وضع کنونی دنیا نتیجه علوم انسانی غربی است
کد خبر: 3629218
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
دانشجوی نخبه علوم انسانی:

وضع کنونی دنیا نتیجه علوم انسانی غربی است

گروه اجتماعی: دانشجوی نخبه علوم انسانی یکی از مهمترین مشکلات دنیای امروز را چیده شدن بنای دنیای حاضر روی علوم انسانی غیرالهی و ماتریالیستی دانست که هدف سیاست را کسب قدرت بیشتر و استیلا بر دیگران می‎دانند.

بهنام حمیدی،  دانشجوی نخبه علوم انسانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، گفت: مهمترین عاملی که در فهم مسایل مرتبط به علوم انسانی معمول دانشگاهی موثر است، شناخت فلسفه این علوم است.
وی افزود: زمانی که فلسفه علوم به خوبی تبیین نشود هیچگاه نمی‎توانیم مسایل علمی که در این علم است را به خوبی فهم کرده و کاربست دهیم؛ این کاربست علمی دقیقا همان حلقه مفقوده بین علوم انسانی و حوزه اجتماعی است.
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: کشورهای پیشرفته به خوبی از نظریات علوم انسانی در دانش‎های دیگر و شکل جامعه‌سازی خود استفاده کردند و این نظریات امروز در عرصه‎های مهم فکری و فرهنگی و... آنها سیطره دارد.
وی گفت: نگاهی که آنها به انسان دارند از آبشخور تفکر مادی و انسانی است؛ آنها همین نگاه به انسان را ملاک ارزشیابی خود قرارداده و پدیده‏‎های پیرامونی خود را نیز به همین شکل تعبیر می‏‌کنند.
این دانشجوی نخبه رشته علوم سیاسی تصریح کرد: امروزه مکاتب فکری متعددی در زمینه سیاست وجود دارد که این مکاتب طی سال‌های متمادی شکل خود را یافته و بازیابی و بازسازی شده‌اند و به مکاتب جدیدتر و خردتری تقسیم شده‌اند.
وی گفت: همین مکاتب فکری امروزه سیاست خارجی دول بزرگ را در دنیا مشخص می‎کنند؛ رویکرد لیبرالیستی و رئالیستی که قدرت‏‎های بزرگ در معادلات جهانی به کار برده‎اند باعث این همه خونریزی و جنایت در دنیا شده است زیرا آنها هدف را کسب قدرت بیشتر می‎دانند و این نگاه از نگاه انسان گرگ انسان است تشکیل شده است هر چند که این افراد دم از تفکر لیبرالی و احترامی هم بزنند.
حمیدی اظهارکرد: تفکر علوم سیاسی اسلامی به انسان همان تفکر نبوی و علوی و حسینی و حسنی وجعفری و رضوی و... است؛ این تعاملات که منطق فکری اسلامی را شکل می‌دهد یک منظومه کاملا مشخص و مدون است که باید در علوم سیاسی دانشگاهی به آن پرداخت.
وی گفت: متاسفانه امروزه جهان درگیر مناقشاتی است که هیچگاه از آن سر برون نخواهد کرد و با شرایط بوجود آمده به سختی نیز می‌توان آینده‌ای روشن را برای این جهان متصور شد؛ قطعا تنها چیزی که به کمک این جهان خواهد آمد رویکرد الهی به زندگی و انسان و جهان است.
این شرکت کننده طرح نخبگان علوم انسانی در قم بیان کرد: خوشبختانه در این دوره تلاش شده است که دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه و یا در حین تحصیل به تفاوت‎های آنچه در علوم انسانی رایج جهانی با علوم انسانی اسلامی واقف شوند و خودشان درک کنند که چه میزان فاصله بین این دو نگاه وجود دارد که خوشبختانه به این نتیجه نیز به خوبی رسیده‌اند.
captcha