با شعار حمایت از کالای ایرانی، اقداماتی برای اصلاح الگوی مصرف انجام دهید و این را بدانید که دانشجو محور اصلی کار دانشگاه است. امیدوارم در این راستا برای بهبود نسل‌های آینده و تربیت شهروندانی قانون‌گرا، اخلاق‌مدار و مهارت‌محور تلاش کرده تا بتوانیم آینده خوبی را برای این کشور ترسیم کنیم.

انتهای پیام
captcha