شهدای آتش‌نشان در خیل شهدای اسلام و انقلاب «عِندَ رَبِّهِمْ یرزقونَ»اند
کد خبر: 3581085
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
مهدی چمران:

شهدای آتش‌نشان در خیل شهدای اسلام و انقلاب «عِندَ رَبِّهِمْ یرزقونَ»اند

گروه هنر: رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم «پرواز ققنوس‌ها» ویژه تجلیل از خانواده شهدای آتش‌نشان با اشاره به مجاهدت و خستگی‌ناپذیری قشر آتش‌نشان در برقراری امنیت و آرامش خاطر شهروندان گفت: شهدای این قشر خدمت‌گزار در خیل شهدای اسلام و انقلاب قرار داشته و در نزد پروردگار روزی می‌خورند.

به گزارش خبرگزاری بین‌‍‌‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم تقدیر اهالی فرهنگ و رسانه از خانواده شهدای آتش‌نشان تحت عنوان «پرواز ققنوس‌ها» به همت انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان عصر امروز یکشنبه 15 اسفند در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم که با حضور جامعه ورزشی کشور، هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون برگزار شد، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران به ایراد سخن پرداخت و گفت: در دنیا انسان‌های فراوانی هستند که در ظاهر زنده‌اند و ظاهراً اعمالی نیز انجام می‌دهند اما اساساً وجود آنها چندان منشأ خیر نیست و به مردگانی شبیه هستند که تنها به فکر منافع خود بوده و البته این میان باید حساب افراد دیگری را که منشأ شرارت بوده و تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا انسانیت و حیات انسانی را به تباهی بکشانند، جدا کرد.

وی ادامه داد: اما در این میان هستند انسان‌های بزرگی که زندگی‌شان منشأ خیر و نیکی است و به جای اینکه به رفاه و آسایش خود فکر کنند آرامش و قرار سایر همنوعان برایشان اهمیت دارد و زندگی و حیات خود را در طبق اخلاص قرار داده تا دیگران به آسایش و آرامش دست پیدا کنند.

چمران تصریح کرد: این عده که از خودگذشتگی را به عنوان یک ارزش والای انسانی سرلوحه خود قرار داده‌اند؛ از جمله انسان‌های والایی هستند که آنها را می‌توان نمونه یک انسان کامل برشمرد به گونه‌ای که حتی اگر رخت از این دنیا بربندند نیز باز نام و یاد و خاطر ایشان اهمیت و آرامش روانی را برای سایرین به ارمغان خواهد آورد که باید گفت به حق آتش‌نشانان از جمله این انسان‌های کامل و وارسته هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: امروز در ضایعه فقدان جمعی از آتش‌نشانان که رشادت و از خودگذشتگی را در جریان فاجعه ساختمان پلاسکو به اوج خود رساندند قرار داریم اما باید بگویم که ایشان با این سلحشوری و از جان‌گذشتگی خود همواره در روح و قلب ما جاودانه خواهند ماند و به جرگه انسان‌های زوال‌ناپدیر که همواره از آنها به نیکی یاد خواهد شد، پیوستند.

وی اظهار داشت: شهدای آتش‌نشان کاری کردند که ارزش و اعتبار آن چیزی کم از سلحشوری رزمندگان در جریان هشت سال دفاع مقدس نداشته و ندارد؛ کار آنها همانند مجاهدتی است که امروز مدافعان حرم در دفاع از مرزها و تمامیت ارضی ایران اسلامی انجام می‌دهند و لذا این عزیزان نیز در خیل عظیم شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرار می‌گیرند و اعتبار و جایگاهی همسنگ با ایشان یافته‌اند.

چمران تأکید کرد: شهدای آتش‌نشان مایه فخر و مباهات ایران و شهروندان پایتخت هستند و به مصداق آیه شریفه قرآن نقل به مضمون که گمان مدارید که شهدا مرده‌اند بلکه زنده بوده و در پیشگاه خداوند عزوجل روزی می‌خورند و «عِندَ رَبِّهِمْ یرزقونَ»‌اند.

این گزارش حاکی است، پیش از سخنان مهدی چمران، سیدنظام‌الدین موسوی، مدیرعامل خبرگزاری فارس ضمن خوشامدگویی به حضار در این مجلس نکوداشت طی سخنانی گفت: در آئین و باورهای ما فداکاری و از خودگذشتگی یک اصل است و میراث جاوید فرهنگی و معنوی ایرانیان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: از زمان‌های دور و اساطیری در حالی که جهان غرب به فکر قهرمان‌سازی است و در خیال خود ابرقهرمانانی را آفریده و بر روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کند در ایران و در دنیای واقع ما شاهد جانفشانی و سلحشوری قهرمانانی هستیم که شاید در شرایط خطیر امروز چندان به قهرمانی آنها نتوانیم واقف شویم اما بعدها آیندگان وقتی به اوج عظمت و کار بزرگی که آنها انجام دادند پی بردند آن زمان است که ایشان شاید تبدیل به اسطوره و اسوه قهرمانی و پهلوانی شوند.

موسوی تصریح کرد: شهدای آتش‌نشان در تمامی مأموریت‌های کاری خود و به شکل ویژه در جریان حادثه ناگوار پلاسکو نشان دادند که قهرمانی و سلحشوری را نباید در اساطیر و تخیلات جستجو کرد و هر چند تلخ و دردناک اما آنها برای آسایش و آرامش ما از جان خویش گذشتند و اینگونه حماسه آفریدند.

وی در پایان سخنان خود گفت: هرچند تلخ و دردناک و اینکه باید در فراق آنها ماتم زده باشیم اما جانفشانی آنها مایه افتخار ماست؛ انسان‌هایی که مرگ آگاه هستند و با این وجود آنها هر لحظه می‌دانند شاید این مأموریت، مأموریت آخر آنها باشد اما پا پس نکشیده و خود را برای رفاه و آسایش ما به مخاطره می‌اندازند.

در ادامه این مراسم محسن توسلی و قاسم افشار دو تن از هنرمندان خواننده به اجرای قطعات موسیقی حماسی پرداختند و از جمله دیگر برنامه‌های این مراسم قرائت بیانیه‌ای به نمایندگی از سوی جامعه ورزشی به قلم علی پروین، پیشکسوت فوتبال بود که توسط مجری برنامه خوانده شد.

در خاتمه این برنامه نیز با حضور نمایندگان جامعه ورزش، هنرمندان سینما، تلویزیون و تئاتر از خانواده 16 آتش‌نشان شهید حادثه پلاسکو تقدیر به عمل آمد.

یادآور می‌شود، در این مراسم از سوی جامعه ورزشی علی پروین، حمید استیلی، آرش میراسماعیلی، پرویز مظلومی و... و از سوی جامعه هنری عبدالرضا اکبری، بهروز بقایی، سید محمود رضوی، محمدحسین مهدویان، محمد مسلمی، حمید گلی، علی فروتن و نیز جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر حضور داشتند.

امیرسجاد دبیریان

captcha