تلاش بانک مرکزی برای مقابله با فساد در نظام بانکی
کد خبر: 3614122
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
سیف عنوان کرد:

تلاش بانک مرکزی برای مقابله با فساد در نظام بانکی

گروه اقتصاد: رئیس کل بانک مرکزی، صبح امروز در بیست و هفتمین همایش‌ سیاست‌های پولی و ارزی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف بانک مرکزی شفافیت اقتصادی و مقابله با فساد در حوزه پولی و ارزی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز، شنبه 10 تیرماه، در بیست و هفتمین همایش‌ سیاست‌های پولی و ارزی با بیان اینکه نظام بانکی در اقتصاد بانک محور از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: این نظام بانکی در سال‌های اخیر با تنگناه‌ها و محدودیت‌هایی روبرو بوده است و در عین حال از نظام بانکی این انتظار وجود دارد که به عنوان تامین‌کننده منابع بانکی نقش محرک در رشد اقتصادی را ایفا کند اما همچنان نظام بانکی نیازمند مراقبت جدی است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود این مشکلات همکاران بنده در نظام بانکی تلاش کرده‌اند در جهت رفع مشکلات ساختاری گام برداشته و نقش اساسی در رونق اقتصادی ایفا کنند. تلاش برای حفظ ثبات مالی و ایجاد بسترهای رشد اقتصادی پایدار از وظایف اساسی بانک مرکزی در زمینه سیاست‌های پولی است و نگاهی به عملکرد بانک مرکزی در چهار سال گذشته نشان می‌دهد تجربیاتی حاصل شده که می‌توان برای آینده از آن استفاده کرد.

سیف اظهار کرد: مدیریت بهینه انتظارات در چارچوب یک سیاست ارتباطی منسجم و نیز مدیریت مناسب نقدینگی و ارتقاء انضباط پولی از جمله مهم‌ترین اهداف بانک مرکزی در زمینه ثبات پولی و کنترل تورم هستند و برای تحقق کامل این مسئله ارتقاء انضباط مالی و بودجه‌ای دولت ضرورت دارد؛ چرا که اقدامات بانک مرکزی در این زمینه به تنهایی ثمر بخش نیست.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به موفقیت‌های حاصل شده در زمینه کاهش نرخ تورم اظهار کرد: با وجود این موفقیت‌ها و دستاوردهای دولت در چهار سال گذشته، افزایش نرخ تورم به بیش از 10 درصد در خردادماه جاری حاکی از وجود ریسک‌های موجود در زمینه مهار تورم و لزوم هوشیاری سیاستگذاران کشور در این زمینه است تا با تقویت انضباط پولی و مالی به زودی شاهد نرخ تورم تک رقمی باشیم.

رئیس شورای پول و اعتبار یادآور شد: بانک مرکزی تلاش می‌کند به صورت مستقل از افزایش یا کاهش درآمدهای نفتی و دیگر عوامل و متغیرهای برون‌زا عمل کند و ضمن جلوگیری از هیجان و سفته بازی در بازار ارز سعی می‌کند نرخ ارز را متناسب با نرخ تورم مدیریت کند.

وی عنوان کرد: بانک‌محور بودن اقتصاد ایران منجر به این مسئله شد که بعد نظارتی بانک مرکزی و ارتقاء سلامتی مالی بانک‌ها اهمیت مضاعفی پیدا کند و بحران‌های مالی اخیر هم درس‌های ارزنده‌ای در زمینه نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری و توجه به سلامت بانکی داده است.

سیف عنوان کرد: فعالیت‌ مؤسسات اعتباری غیر مجاز باعث شده است تا بانک‌ها برای ادامه فعالیت وارد رقابتی ناسالم بر سر نرخ سود بانکی شوند و این مسئله با ورود ابزارهای بدهی دولت و انتشار این ابزارها ابعاد تازه‌ای به خود گرفته که باعث می‌شود داوری شبکه بانکی و کیفیت و کمیت سرمایه تحت تاثیر قرار گیرد و به همین دلیل در این شرایط ارتقاء سلامت نظام بانکی با ابزارهای نظارتی فراینده پیچیده‌ای است که بخشی از آن به قانونگذاری و نظارت قضائی مربوط می‌شود.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه صنایع کوچک و متوسط نقش مهمی در رفع مشکلات اقتصادی و ایجاد رفاه اقتصادی دارند، اظهار کرد: توجه به این صنایع همواره در صدر فعالیت‌های نظام بانکی قرار داشته است و به همین دلیل با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر تقویت و حمایت از واحدهای کوچک و متوسط تولیدی، دستور‌العمل تامین بنگاه‌های کوچک و متوسط در اردیبهشت سال گذشته به نظام بانکی کشور ابلاغ شد و 300 هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط شبکه بانکی به این مسئله اختصاص داده شد.

سیف با اشاره به بهبود وضعیت اقتصادی در سایر بخش‌های از جمله صنعت، خدمات و کشاورزی در سال گذشته اظهار کرد: همچنین در این سال رشد اقتصادی در شرایط کاهش تورم محقق شده است. در سال‌های اخیر فعالیت بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی به تورم و بی ثباتی ناشی از آن وابسته بود ولی رشد اقتصادی در سال اخیر در شرایطی محقق شده که سیاست کاهش تورم در دستور کار قرار داشت.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: همکاران بنده در تمام بانک‌های کشور در تلاش هستند تا ضمن رفع نارسایی‌ها و مشکلات نظام بانکی نقش موثری در رونق اقتصادی و تحقق اهداف اقتصادی کشور ایفا کنند و پیشنهادهای صاحب نظران راهگشای فعالیت مجموعه بانک مرکزی خواهد بود.

سیف در پایان گفت: تلاش بانک مرکزی همواره بر شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصادی و جلوگیری از فعالیت‌های فسادزا در حوزه پولی و ارزی بوده است و در همین راستا تدوین سیاست‌های پولی و اعتباری متناسب با سیاست‌های اقتصادی مقاومتی مورد توجه بانک مرکزی بوده است.

captcha