انتظار فرج در کلام ائمه(ع)
کد خبر: 3617803
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۴

انتظار فرج در کلام ائمه(ع)

گروه معارف: در روایات ائمه(ع) به کرات درباره قیام امام عصر(عج) سخن گفته و بر پایبندی بر انتظار و حفظ ایمان تأکید شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، انتظار فرج و آمادگی برای ظهور امام عصر(عج) در سخنان ائمه(ع) بارها تکرار شده و توصیفات زیبایی از صاحب‌الزمان(عج) آمده مانند اینکه رسول اکرم(ص) حضرت مهدی(عج) را طاووس بهشتیان می‌دانند.
حضرت امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند: اگر قائم ما قیام کند آسمان باران خود را فرو می‌ریزد، و زمین نباتات خود را بیرون می‌دهد، و کینه‌ها از دل بندگان خدا برطرف می‌شود و درندگان و چهارپایان با هم ساخته، از یکدیگر رم نمی‌کنند، تا جایی که زنی که می‌خواهد راه عراق تا شام را بپیماید همه جا قدم بر روی سبزه و گیاهان می‌گذارد و زینت‌های خود را بر سر دارد (وکسی طمع به آن نمی‌کند )، نه درنده‌ای به او حمله ور می‌شود و نه اواز درندگان وحشت دارد.(بحارالانوار، ج۵۲، ص ۳۱۶/خصال)
ایشان انتظار فرج را بهترین عمل می‌دانند و می‌فرمایند: در انتظار فرج باشید و از رحمت و کارگشایی خدا ناامید نشوید، زیرا بهترین اعمال در نزد خدای بزرگ انتظار فرج است(بحارالانوار،ج۵۲، ص ۱۲۳/خصال). امام حسن مجتبی(ع) نیز درباره ظهور می‌فرمایند: همه خیرها در آن زمان است، زیرا قائم ما قیام می‌كند و همه این حوادث را از بین می‌برد. 
سالار شهیدان، امام حسین(ع) در توصیف صابران غیبت می‌فرمایند: به تحقیق که صبرکنندگان در غیبتش بر اذیت‌ها و تکذیب‌ها، مانند مجاهدان با شمشیر در سپاه پیامبر(ص)هستند.(اعلام الورى،ص 384). امام زین‌العابدین(ع) فرمودند: هر که در دوران غیبت قائم ما، بر ولایت ما ثابت قدم باشد، خداوند پاداش هزار شهید مانند شهداى بدر و احد را به او عطا مى‌فرماید.(کشف الغمه، ج ۳،ص 312).
درک امام معصوم زمان یکی از تکالیف مسلمانان بیان شده و امام باقر(ع) در این باره می‌فرمایند: اگر من زمان حضرت مهدی(ع) را درک می‌کردم خود را برای خدمت به او نگاه می‌داشتم و آماده می‌نمودم.(بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۴۳/غیبت نعمانی)
رئیس مکتب شیعه، امام صادق(ع) درباره غیبت می‌فرمایند: برای حضرت صاحب الامر غیبتی است. در این دوران غیبت هر بنده‌ای باید تقوای الهی پیشه سازد و در دین خود چنگ زند و به آن پایبند باشد.(بحار الانوار ،ج۵۲،ص ۱۳۵/غیبت نعمانی)
امام موسى کاظم(ع) با بیان اینکه کسانی که در زمان غیبت پایدارند در قیامت کنار ما هستند می‌فرمایند: خوشا به حال شیعیان ما که در غیبت قائم ما بر محبت و ولایت ما و بیزارى از دشمنان ما پایدار ماندند، آنها از ما و ما از آنهائیم. و همانا آنان امامت ما را پذیرفتند، ما هم آنها را به عنوان شیعیان خود پذیرفتیم. خوشا به حال آنها و باز هم  خوشا به حال آنها، آنها به خدا قسم در درجه ما و در کنار ما در روز قیامت‌اند.(الزام الناصب، ص68)
امام جواد(ع) می‌فرمایند: قائم ما حضرت مهدی(عج) است که واجب است در دوران غیبت او، انتظارش را بکشند، و در زمان ظهورش از وی اطاعت کنند، و او سومین فرزند من است.(کمال الدین ،ج۲ ،ص377)
کلینی با سند از امام هادی(ع) نقل می‌کند که فرمود: هرگاه بیرق(امامت، و معارف و هویت الهی) شما را از میان برداشتند، از زیر گام‌های خود منتظر فرج باشید. (فرهنگ جامع سخنان امام هادی؛ تهیه و تدوین گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم؛ مترجم علی مؤیدی؛ نشر معروف چاپ اول دی 84)
امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند: سوگند به خدا حضرت مهدی(عج) آنقدر غایب می‌شود که در زمان غیبت(طولانی‌اش) از هلاکت نجات نمی‌یابد مگر کسی که خدای بزرگ، او را بر عقیده به امامت مهدی(عج) ثابت گرداند و به او توفیق دهد که برای تعجیل فرجش دعا کند.(کمال‌الدین، ج۲، ص ۳۸4)
captcha