آمادگی کامل جهاد دانشگاهی برای ایجاد اشتغال در کشور
کد خبر: 3648621
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
طیبی عنوان کرد:

آمادگی کامل جهاد دانشگاهی برای ایجاد اشتغال در کشور

گروه دانشگاه: رئیس جهاد دانشگاهی در مراسم امضای قرارداد طرح توسعه مشاغل خانگی با وزرات تعاون، با اعلام اینکه تمام توان خود را در خدمت توسعه اشتغال قرار می‌دهد، خواستار تسریع در عضویت جهاد دانشگاهی در ستاد‌های اشتغال استان‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، امروز سه‌شنبه 11 مهر ماه در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی و انعقاد قرارداد «طرح توسعه مشاغل خانگی در 8 استان کشور» طی سخنانی به ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: هدف اصلی جهاد دانشگاهی در هنگام تأسیس در سال 1359 الگوسازی توان کشور در رسیدن به پیشرفت پایدار بود.

وی ادامه داد: عناصر مهم توسعه کشور ابتدا توسعه فرهنگی برای آماده سازی زیرساخت‌های فکری کشور است و در ادامه، توسعه آموزش‌های تخصصی و مهارت محور به عنوان تربیت نیروی انسانی مورد نیاز پیشرفت کشور، توسعه عملی و فناورانه به عنوان ابزار مورد نیاز کشور و رقابت‌پذیری به عنوان اصل مهم پایداری و کارآفرینی و تجاری سازی به عنوان تبدیل علم و فناوری به ثروت که الگوسازی‌های خوبی در این مدت توسط جهاد دانشگاهی صورت گرفته است.

رئیس جهاد دانشگاهی تشریح کرد: در حوزه فرهنگی ما ایجاد روحیه خودباوری، تقویت هویت ملی و تقویت فرهنگ اجتماع‌پذیری را در دستور کار خود قرار دادیم و برگزاری اردوهای ایران مرز پرگوهر با این هدف انجام شد که دانشجویان ما در جریان دست‌آوردهای بزرگ فناورانه، صنعتی و مباحث فرهنگی کشور قرار بگیرند که این اردوها بسیار تأثیرگذار بود.

وی ادامه داد: در زمینه ارتقای فرهنگ اجتماع‌پذیری ما مسابقات ملی مناظره دانشجویی را در کشور برگزار می‌کنیم. در زمینه مهارت‌آموزی در بین سازمان‌های غیردولتی بزرگ‌ترین شبکه گسترده آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت را در سراسر کشور با 43 مرکز علمی کاربردی، دو دانشگاه و شش مؤسسه آموزش عالی داریم.

طیبی همچنین عنوان کرد: در زمینه توسعه علمی و فناورانه هدف ما این بود که در مرز علم حرکت کنیم و این اتفاق در حوزه پزشکی با ایجاد پژوهشگاه رویان عملی شد. اکنون پیشرفته‌ترین فناوری‌ها را در صنعت نفت، مخابرات و ... داریم و بسیاری از صنایع را تولید و تجاری‌سازی کرده‌ایم. فناوری ابزار پیشرفت و رقابت است و در جهان امروز کسی فناوری را در اختیار ما نمی‌گذارد و این دانش را باید خودمان کسب کنیم. اکنون در جهان نقشه ساخت یک محصول را به ما می‌دهند اما با پیشرفت فناوری‌ها، سریع فناوری‌های ارائه شده به ما کهنه می‌شود و اگر ما سریع صاحب فناوری نباشیم نمی‌توانیم رقابت کنیم.

وی ایجاد وب‌سایت جاویدان و پرتال نظام جامع اطلاع‌رسانی اشتغال برای جامعه هدف، سیاست‌گذاران، کارآفرینان، دانش‌جویان و ... را از جمله اقدامات خوب جهاد برشمرد و با اشاره به اینکه از گذشته با وزارت تعاون به دنبال همکاری جدی بودیم و همکاری‌های خوبی داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: برای اولین بار است که به دنبال امضای یک تفاهم‌نامه یک قرارداد هم امضا می‌شود و این نشان از جدیت وزیر تعاون در بحث اشتغال دارد. جهاد دانشگاهی هم تمام توان خود را در سراسر کشور در خدمت توسعه این برنامه مهم و خطیر قرار می‌دهد.

بهترین روش برای ایجاد اشتغال صاحب فناوری شدن است

طیبی در ادامه سخنان خود چند پیشنهاد ارائه کرد و گفت: در بحث اشتغال فراگیر، در این تفاهم‌نامه مطرح شده است که: «ایجاد فرصت‌های شغلی جدید به ویژه برای جوانان دانشجو و ... »؛ بهترین روش برای ایجاد اشتغال به ویژه برای دانشجویان صاحب فناوری شدن است، کسی که صاحب فناوری است تجهیزات مورد نیاز فناوری را نیز خودش ارائه می‌دهد. در توسعه صنعتی ما نمی‌توانیم تجهیزات و فناوری اصلی را از خارج بیاوریم. باید خودمان صاحب فناوری شویم و اگر ضروری شد، بازار را در مقابل دریافت فناوری به خارجی‌ها واگذار کنیم. اما 100 سال است که بازار ما رایگان در اختیار خارجی‌ها قرار دارد.

در حال حاضر کسی مسئول وصل فناوری‌ها و تولیدات به بازار نیست

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: مشکل جدی که در زمینه فناوری‌های داخلی داریم، بحث بازار است. ما فناوری تولید می‌کنیم، تجاری‌سازی می‌کنیم و نمونه صنعتی هم تولید می‌کنیم اما در بازار مشکل جدی داریم. تکلیف «مسئولیت وصل به بازار» باید مشخص شود که آیا وزارت کار، معاونت علمی، وزارت علوم و ... کدام مسئول هستند؟ در حال حاضر کسی مسئول وصل فناوری‌ها و تولیدات به بازار نیست و جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی که چندین فناوری تولید کرده در وصل به بازار دچار مشکل است.

طیبی در پایان گفت: با توجه به تجربه‌ای که در جهاد دانشگاهی وجود دارد، تقاضا داریم عضویت جهاد در ستاد‌های اشتغال در استان‌های کشور تسریع شود.

captcha