مسابقات قرآن؛ ابزار انتقال معانی، نه ملاک برتری
کد خبر: 3619698
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴
شیخی:

مسابقات قرآن؛ ابزار انتقال معانی، نه ملاک برتری

گروه فعالیت‌های قرآنی: نفر اول مسابقات قرآن دانشجویان منطقه ۴ کشور گفت: برخی اساتید برجسته به مسابقات و قرائت قرآن نه به‌‌ عنوان ابزاری برای انتقال مفاهیم بلکه صرفاً مسیری برای کسب رتبه نگاه می‌کنند و همین رتبه را ملاک برتری قرآن‌آموز می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، عادله شیخی، نفر اول مسابقات قرآن دانشجویان منطقه ۴ کشور در دیدار جامعه قرآنی استان که به همت ایکنا برگزار شد، گفت: اخلاق قرآنی نه تنها در عموم بلکه در جامعه قرآنی کمرنگ شده است کوچکترین بی‌اخلاقی در جامعه قرآنی بیشترین پیامد‌های منفی را دارد این بداخلاقی‌ها متأسفانه برای نوجوانان قرآنی دلسردی می‌آورد.
قاری جوان استان ادامه داد: برخی از اساتید آنقدر منّیت دارند که قرآن‌آموز را از کسب علم نیز دلسرد می‌کنند حتی در استان برخی اساتید برجسته به مسابقات و قرائت قرآن نه به عنوان ابزاری برای انتقال مفاهیم بلکه صرفاً مسیری برای کسب رتبه نگاه می‌کنند و همین رتبه را ملاک برتری قرآن‌آموز می‌دانند.
وی افزود: در قرائت  بسیاری از اساتید بزرگ، فقط صدا و لحن می‌شنویم نه پیام قرآن، به تکیه‌های صوتی آیات دقت نمی‌کنیم چون اساساً آیات را مطالعه نمی‌کنیم فقط می‌خواهیم صدا در مسابقات ارائه دهیم اخیراً القای معانی در مسابقات لحاظ شده که جا دارد روی آن کار شود.
شیخی ادامه داد: مردم باید تکریم قرآنیان و اخلاق قرآنی را ببینند و بتوانند مسابقات قرآن را از نزدیک رصد کنند درحالی که مسابقات اوقاف معمولاً در دورترین نقطه شهر برگزار می‌شود جایی که حتی خود متسابق و داور هم مشکل ایاب و ذهاب دارد چه رسد به مردم عادی وقتی انتقاد هم می‌کنیم گوش شنوایی نیست.

فضای قرآنی جامعه را مردم می‌سازند
به گزارش ایکنا؛ حمید قاسمی، مجری برنامه‌های قرآنی رادیو نیز گفت: فضای قرآنی جامعه را صرفاً نهادهای حامی نمی‌سازند این فضا باید توسط آموزش‌وپرورش و خانواده از همان دوران ابتدایی حمایت شود فضای قرآنی را در وهله اول خانواده و اساتید می‌سازند متولیان قرآن معذورات کاری خودشان را دارند.
مسابقات قرآن ابزاری برای انتقال معانی است نه ملاک برتری
قاسمی ادامه داد: در خمین چندین برنامه مهم برگزار شد آیا افرادی غیر از مردم این فضا را ایجاد کردند محلات به عنوان پایلوت جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) می‌درخشد جشنواره‌ای که به یک حرکت استانی تبدیل شده است فضای قرآنی شهر را جلسات و محافل قرآنی می‌سازد.
وی افزود: اینکه قاری قرآن پای جلسات قرآنی بنشید اما در خیابان رفتار زننده از او شاهد باشیم این افت است یا اینکه در جلسات و محافل قرآن، قاری جوان و نوجوان داشته باشیم اما در مسابقات هر سال همان‌هایی حضور داشته باشد که سال‌ها پیش بودند این تنزل است چرا قاری یا حافظ قرآن وقتی احتمال کسب رتبه را پایین می‌بیند رشته خود را تغییر می‌دهد؟

پیشکسوتان کار را به جوانان بسپارند
به گزارش ایکنا؛ مهیار قاسمی، قاری جوان استان نیز گفت: آمار پایین شرکت کنندگان در مسابقات باید آسیب‌شناسی شود، برای توسعه فرهنگ قرآنی، جوانان باید تجربیات بزرگترها و پیشکسوتان را بیاموزند سرمایه‌های جوان خیلی خوبی داریم که باید اساتید به آنها انتقال تجربه کنند.
مسابقات قرآن ابزاری برای انتقال معانی است نه ملاک برتری
قاسمی افزود: پیشکسوتان کار را به جوانان بسپارند و به عنوان ناظر در کنار جوانان باشند کار قرآنی از حلقه‌های خودجوش و سنتی ایجاد می‌شود صفوفی که در مسجد به صورت سنتی برگزار می‌شود را هیچ وقت نمی‌توان به شکل کلاسی و امروزی برگزار کرد جلسات سنتی را رونق دهیم مدخل موفقیت فعالیت‌های قرآنی همین جلسات سنتی است که می‌تواند زمینه‌ای باشد برای برنامه‌های بعدی.
این قاری جوان ادامه داد: جوانان از فضای مجازی تغذیه می‌شوند لذا باید قرآن را وارد این فضا کرد، وقتی کمک معنوی و مادی از جلساتی چون کربلایی ابوالحسن که اساتید بزرگی در آن حاضر می‌شود نمی‌شود چه انتظاری داریم که جلسات قرآن به همت متولیان دولتی رونق یابد؟
captcha