مباحث طرح نخبگان علوم انسانی کارگشا و ضروری است
کد خبر: 3628477
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
دانشجوی نخبه علوم انسانی:

مباحث طرح نخبگان علوم انسانی کارگشا و ضروری است

گروه اجتماعی: یکی از حاضران طرح نخبگان علوم انسانی با اعلام رضایت از این طرح بر وجوب طرح چنین مباحثی در فضای دانشگاهی برای شناخت بهتر عمق و محتوای علوم انسانی تاکید کرد.

محمد عباسی از دانشجویان حاضر در طرح نخبگان علوم انسانی در منطقه تحقیقاتی وسف در گفت گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، گفت: سال دومی است که در طرح نخبگان علوم انسانی در منطقه وسف شرکت می‌کنم.
وی افزود: پس از قبولی در دانشگاه و تماس با بنده برای حضور در این طرح، با توجه به علایق شخصی نسبت به اسلامی شدن و یا اسلامی‌تر شدن فضای علمی در دانشگاه‌ها در این دوره شرکت کردم.
عباسی بیان کرد: تحصیلات من در رشته فلسفه است و به دلیل اینکه در این رشته و رشته‌های علوم انسانی در بخش فلسفه علوم انسانی مباحث مرتبط به فلسفه غرب تدریس می‌شود این نقیصه بیشتر به چشم می‌خورد.
وی تصریح کرد: نقص بزرگ آنجا است که مثلا در رشته روانشناسی و در زمینه فلسفه علم روانشناسی نظریاتی مطالعه می‏ شود و از آنها آزمون گرفته می‌شود که با توجه به انگاره‌های نهادینه غربی قطعا جایی برای فلسفه اسلامی و نوع نگاه اسلام به انسان وجود ندارد.
وی عنوان کرد: این نگاه را نمی‌توان کاملا تعمدی دانست؛ زیرا اساتید و دانشمندان ما انسان‌های با وجدانی هستند، ولی به طور قطع این کار به دلیل ضعف سیستم آموزشی در عدم نگاه درست به عرصه فلسفی انجام شده است.
عباسی بیان کرد: تسری نگاه فلسفی غربی به علوم انسانی باعث شده است که شاخصه و ملاک نیز به این سمت تغییر کند و اساتید و حتی دانشجویان و نویسندگان برای تفاخر علمی خود و برای اینکه بیان کنند مباحث آنها با سند و مدرک بیان می‌شود به کلام دانشمندان غربی متوسل می‌شوند.
وی گفت: این دوره در سال گذشته بسیار خوب بود و احساس کردم که شرکت در آن می‌تواند به سئوالات بسیاری که در ذهن من بود پاسخ دهد و امسال نیز این فرایند به شکل خوبی در حال انجام است و به جرات می‌توان اذعان داشت که در آینده نقش مهمی در پرورش نسل جدید نخبگان علوم انسانی خواهد داشت.
captcha