روایت مقطعی از زندگی حضرت علی(ع) در مجلس شبیه‌خوانی «جوانمرد قصاب»
کد خبر: 3638671
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶

روایت مقطعی از زندگی حضرت علی(ع) در مجلس شبیه‌خوانی «جوانمرد قصاب»

گروه هنر: عصر امروز سه‌شنبه 14 شهریور و در آخرین روز از برگزاری بخش نمایشی هجدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی مجلس شبیه‌خوانی «جوانمرد قصاب» به اجرا درخواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) امروز سه‌شنبه 14 شهریور آخرین روز از اجراهای بخش نمایشی هجدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی در تالارهای نمایشی، محوطه تئاتر شهر و تالار وحدت پیگیری خواهد شد.

اما در اجرای مجالس شبیه‌خوانی این جشنواره که بخشی از آن در قالب «جوانه‌های نمایش ایرانی» در بوستان دانشجو واقع در قسمت پشتی مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود، ساعت 19 امروز علاقه‌مندان می‌توانند شاهد اجرای مجلس شبیه‌خوانی «جوانمرد قصاب» به کارگردانی امیر سلیمانی‌مقدم از تهران باشند.

به طور حتم بارها و بارها در جریان مناسبات اجتماعی و کارهای روزانه با واژه «جوانمرد قصاب» برخورد داشته‌ایم و شهروندان تهرانی که در طول روز از مترو بیشترین استفاده را در حمل و نقل شهری می‌کنند با این نام که بر روی یکی از ایستگاه‌های مترو در مسیر شهر ری نیز گذاشته شده، بارها با آن مواجه شده‌اند.

بنا بر نقل مشهوری بقعه‌ای نزدیک این ایستگاه مترو قرار دارد که اهالی محل آن را به نام جوانمرد قصاب می‌شناسند و اما داستان روایت شده و منتسب به این فرد:

کنیزکی از قصابی گوشت خواست اما به هر گوشتی که جوانمرد به او می‌داد، راضی نمی‌شد. قصاب خشمگین شد و پول او را پس داد. کنیزک که از ملامت و آزار آقای خود می‌ترسید، گریه آغاز کرد. حضرت علی (ع) که از آنجا می‌گذشت مشکل کنیز را دریافت و به قصاب گفت که به کنیز گوشت بدهد. قصاب که علی(ع) را نمی‌شناخت، دست خود را به علامتِ امتناع از قبول فرمان آن حضرت تکان داد. پس از آنکه حضرت رفت، قنبر به جوانمرد گفت: «تو شاه مردان را نشناختی؟» قصاب دو چشم خود را با کارد بیرون آورد و دست خود را با ساطور از تن جدا کرد و به قنبر گفت که او را نزد علی (ع) ببرد. ایشان فرمودند: چشمان و دست وی را در موضع خود بنهند، سپس فاتحه‌ای خواند و بر قصاب دمید، فوراً چشمان و دست او درست شد.

این روایت با دخل و تصرف در برخی از مقاتل نقل شده است و البته این بار شرح این ماوقع بهانه‌ای شد که در جریان جشنواره آئینی و سنتی شاهد اجرای مجلس شبیه‌خوانی آن باشیم.

یادآور می‌شود، اختتامیه هجدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی فردا چهارشنبه 15 شهریور ساعت 20:30 در محوطه تالار وحدت برگزار خواهد شد.

  

captcha