راه‌اندازی سامانه «نقد و نظر» در حوزه علمیه خراسان
کد خبر: 3599527
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶

راه‌اندازی سامانه «نقد و نظر» در حوزه علمیه خراسان

گروه معارف: مدیر عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اهمیت نقدپذیری، از راه‌اندازی سامانه «نقد و نظر» در این حوزه خبر داد و از همگان خواست علاوه بر نقد، نظرهای خود را در مسیر تحول پیش رو ارائه دهند و تقدیر شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، آیت‌الله سید‌مصباح عاملی، مدیر عالی حوزه علمیه خراسان، با اشاره به راه‌اندازی سامانه «نقد و نظر» و اهمیت نقد پذیری، ابراز کرد: علاوه بر پذیرا بودن نقدها، ارائه نقد همراه با نظر و پیشنهاد بسیار ارزشمند است و به همین علت سعی می‌کنیم از طرح‌های سازنده و قابل استفاده تقدیر شود.
تأکید بر ارتباط تأثیرگذار و کارآمد
وی نقد را آسیب شناسی و نظر را ارائه راه برون رفت از آسیب‌های موجود تعریف و نتیجه آن را تحول عنوان کرد و افزود: ساماندهی، حرکت جمعی و ارتباط محکم و تاثیرگذار مهم است.
آیت‌الله عاملی با اشاره به افزایش آمار حوزویان خراسان به حدود 35 هزار نفر در سال 96، گفت: ارتباط این حوزه باید به گونه‌ای تاثیر گذار، کارآمد، انقلابی و... باشد که از طریق طرح‌های آموزشی، پژوهشی، نظریه پردازی، تهذیبی و... محقق شود.
ضرورت تحول
عضو شورای عالی حوزه علميه خراسان به ضرورت بحث تحول و ایفای نقش و رسالت در زمان امروز برای حوزه علمیه اشاره و اظهار کرد: این امر رسالتی دائمی، همیشگی و ماندگار برای حوزه علمیه بوده، هست و با افتخار خواهد بود.
مدیر عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مقام معظم رهبری با این تعبیر که تحول اتفاق خواهد افتاد و اگر این امر در حوزه نباشد، منزوی می‌شود و یا می‌میرد، یادآور شد: باید تحول را ایجاد کرد و عواملی مانند نیروی انسانی که مهمترین عامل است، در این زمینه نقش دارد.
وی با تاکید بر اینکه حوزویان وارثان انبیاء هستند و رسالت حوزه‌های علمیه همانند رسالت پیامبران، جهانی است، گفت: حوزویان باید با فکر و حرکتی جهانی، رسالت خود را انجام دهند تا مقدمه حکومت جهانی را رقم بزنند.
لزوم پاسخگو بودن حوزه‌های علمیه به نظام اسلامی و جامعه جهانی
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به تلاش خالصانه، آگاهانه و کارشناسانه در مرکز مدیریت این حوزه و مشاهده آثار خوب در فعالیت‌های انجام شده در سال 95، ابراز کرد: مقام معظم رهبری بر شش عرصه زیر ساختی در حرکت‌های تحولی در حوزه علمیه تاکید کرده بودند که یکی از آن‌ها اجتهاد است که باید روزآمد و کارآمد ادامه یابد و این امر اصل الاصول است.
وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه می بایست نسبت به جامعه، نظام اسلامی و جامعه جهانی پاسخگو باشند و این کار در مسیر اجتهاد و مجتهدپروری صورت گیرد، تصریح کرد: این امر، عرصه‌ای است که قوام و دوام حوزه‌های علمیه بر آن استوار و عمود خیمه آن فقاهت و اجتهاد با ویژگی پاسخگویی، روزآمدی و کارآمدی است تا بتواند نقش خود را در همه جا ایفا کند.
آیت الله عاملی عرصه دوم را علوم عقلی عنوان کرد و فراگیری آگاهی‌های کلامی فلسفی و اعتقادی در حد اوج از سوی حوزویان را مهم خواند.
عضو شورای عالی حوزه علميه خراسان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره ایفای نقش حوزه به صورت آگاهانه و بی تفات نبودن نسبت به مسایل سیاسی و اجتماعی، گفت: امروز از دو جهت باید آگاهی‌های خود را بالا ببریم که ابتدا اطلاع حوزویان از مسائل سیاسی اجتماعی و نیز توجه به نفوذ سیاسی، مکتبی و مسلکی است که مهمترین مسئله است زیرا دشمن از این مسئله به خوبی استفاده می‌کند.
مدیر عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه آگاهی، تشخیص حق از باطل و جلوگیری از نفوذ، با داشتن بصیرت و آگاهی سیاسی اجتماعی رقم می‌خورد، تصریح کرد: مدعیان دروغین سیاست و مهدویت، حوزه‌های علمیه را هدف قرار داده‌اند، علت آن هم این است که که حوزه‌های علمیه تاثیر گذار هستند و اینکه آنان تقابل می‌کنند دلیلی بر موثر، کارآیی و نافذ بودن حوزه‎های علمیه به برکت نظام اسلامی است.
نیروی انسانی؛ اصلی‌ترین عامل در حرکت تحولی
آیت الله عاملی در ادامه با بیان اینکه حرکت تحولی به صورت فردی انجام نمی‌شود، عامل نیروی انسانی شامل مدیر استاد و طلبه را مهمترین عامل تحول دانست و اظهار کرد: محوری ترین و بهترین کارآیی در این عرصه به عهده استاد است که محور اصلی در مدیریت، هدایت و تقویت حوزه به ویژه حوزه انقلابی است.
وی افزود: انتظار این است که عده‌ای دروس حوزوی و برخی نظام تزکیه و اخلاق حوزه را بر عهده بگیرند اما باید توجه داشت که تعلیم تزکیه محور و تزکیه تعلیم محور مهم است و در نتیجه استاد با علم و عمل خود برای ایجاد فضای تحولی مثبت و سازنده باید اینگونه باشد.
مدیر عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه «یرفع الله الذین امنوا منکم والذین اوتوا العلم درجات»، گفت: بر اساس این آیه، به همان مقدار که ایمان به معنای ارتباط با خدا و حرکت به سمت خالق جهان که با هدف عبادت انجام می‌شود، دارای درجات است، علم را دارای درجات دانسته و شکوفایی این حرکت مقدس، در سایه علم، دانش، تعلیم و تزکیه عنوان شده است.
captcha