دولت دوازدهم به اصلاح نظام بانکی توجه ویژه کند
کد خبر: 3625484
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

دولت دوازدهم به اصلاح نظام بانکی توجه ویژه کند

گروه اقتصاد: حسینی‌کیا اظهار کرد: اصلی‌ترین اولویت تیم اقتصادی دولت دوازدهم باید اصلاح نظام بانکی باشد تا بتواند گامی در راستای رفع مشکلات اقتصادی کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تا چند روز دیگر شاهد تشکیل دولت دوازدهم خواهیم بود. یکی از انتظارات اساسی که مردم و فعالان اقتصادی از دولت دوازدهم دارند در مورد ترکیب اقتصادی کابینه است که بتواند در رفع مشکلات اقتصادی کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی، گامی اساسی بردارد. تیم اقتصادی دولت یازدهم توانست عملکرد قابل قبولی در زمینه مقابله با تورم و رکود اقتصادی بردارد اما مسائلی از قبیل رفع بیکاری گسترده در کشور و عدم اصلاح نظام بانکی، همچنان به عنوان انتقادات به عملکرد تیم اقتصادی دولت مطرح است؛ لذا انتظار می‌رود با روی کار آمدن یک تیم اقتصادی قوی، هماهنگ و کارآمد، گام‌هایی اساسی و جدی در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کشور برداشته شود.
لزوم اصلاح نظام بانکی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بحث درباره ترکیب اقتصادی کابینه دوازدهم و لزوم توجه دولت به استفاده از تیم اقتصادی کارآمد پرداخت و گفت: در دولت آینده نیازمند تیم اقتصادی قوی و اجرایی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور هستیم. این تیم باید بتواند چند کار شاخص انجام دهد که یکی از این موارد، اصلاح نظام بانکی به معنای حقیقی است.
وی ادامه داد: همچنین این تیم اقتصادی باید بتواند با اصلاح نظام بانکی، بانک‌ها را از سمت بنگاه‌داری به بانکداری سوق دهد. نکته سوم این است که تیم اقتصادی دولت دوازدهم باید بتواند منابع بانکی را به سمت تولید و اشتغال جهت‌دهی کند.
دولت دوازدهم به تراکم منابع اقتصادی پایان دهد
نماینده سنقر در خانه ملت تأکید کرد: کار شاخص دیگری که این تیم اقتصادی باید انجام دهد طراحی یک سامانه جامع است که از تراکم کارخانه‌ها و کارگاه‌ها در یک منطقه کشور جلوگیری کند و بتواند این موضوع را بر حَسَب شرایط جغرافیایی و اقلیمی در همه کشور و مخصوصا در مناطق محروم توزیع کند.

اصلاح نظام بانکی؛ اولویت تیم اقتصادی دولت دوازدهم
حسینی‌کیا افزود: همچنین تیم اقتصادی باید بتواند حَسَب شرایط مناطق محروم، تسهیلات و امکاناتی را فراهم کند تا بتواند از این مناطق محرومیت‌زدایی کند و گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته شود؛ لذا این تیم باید تیمی چابک، برنامه‌ریز و قوی باشد و قدرت ریسک‌پذیری بالایی را با اتکا به منابع داخلی داشته باشد.
لزوم استفاده تیم اقتصادی دولت از منابع و ظرفیت‌های داخلی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: نکته حائز اهمیت در مورد تیم اقتصادی دولت دوازدهم این است که بتواند از ظرفیت‌ها و امکانات داخلی برای جهت‌دهی به سمت تولید و اشتغال استفاده کند و از جمله، منابعی که در دست مردم است، به‌درستی به سمت تولید و اشتغال هدایت شود تا گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی هم برداشته شود.
وی افزود: منابعی که اکنون در دست مردم است به سمت مؤسسات مالی و اعتباری رفته است و خود این مؤسسات هم به جای اینکه فعالیت بانکی انجام دهند، به سمت بنگاه‌داری و خرید و فروش املاک و سایر خرید و فروش‌های غیرقانونی و اتلاف مال مردم رفته‌اند.
معضلات مؤسسات مالی و اعتباری برای اقتصاد کشور
نماینده سنقر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امروزه مشاهده می‌کنیم با فعالیت این مؤسسات، بخشی از اموال مردم، روی هواست؛ لذا در شرایط کنونی نیازمند یک تیم اقتصادی با برنامه و قوی هستیم که سر کار بیاید تا بتواند ما را در عرصه اقتصادی، یک گام به جلو ببرد.
حسینی‌کیا ادامه داد: نکته مهمی که که باید مد نظر داشت این است که نظام بانکی کشور نیازمند اصلاحات جدی است و اگر دولت آینده بتواند گامی در راستای اصلاح این سیستم بانکی بردارد، قطعا کارنامه درخشانی خواهد داشت که به رفع مشکلات اقتصادی کشور کمک می‌کند.
اصلاح نظام بانکی لازمه جهت دهی به منابع مالی مردم است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه به بیان دیدگاه‌های خود درباره تلاش دولت و مجلس برای اصلاح نظام بانکی پرداخت و گفت: اکنون در شرایطی قرار داریم که با توجه به ورشکستگی تعدادی از مؤسسات مالی و اعتباری و همچنین وضعیت نامناسب برخی بانک‌ها، نیازمند اصلاحات اساسی در نظام بانکی هستیم.
وی یادآور شد: اکنون اصلاح نظام بانکی با توجه به مشکلات اقتصادی که با آن مواجه هستیم، امری واجب، ضروری و فوری است که باید انجام شود تا از یک سو بتوانیم هم اعتماد مردم را از دست ندهیم و هم اینکه به منابع مالی مردم در جهت اهداف اقتصادی جهت‌دهی کنیم.
captcha