نبود نوآوری در تولید سرودها و آثار انقلابی
کد خبر: 3696074
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
محمد گلریز در گفتگو با ایکنا عنوان کرد؛

نبود نوآوری در تولید سرودها و آثار انقلابی

گروه فرهنگی - هنرمند و خواننده پیشکسوت انقلاب با تأکید به لزوم توجه بیشتر به سرود ملی در گردهمایی‌ها و ...، ابراز کرد: در زمان طاغوت برنامه خوبی اجرا می‌شد که سرود ملی آن زمان پیش از اکران فیلم در سینماها پخش می‌شد؛ به نظر اگر ما نیز بتوانیم همانند همایش‌ها، پیش از پخش فیلم در سینماها نیز سرود ملی را پخش کنیم، می‌تواند خیلی مؤثر باشد چراکه بر غرور ملی و احساسات ما تأثیر می‌گذارد.

نبود نوآوری در تولید سرودها و آثار انقلابی

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، 12 فروردین‌ماه، هم‌زمان با روز «جمهوری اسلامی»، هرساله برای ملت ایران یادآور نقطه عطفی در تاریخشان است که برای ادامه مسیر خود، نظامی بر پایه جمهوریت و اسلام را برگزیدند. با تغییر نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی یک کشور، نمادهای آن نیز متناسب با اصول فکری و ارزشی آن نظام تغییر کرد و تحولاتی به خود می‌بیند که از جمله این نمادها، سرود ملی است.
سرود ملی کشور، سرانجام با نظر شاعران، آهنگسازان و ... مورد تائید قرار گرفت و نماد جمهوری اسلامی ایران شد اما این فقط یک نماد نیست بلکه نشان‌دهنده ابعاد فکری و فرهنگی یک ملت نیز هست و برای مخاطبانش پیام‌هایی به همراه دارد؛ در همین راستا، با پیشکسوت موسیقی انقلابی به گفت‌وگو نشستیم.

محمد گلریز در گفت‌وگو با ایکنا به بیان ویژگی‌های سرود ملی هر کشور پرداخت و افزود: همان‌طور که از عنوان «سرود ملی» پیدا است، این سرود باید مردمی، یعنی برگرفته از مردم باشد؛ به این معنا که فرهنگ، نوع تفکر، ویژگی‌های علمی، فرهنگی، مسائل ارزشی و اتفاقات یک کشور باید در سرود ملی‌اش گنجانده شود.

هر کسی با شنیدنش احساس غرور می‌کند

خواننده «خجسته باد این پیروزی» در همین راستا با اشاره به متن سرود ملی کشورمان، افزود: به‌عنوان‌ مثال، در سرود ملی کشور ما نیز تمام خصوصیات ملی، ارزشی و فرهنگی مردم در آن گنجانده شده و علاوه بر آن‌که پیچیده نیست، ساده است؛ وقتی هرکسی آن را می‌شنود احساس غرور می‌کند و هویت ملی، ارزشی، علمی و فرهنگی خودش را با شنیدن این سرود احساس می‌کند.
گلریز در توضیح بیشتر این مطلب با اشاره به دوران ساسانیان و آیین‌های ملی آن زمان، بیان کرد: در مطالعه‌هایی که داشته‌ام، وقتی به دوران ساسانیان مراجعه می‌کنیم، ایرانیان جشن‌هایی به نام «مهرگان» داشته‌اند که به آن افتخار می‌کردند و پیش از ظهور اسلام، آیین‌های ملی و مذهبی از جمله آیین‌های زرتشی، آتش‌پرستی و پرستش اهورامزدا به‌عنوان خدا در بین آنان وجود داشته است.
وی در همین مورد اضافه کرد: آنان همچنین سرودهایی داشته‌اند که وقتی نواخته می‌شده، غرور ملی و احساسات را در مردم برمی‌انگیخته است؛ طوری که هویت ایرانی‌بودن و ارزش‌های آن زمان مردم ایران در آن نمایان بوده و همه به آن گوش می‌دادند؛ بنابراین سرود ملی از هزاران سال قبل نیز وجود داشته و نشان‌دهنده فرهنگ و ارزش مردم بوده است.
پیشکسوت موسیقی انقلاب در ادامه به بیان ویژگی‌های ملودی یک سرود ملی اشاره کرد و ادامه داد: ملودی یک سرود ملی در عین حماسی و زیبا بودن باید ساده نیز باشد تا کوچک، بزرگ، پیر و جوان و همه اقشار مردم بتوانند با چندبار شنیدن آن، زمزمه‌اش کنند؛ بنابراین این بسیار مهم است که صاحب‌نظران و آهنگسازان آهنگی را در نظر بگیرند که پیچیده نباشد و بتواند به‌سادگی با مردم ارتباط برقرار کند.
اشک شوق و احترام حضار برای «ای ایران»
گلریز در همین مورد با اشاره به سرود «ای ایران»، بیان کرد: من چند سال پیش وقتی برای اجرای کنسرت موسیقی ایرانی به آلمان رفته بودم، در پایان مراسم به احترام سرود «ای ایران» و نام مقدس ایران ایستادم و شروع به خواندن سرود کردم، با خواندن من، همه  افرادی که در آن سالن حضور داشتند و اقلیتی هم خارجی بودند، ایستادند و بدون اینکه به آنان شعر یا نوتی داده باشیم، مثل آن‌که سال‌ها آن را تمرین کرده باشند، با من همراه شده و خواندند، خیلی‌ها هم اشک می‌ریختند، ما هم به گریه افتادیم و اشک شوق ریختیم؛ بنابراین سرودی که برای یک کشور تولید می‌شود، باید زیبا، حماسی، ساده و هنرمندانه ساخته شود که همانند «ای ایران» با مردم از هر قشری ارتباط برقرار کند.
خواننده آثار دفاع مقدس در ادامه درباره ملودی و متن سرود ملی کشورمان، ابراز کرد: سرود ملی ما از نظر شعر و ملودی خوب است و آن‌طور نیست که بخواهیم انتقاد کنیم و بگوییم ضعیف است؛ این سرود به لحاظ محتوا پیام‌های ارزشی، آیینی، علمی، فرهنگی و ملی ما را در خود دارد.
وی با بیان آن‌که شعر سرود ملی باید طوری باشد که همه مردم معنایش را به‌راحتی متوجه شوند و مهم‌تر آن‌که سلیقه همه قومیت‌ها، مذاهب و ... در آن لحاظ شده باشد، ادامه داد: سرود ملی ما تقریباً این ویژگی‌ها را دارد و خوب است، هرچند می‌توانست خیلی بهتر و عالی‌تر نیز باشد.
گلریز با اظهار این مطلب که رعایت مدت‌زمان سرود اولین معیار برای تولید یک سرود ملی خوب است، اظهار کرد: این بسیار سخت است که بتوان همه پیام‌ها را در یک دقیقه و یک دقیقه و نیم سرود ملی گنجاند؛ برخی سرودهای کشورهای دیگر دو تا سه دقیقه هستند که برای سرود ملی زیاد است؛ بنابراین رعایت مدت‌زمان در تنظیم شعر و ملودی مهم و بسیار سخت است.
هنرمند پیشکسوت انقلاب در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان در دوره کنونی، سرود ملی را تغییر داد و یا سرود جدیدی ساخت، بیان کرد: بله این امکان وجود دارد و به این منظور باید فراخوانی اعلام شود تا صاحب‌نظران، شاعران، آهنگسازان و ... گرد هم بیایند و بحث کنند که آیا می‌توان سرودی بهتر از سرود فعلی ساخت یا خیر.
گلریز در همین راستا اضافه کرد: در این مورد، نظر رهبر معظم انقلاب خیلی مهم است و باید از ایشان سؤال شود که آیا این به صلاح است که سرود بهتری ساخته شود یا خیر؛ چراکه این یک مسئله ملی است و مانند پرچم، اگر بخواهد تغییر کند، دولت، مجلس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما و ... پس از اعلام نظر رهبر معظم انقلاب باید هم‌نظر شوند که اگر موافق باشند، می‌شود کار بسیار فاخرتر، و عالی‌تری تولید کنیم و توانایی‌اش را هم داریم اما نیازمند اتفاق نظر است.
پیشنهاد پخش سرود ملی در سینماها
این پیشکسوت موسیقی انقلاب با تأکید به لزوم توجه بیشتر به سرود ملی در گردهمایی‌ها و ...، ابراز کرد: در زمان طاغوت برنامه خوبی اجرا می‌شد که سرود ملی آن زمان پیش از اکران فیلم در سینماها پخش می‌شد؛ به نظر اگر ما بتوانیم همانند همایش‌ها، پیش از پخش فیلم در سینماها نیز سرود ملی را پخش کنیم، می‌تواند خیلی مؤثر باشد، چراکه بر غرور ملی و احساسات ما تأثیر گذاشته و علاوه بر آن باعث اتحاد و همبستگی و زنده نگه‌داشتن هویت، آیین، یاد شهدا و ارزش‌های انقلابمان خواهد شد.
گلریز در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی درباره کمبود نوآوری‌ها در سرودهای انقلابی، ادامه داد: متأسفانه این کمبود وجود دارد و ما هم از منتقدان همیشگی آن هستیم. ما تحت تأثیر فرهنگی مبتذل غرب قرار گرفته‌ایم و اگر بخواهیم اثری برای انقلاب تولید کنیم، از موسیقی‌های غربی استفاده می‌کنیم و گمان می‌کنیم موسیقی انقلابی تولید کرده‌ایم.
وی با ابراز این مطلب که ما هنرمندانی داریم که می‌توانند آثاری جدید و با حفظ ارزش‌ها و اصالت موسیقی ایرانی تولید کنند، عنوان کرد: متأسفانه مسئولان ما به این کار دل نمی‌دهند؛ گاهی می‌گویم شاید اشتباه از من است اما وقتی می‌بینیم رهبر معظم انقلاب که بصیرت دارند چقدر در جلسه‌هایی که با شاعران و اهالی فرهنگ دارند به این مسئله یعنی تولید سرودها و حفظ فرهنگ انقلابی می‌پردازند و تأکید دارند؛ بنابراین مسئولان فرهنگی هم باید به این موضوع توجه داشته باشند.
نوآوری همراه با حفظ ارزش‌ها؛ شاخصه‌های اثر انقلابی
پیشکسوت موسیقی انقلاب با بیان اینکه ما باید آثاری تولید کنیم که هم نوآورانه باشد و هم ارزش‌هایمان در آن حفظ شود، افزود: من از مسئولان فرهنگی و به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما خواهش می‌کنم که در حوزه سرودهای انقلاب کار کنند؛ ما نیاز به نوآوری داریم اما درعین‌حال باید اصالت موسیقی ایرانی‌مان را هم حفظ کنیم.
وی همچنین ادامه داد: من در همین راستا کاری با نام «صبح شکوفا» و یکی دو اثر برای ایران خواندم.
گلریز در پایان سخنانش به مقابله با دشمن با ابزار هنر تأکید کرد و اظهار کرد: دشمنان این مرزوبوم با جنگ سخت نتوانستند حریف ما شوند و ما در این راه شهید، جانباز و ... دادیم و فداکاری زیادی کردیم؛ وقتی از این راه ناامید شدند از طریق جنگ نرم در حال پیشروی هستند و ما هم متأسفانه همین‌طور نگاه می‌کنیم و کاری که بتواند با آنان مقابله کند انجام نمی‌دهیم.
این هنرمند پیشکسوت انقلاب در همین راستا خطاب به مسئولان فرهنگی کشور، ابراز کرد: توصیه‌ام به مسئولان بلندپایه فرهنگی این است که به این مسائل بپردازند. ما کارهای خوبی مانند «به‌وقت شام» و «آژانس شیشه‌ای» ابراهیم حاتمی‌کیا یا فیلم‌های مسعود ده‌نمکی داریم و هنرمندان داریم که می‌توانند با تولید آثار خود با دشمن مقابله کنند.
وی در پایان اضافه کرد: ما باید دست‌به‌دست هم بدهیم و بتوانیم با اتحادمان آثار خوبی تولید کنیم و جوان‌های ما فیلم و موسیقی خوب ببینند و بشنوند؛ آثاری که ارزش‌ها و اصالت‌هایمان را حفظ کند.

 انتهای پیام

captcha