اجرای عدالت مهم‌ترین مسئله در حکومت امیرالمومنین(ع) بود
کد خبر: 3610380
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
موسوی:

اجرای عدالت مهم‌ترین مسئله در حکومت امیرالمومنین(ع) بود

گروه سیاسی: امام جمعه قیدار گفت: اجرای عدالت به‌ویژه در مورد بیت‌المال یکی از مسائل مهم و حیاتی برای امیرالمؤمنین(ع) در دوره حکومت ایشان بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، امام جمعه قیدار ظهر دیروز جمعه 26 خردادماه در خطبه‌های نمازجمعه این شهر، اظهار کرد: دوران حكومت چهار سال و نه ماهِ امیرالمؤمنین علیه السلام، از حساسترین دوره‌هاى تاریخ اسلام بود.

وی افزود: امیرالمومنین (ع) هدفش را از پذیرش حکومت در خطبه 132 نهج‌البلاغه این گونه بیان می فرماید: «اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْ ءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ»؛ «بار خدايا تو مى دانى آنچه را انجام داده ام، براى دست يافتن به قدرت و خلافت، و خواستن مال و ثروت پست اين دنيا نبوده، بلكه براى اين بوده كه نشانه هاى دين تو را به جاى خود باز گردانيم، و صلاح و آرامش را در شهرهايت برقرار سازيم، تا بندگان ستمديده تو ايمنى يابند، و احكام دين تو كه متروك مانده اجرا گرد».

امام جمعه قیدار تصریح کرد: جهاد مستمر امیرالمؤمنین(ع) در طول قریب پنج سال حكومت با ناكثین و قاسطین و مارقین در ابعاد گوناگون نظامى و سیاسى و فرهنگى و اجتماعى و اخلاقى و اعتقادى وتربیتى و اقتصادى، جزء درخشان‌ترین و آموزنده‌ ترین ابعاد زندگانى و سیره و سنت آن حضرت است که باید امروزه مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: اجرای عدالت یک از مسائل مهم و حیاتی برای امیرالمومنین (ع) بود چون حضرت می‌دید که چه بر سر بیت‌المال آورند در خطبه شقشقیه حضرت این‌گونه تعبیر می‌آورند «يخضمون مَالَ اللَّهِ خضم الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِيعِ». خضم یعنی با تمام دهان خوردن، یعنی اینها بیت‌المال را خوردند مثل شتری گرسنه که چشمش به سبزه‌های بهاری بیفتد.

امام جمعه قیدار تاکید کرد: برای امیرالمومنین قابل تحمل نیست که عده‌ای آنچنان از بیت‌المال بخورند که از پرخوری بیمار شوند و عده‌ای هم به نان شب محتاج باشند.

وی افزود: مسأله حفظ بیت‌المال و دقت و احتیاط در مصرف آن، در حکومت امیرالمومنین اهمیت ویژه‌اى دارد. دقت و احتیاط آن حضرت در هزینه كردن بیت‌المال، از عبرت‌انگیزترین امور در زندگى آن بزرگوار به شمار مى‌آید. طبق برخى از روایات، مولا على(ع) پس از تقسیم بیت‌المال، محل را آب و جارو مى‌زد و خطاب به پول‌های زرد و سفید، مى‌گفت: یا صفراء! غُرّی غیری یا بیضاء! غُرّی غیری؛ ای دینارهای زرد و درهم‌های سفید! جز مرا فریب دهید.

امام جمعه قیدار تاکید کرد: آنچه از بیت‌المال به غارت رفته بود در آغاز حكومت به بیت‌المال بازگرداند و اعلام فرمود: «ألا إنّ كلّ قطیعة اقطعها عثمان وكلَ مال اعطاه من مال الله فهو مردود فى بیت‌المال فانّ الحقّ القدیم لایبطله شئ»؛. «آگاه باشید هر قطعه زمینى كه عثمان بدون خراج داده و هر مالى كه از مال خدا بخشیده به بیت‌المال باز مى‌گردد؛ زیرا حق قدیم و گذشته را چیزى باطل نمى‌كند». «واللّه لو وجدته قد تُزُوّج به النساء ومُلّك به الاماء؛ لرددتُه فانّ فى العدل سَعَة ومن ضاق علیه العدل. فالجور علیه أضیق»؛ «به خدا سوگند. اگر بیابیم كه با مال بیت‌المال ازدواج شده و كنیزانى خریدارى گردیده آن‌را بر خواهم گرداند؛ زیرا در عدالت گشایشى است و كسى‌كه عدل بر او دشوار باشد ستم دشوارتر است».

حجت‌السلام موسوی تصریح کرد: از نمونه موارد قاطعیت على(ع) درباره كارگزاران، این است که وقتى امام على(ع) خیانت ابن هَرمَه، مأمور بازار اهواز را دریافت، به رفاعه چنین نوشت: هنگامى كه نامه‌ام را خواندى، ابن هرمه را از بازار بركنار كن و او را به‌خاطر [حقوق] مردم از كار، باز دار و سپس زندانى و خبر آن‌را اعلان عمومى كن و به كارگزارانت بنویس و نظرم را به آنان ابلاغ كن. درباره ابن هرمه، غفلت یا كوتاهى نكنى كه نزد خداوند، هلاک شوى و من هم تو را به بدترین شیوه بركنار خواهم كرد. هنگامى كه جمعه شد، او را از زندان بیرون بیاور و 35 تازیانه بر او بزن و در بازارها بچرخان. اگر كسى از او شكایت كرد و شاهد آورد، او را سوگند ده و از درآمد ابن هرمه آن‌را پرداخت كن. فرمان بده تا او را با خوارى و زشتى و فریاد كشیدن بر سرش، به زندان ببرند. با طنابى پاهایش را ببند و وقت نماز او را بیرون آور.

captcha