فعالیت های قرآنی خارج از دست مردم/ سردرگمی در اقدامات موازی دولتی
کد خبر: 3689743
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴
شیخی:

فعالیت های قرآنی خارج از دست مردم/ سردرگمی در اقدامات موازی دولتی

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآنی استان مرکزی با مقایسه فعالیت‌های قرآنی قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: فعالیت های قرآنی گسترده ای انجام شده است ولی باید گفت این دسته از فعالیت ها از دست مردم خارج و دولتی شده است درواقع به قدری موازی کاری داریم که به نوعی سردرگمی دچار شده‌ایم بهتر است بودجه‌های قرآنی در یک راستا هدفمند شود.

علی شیخی، مدیر مؤسسه نسیم اختران قرآنی اراک، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به فعالیت‌های قرآنی قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پیش از انقلاب، فشارهایی از سوی رژیم شاهنشاهی در برگزاری جلسات قرآنی وجود داشت چون این شائبه بوجود آمده بود که این محافل محل کار سیاسی است.
پیشکسوت قرآنی استان مرکزی ادامه داد: البته همین طور هم بود، در محافل قرآنی، کار سیاسی هم انجام می‌شد و محدودیتی از سوی جلسه دار، وجود داشت اما به لحاظ کیفی و کمی، جلسات فوق العاده فعال و پرشور برگزار و در کنار تفسیر و روخوانی، احکام نیز بیان می‌شد.
شیخی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت‌های قرآنی گسترش یافت، اما شوق و اشتیاقی که در نسل گذشته بود دهه به دهه ضعیف‌تر شده است. شاید یکی از دلایل، این باشد که قرآن از دست مردم خارج شد و متولی دولتی پیدا کرد.

مدیر مؤسسه نسیم اختران قرآنی اراک بیان کرد: پیش از انقلاب اسلامی با تمام سختی‌ها و مشکلاتی که وجود داشت مردم برای حضور در جلسات قرآن، اشتیاق داشتند اما امروز جلسات از جذابیت‌هایی که در فضای مجازی و تبلیغاتی وجود دارد بی‌بهره است، قبل از انقلاب یک شبکه رادیویی و تصویری بیشتر وجود نداشت اما امروز رسانه‌های تصویری و صوتی و البته رسانه‌های مخرب به شدت گسترش یافته‌ و گرایش به مسائل قرآنی کمتر شده است.
توسعه کار قرآنی دولتی به قیمت کمرنگی اشتیاق مردم

شیخی افزود: خواسته‌هایی که پیش از انقلاب مدنظر بود در مقایسه با امروز متفاوت است، امروزه رفتار و روحیات مردم نیز بسیار تغییر کرده، البته فعالیت‌های قرآنی مسجد از سوی والدین دنبال می‌شد و از روحانی مسجد می‌خواستند که به فرزندشان قرآن یاد بدهد اما بعد از انقلاب، مردم خودشان را به متولیان فرهنگی سپردند و کار مردمی قرآنی کم شد کار قرآنی دولتی هم متاسفانه بیشتر جنبه ظاهری و تبلیغاتی پیدا کرده و از حالت خودجوش و مردمی خارج شده است.

دچار سردرگمی در امور قرآنی هستیم

مدیر مؤسسه قرآن و عترت نسیم اختران قرآنی اراک تصریح کرد: البته اساتید، قبل و سال‌های اولیه انقلاب خالصانه برای قرآن قدم بر می‌داشتند و مباحث مادی مطرح نبود، اما امروز شرایط فرق کرده و اگر یک مربی بخواهد مرکز آموزش قرآن راه بیاندازد باید هزینه‌های زیادی بپردازد البته هزینه کردن برای امور قرآنی خوب است به شرط اینکه حمایت هم باشد.
وی خاطرنشان کرد: دغدغه‌ها و جهت گیری امروز مردم و مسئولین نسبت به فعالیت‌های قرآنی متفاوت شده است قبل از انقلاب هیچ رسانه‌ای نداشتیم تا اخبار قرآنی را به گوش مردم برساند و تمام کارها مخفیانه انجام می‌شد حتی اگر از مصر هم می‌خواستند قاری دعوت کنند کسی حق تبلیغ نداشت، فقط یک مسابقه در زمان طاغوت آن هم مسابقات اوقاف برگزار می‌شد که بسیار هم محدود بود و خیلی‌ها از آن خبر نداشتند.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت نسیم اختران قرآنی اراک بیان کرد: مردمی کردن فعالیت‌های قرآنی باید جدی گرفته شود در حوزه دولتی هم می‌توان امور قرآنی را به یک متولی واگذار کرد تا دخالت‌ها و موازی کاری‌ها کمرنگ شود به قدری موازی کاری در حوزه قرآن داریم که به نوعی سردرگمی دچار شده‌ایم بهتر است بودجه‌های قرآنی در یک راستا هدفمند شود.

captcha