فعالیت‌های پولی باید بر اساس فرهنگ قرآنی باشد
کد خبر: 3661159
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
محسن علیجانی:

فعالیت‌های پولی باید بر اساس فرهنگ قرآنی باشد

گروه اقتصاد: علیجانی اظهار کرد: باید برای تورم و نظام ربوی چاره‌اندیشی کنیم تا فعالیت پولی ما بر اساس فرهنگ دینی و قرآنی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، چند سالی است که دولت و مجلس شورای اسلامی در صدد اصلاح نظام بانکی و انطباق آن با قوانین شریعت به گونه مناسب‌تری از وضعیت کنونی هستند. مسلم است که نظام بانکی به یکی از گلوگاه‌های اصلی فساد و اعتراضات در کشور ما تبدیل شده و اصلاح آن ضرورتی انکارناپذیر است، اما امیدواریم با اصلاح این قانون و تصویب قانون جدیدی در مجلس شاهد بهبود عملکرد نظام بانکی و مجموعه اقتصاد کشور باشیم.                                                              
«محسن علیجانی زمانی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به وجود مشکلات متعدد در نظام بانکی به بحث درباره ضرورت اصلاح نظام بانکی کشور پرداخت و گفت: لایحه اصلاح نظام بانکی از سوی دولت تقدیم مجلس شده است و در کمیسیون اقتصادی مجلس هم طرح اصلاح نظام بانکی در حال بحث و بررسی است و امیدواریم با تلفیق این موارد، قانونی جامع برای نظام بانکی تهیه و اجرایی شود.
وی ادامه داد: بانک‌ها در حال حاضر بازوی تولید نیستند بلکه مانع تولید هستند و یکی از دلایل این امر بنگاه‌داری آنهاست که خودشان سرمایه را به جایی برده و هزینه می‌کنند و این سرمایه‌ها در خدمت تولید نیست و مسئله دیگر در مورد نظام بانکی ربوی است. البته گاهی اوقات بانک‌ها مجبورند که این سود را به دلیل تورم پرداخت کنند و به طور طبیعی وقتی تورم 15 درصد است باید در ازای 100 میلیون تومان، 115 میلیون تومان در طول یک سال پرداخت شود تا ارزش پول وی حفظ شود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: در مجموع باید هم برای تورم و هم برای نظام ربوی چاره‌اندیشی کنیم تا فعالیت پولی بر اساس فرهنگ دینی و قرآنی ما باشد. وضعیت پرداخت سود در بانک‌های کشور ما با بانک‌های غربی اصلا قابل قیاس نیست و بنابراین باید برای بنگاه‌داری و ربوی بانک‌ها چاره‌اندیشی کنیم.

چهارشنبه/// فعالیت‌های پولی باید براساس فرهنگ قرآنی باشد
علیجانی افزود: دولت هم باید از دست اندازی به منابع مردمی در بانک‌ها دوری کند و به عنوان مثال، دولت دلار خود را به صورت علی‌الحساب به بانک می‌دهد و در پایان سال اعلام می‌کند قیمت دلار در بازار 2500 تومان بوده است و مابه‌التفاوت این پول تحت عنوان تسعیر نرخ ارز نیز دریافت می‌کند و این هم حرام است.
وی ادامه داد: وقتی دولت ارز را در اختیار بانک قرار می‌دهد باید با نرخ قطعی بفروشد اما به طور طبیعی خود دولت دوست دارد قیمت دلار افزایش پیدا کند تا مابه‌التفاوت آن را دریافت کند و بنابراین تسعیر ارز به معنای دست اندازی به منابع بانک‌ها و مردم است و انگار دولت، دست خود را در جیب مردم می‌کند.
این نماینده مجلس یادآور شد: اگر بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم کمکی بزرگی به اقتصاد کشور کرده‌ایم. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که در بسیاری از کشورها از بانک‎ها قطع امید کرده و به سمت بورس رفته‌اند وسرمایه را از طریق سرمایه‌گذاران خُرد تأمین می‌کنند، چون بانک‌ها در سود و زیان شریک نمی‌شوند بلکه فقط در سود شریک هستند و در صورت ورشکست شدن یک فعال اقتصادی ممکن است کارخانه وی را هم توقیف کنند و بنابراین بانک‌ها باید به سمت مشارکت واقعی در سود و زیان بروند، نه اینکه فقط تسهیلاتی بدهند و بهره‌ای دریافت کنند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره وضعیت طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در مجلس نیز اظهار کرد: این طرح در کمیسیون اقتصاد در حال بحث و بررسی است اما برخی از نمایندگان هم قبلا طرح‎هایی برای نظام بانکی ارائه داده‌اند و امیدواریم هرچه سریعتر این موضوع به سرانجام برسد، چرا که یکی از مشکلات اساسی در کشور ما مربوط به نظام بانکی است.
علیجانی زمانی یادآور شد: ما هنوز نتوانسته‌ایم بانک‌هایی را تاسیس کنیم که در بهبود وضعیت اقتصادی کشور به ما کمک کنند. همچنین نظارت بانکی ضعیف است و مشاهده می‌کنیم که مشکلات بسیاری برای برخی موسسات مالی و اعتباری پدید آمده است.
منتخب مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: کشور ما در شرایطی است که احتیاج به سرمایه گذاری خارجی دارد و اگر سپرده‌گذار داخلی دچار این همه مشکل شده است باعث خواهد شد که سرمایه‌گذار خارجی هم وارد کشور ما نشود و اگر مبلغ پنج هزار میلیارد سپرده گذار داخلی را تعیین تکلیف نکنیم، در حقیقت جلوی ورود 50 هزار میلیارد سرمایه خارجی را گرفته‌ایم و بنابراین باید نشان دهیم زمینه‌های داخلی و خارجی جذب سرمایه در کشور ما قوی است.

captcha