برپایی 17 جشن گلریزان در فارس/ صدور احكام عناصر وابسته به گروهك‌های تكفیری
کد خبر: 3612173
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
القاصی‌مهر خبر داد:

برپایی 17 جشن گلریزان در فارس/ صدور احكام عناصر وابسته به گروهك‌های تكفیری

گروه اجتماعی: رئیس دادگستری فارس از برگزاری 17 جشن گلریزان به‌منظور جمع‌آوری كمك‌های مردمی برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد در 17 شهرستان این استان در سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، علی القاصی‌مهر، رئیس كل دادگستری فارس امروز، 31 خردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به تشریح فعالیت‌های یكساله دستگاه قضا طی یكسال اخیر به‌مناسبت فرا رسیدن آغاز هفته قوه قضائیه پرداخت و گفت: یكی از سیاست‌هایی كه دنبال كردیم بحث ارتقای حوزه فناوری اطلاعات دادگستری است و در این راستا در سال گذشته برای نخستین بار سامانه سما راه‌اندازی شده.

وی با بیان اینكه در بحث پیشگیری از وقوع جرم نیز اقدامات خوبی انجام شد كه طرح‌های متعددی در بخش‌های مختلف در این راستا اجرا شدند، گفت: در سال گذشته بیش از 120 نشست با دستگاه‌های متولی داشتیم و همچنین در بحث مبارزه با قاچاق كالا و ارز هم اقدامات خوبی انجام شد و در این راستا در سال گذشته همایش ملی در شیراز برگزار شد.

رئیس كل دادگستری فارس، برگزاری 17 جشن گلریزان در 17 شهرستان فارس در سال گذشته را از جمله فعالیت‌های این دستگاه عنوان كرد و گفت: یكی از كارهای خوب ما فعال كردن ستاد دیه است كه برای جذب كمك‌های مردمی جهت آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد فعالیت می‌كند.

وی با بیان اینكه در سال گذشته 412 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد از طریق جذب كمك‌های مردمی آزاد شده‌اند، گفت: در سال جاری تاكنون 5 میلیارد و 500 میلیون كمك نقدی و غیرنقدی را برای آزادسازی این زندانیان جمع‌آوری كرده‌ایم.

القاصی‌مهر با تصریح اینكه یكی از مهم‌ترین كارهای ما توجه مباحث اصلاحی و تربیتی زندانیان و حمایت از خانواده‌های آنان است، گفت: فارس بعد از تهران و خراسان رضوی، بیشترین جمعیت كیفری كشوری را داراست كه این مسئله همه به مسئله برخورد جدی مسئولان دستگاه قضا و هم به شرایط اقلیمی هر منطقه باز می‌گردد.

وی، همچنین به اقدامات حفاظت از اراضی ملی دستگاه قضا نیز اشاره كرد و گفت:‌ در سال 95، 74 هزار و 841 هكتار از اراضی ملی رفع تصرف شدند. همچنین طرح جامعی در راستای پیشگیری از تصرف اراضی ملی تدوین، ابلاغ و عملیاتی كردیم كه در آن برای 31 دستگاه در این قضیه وظیفه و تكلیف مشخص كردیم.

رئیس كل دادگستری فارس با تأكید بر اینكه تمام تلاش ما بر این بوده است كه فاصله‌ای میان دستگاه قضا با مردم نباشد، گفت: در این راستا سه شنبه هر هفته را جلسات دیدار مردمی برگزار می‌كنیم و در سال گذشته 34 دیدار مردمی داشته و در آن با یك هزار و 438 نفر از مردم به صورت چهره به چهره با مسئولان قضایی دیدار داشته‌اند.

القاصی‌مهر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه احكام مربوط به 6 وابسته گروهك‌های تكفیری كه تاسوعای سال گذشته در فارس دستگیر شده بودند، صادر شده است، گفت: از كل افرادی كه سال گذشته با اتهام اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در گروه‌های تروریستی در فارس دستگیر شده بودند، 2 نفر به 15 سال و 4 نفر به 10 سال حبس محكوم شده‌اند.

وی با بیان اینكه احكام این افراد 27 خرداد صادر شده است، افزود: در خصوص پرونده افرادی كه مظنون به همكاری با گروهك‌های تروریستی اخیرا در لارستان بازداشت شده‌اند، هنوز وابستگی آنان به گروهك‌ها كاملا اثبات نشده و این افراد با قرار بازداشت موقت در اختیار دستگاه‌های امنیتی و ضابط قضائی هستند.

القاصی با تصریح اینكه فردی نصب كننده پرچم داعش در محل پل فسا در شیراز، وابستگی به گروهك‌های تروریستی نداشته است،‌ گفت: هدف این فرد عقده‌گشایی و تهمت زدن به فرد دیگری بوده و جرم او امنیتی نیست اما به‌عنوان یك فردی كه عمل مجرمانه انجام داده، تحت پیگرد قضائی قرار دارد؛ كیفرخواست صادر و برای صدور حكم به دادگاه ارسال شده است.

رئیس كل دادگستری استان فارس همچنین با تصریح اینكه در انتخابات مجلس شورای اسلامی، شوراها و ریاست‌جمهوری طی سال‌های اخیر، شاهد كاهش قابل توجه جرائم و تخلفات انتخاباتی بودیم، گفت: تعداد 119 پرونده تخلف انتخاباتی در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری در فارس تشكیل شد.

وی با بیان اینكه 289 متهم در ارتباط با این پرونده‌ها تحت تعقیب قرار گرفتند، گفت: تعداد 54 فقره پرونده كیفری سطح 2 و 23 فقره پرونده در سطح دادسراهای فارس در حال رسیدگی است كه 23 فقره از این تعداد قرار منع تعقیب خورده و 2 فقره از این تعداد نیز با اعتراض دادستان مواجه و مجدد در دستور رسیدگی قرار گرفته است.

القاصی یادآور شد: تعداد 19 فقره از كل پرونده‌های انتخاباتی یاد شده منتهی به صدور حكم شده است كه در 11 فقره جزای نقدی و در 5 فقره محكومیت حبس و در 3 پرونده قرار برائت صادر شده است.

رئیس كل دادگستری استان فارس با بیان اینكه تعدادی از مدیران و مسئولان نیز در پرونده‌های انتخاباتی به‌عنوان متهم مطرح هستند، گفت: این مسئولان در رده‌های مختلف اداری و از سراسر استان بوده‌اند كه بعضا رئیس اداره، مدیر یك بخش یا فرماندار و بخشدار و ... بوده‌اند.

القاصی‌مهر با تأكید براینكه پرونده تخلف با گزارش تفاوت بسیار دارد، گفت: در خصوص استاندار فارس، هیچ پرونده‌ای در استان نداریم؛ گزارشی در مورد انجام فعالیت تبلیغی به نفع كاندیدایی خاص مطرح بود كه به تهران ارسال شده و ما از درست یا غلط بودن محتوای گزارش هم هیچ اطلاعی نداریم.

وی همچنین با بیان اینكه در فارس هیچ پرونده‌ای در خصوص شبكه‌های مجازی و كانال‌های اینترنتی نداریم، گفت: 4 پرونده در سال گذشته مربوط به رسانه‌های فعال استان مطرح به رسیدگی بود كه در 2 مورد حكم برائت و در 2 مورد هم قرار مجرمیت صادر شد كه در هر دو مورد با در نظر گرفتن تخفیف حكم صادر شده است ضمن اینكه تمام پرونده‌های رسانه‌ها مربوط به فعالان رسانه شهرستان‌های استان فارس بوده است.

captcha