منبرهای عاشورایی تقویت‌کننده اخلاق و اعتقادات مردم باشد
کد خبر: 3641675
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
آیت‌الله العظمی سبحانی:

منبرهای عاشورایی تقویت‌کننده اخلاق و اعتقادات مردم باشد

گروه حوزه‌های علمیه: مرجع تقلید شیعیان جهان گفت: منابر عاشورا باید تقویت کننده اخلاق و اعتقادات و دین مردم باشد نه اینکه فقط به شورگرفتن خلاصه شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی امروز 22 شهریورماه در درس خارج فقه خود با اشاره به سخنان امام حسین(ع) مبنی بر اینکه «و علي الاسلام السلام اذ قد بليت الامة براع مثل يزيد» گفت: امام به مردم نشان دادند که این چوپان اگر به ظاهر چوپان ولی گرگ درنده است و وای به حال اسلام در این شرایط.

وی افزود: در برخی مقاتل است که وقتی یزیدیان به خیمه‌ها ریختند زنی از لشکر عمر سعد عمود خیمه را کشید و یا لثارات الحسین(ع) گفت؛ این نشان می‌دهد خون امام از همان موقع اثر گذاشت اگر چه اثر اصلی به تدریج ایجاد شد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: به همین دلیل است که امام خمینی فرمود ما هر چه داریم از محرم و صفر است بنابراین نهضت حسین(ع) مکتب است و نه جریانی که بعد از مدتی فنا شود.

سبحانی عنوان کرد: گاهی جریانی پیش می‌آید و بعد از مدتی از بین می‌‌رود ولی عاشورا مکتبی است که خاموش نمی‌شود و الان هم ادامه دارد.

وی خطاب به طلاب افزود: اگر آقایان عازم تبلیغ هستند تلاش کنند منابر علمی، اخلاقی و تحولی باشد تا مردم احساس اخلاق و تقویت ایمان داشته باشند نه اینکه فقط بشنوند و از مسجد بیرون بروند.

این مفسر قرآن ادامه داد: اگر منبر، منبر حقیقی باشد نظام را هم به پا می دارد ولی اگر با هیاهو تمام شود فقط در حد مسجد باقی می ماند و در زندگی مردم اثری نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: مطالب خود را براساس مقاتل و تاریخ صحیح بگویید و پیش مطالعه داشته باشید همان طور که کسانی مانند مرحوم فلسفی می‌گفت من برای یک منبر هشت ساعت مطالعه می‌کنم.

captcha