شناسایی حکمین قرآنی در راستای کاهش طلاق در خوزستان
کد خبر: 3565648
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷

شناسایی حکمین قرآنی در راستای کاهش طلاق در خوزستان

گروه اجتماعی: طرح مصلحین با هدف شناسایی حکمین قرآنی به منظور کاهش آمار طلاق در استان خوزستان اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، از اجرای طرح مصلحین در استان خبر داد.

وی با بیان اینکه طرح مصلحین به شناسایی حکمین قرآنی خانواده‌های ایرانی به صورت افتخاری با هدف ایجاد صلح و سازش در بین اقوام و خویشان می پردازد، ادامه داد: این طرح با هدف ارتقای سطح آگاهی حقوقی و مذهبی زوجین و پیشگیری از طلاق برای اولین بار در استان اجرا می شود.

امانت‌بهبهانی افزود: علاقه‌مندانی که می‌توانند در این طرح مشارکت داشته باشند و دارای شرایط ویژه طرح باشند برای ثبت‌نام به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خوزستان مراجعه کنند. از جمله شرایط این طرح افراد بالای 45 سال، عدم سوءپیشینه به ویژه در مسائل منجر به طلاق، متأهل، ارائه معرفی نامه از ائمه جماعات مسجد یا شورای اسلامی شهر و روستا یا هیأت امنای مسجد و ... است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خوزستان عنوان کرد: افراد علاقه‌مند دارای شرایط مطرح شده، در دوره‌های علمی ـ کاربردی به صورت رایگان شرکت خواهند کرد. این افراد پس از گذراندن این دوره و دریافت مدرک به دادگاه‌های خانواده استان خوزستان معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه جلوگیری از وقوع طلاق از دستورات قرآن است و در راستای عمل به این دستور الهی طرح حکمین قرآنی در استان خوزستان اجرا خواهد شد، گفت: پس از طی همه مراحل گفته شده در بالا و معرفی این افراد به دادگاه‌های خانواده در سراسر استان، زوجین متقاضی طلاق به این حکمین معرفی می‌شوند و این داوران یا همان حکمین با آنها صحبت کرده و سعی می‌کنند که درخواست طلاق آنها را منتفی کنند.

امانت‌بهبهانی تاکید کرد: حکمین قرآنی(داوران) که به زوجین متقاضی طلاق معرفی می‌شوند، بر مباحث علمی، حقوقی و قرآنی پیشگیری از طلاق تسلط کامل دارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خوزستان گفت: در مرحله نخست اجرای طرح حکمین قرآنی، یکصد نفر شرکت داده خواهند شد و علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به این معاونت مراجعه کنند.

یادآور می‌شود، آیه 35 سوره مبارکه نساء «وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا؛ و اگر از جدايى ميان آن دو [ زن و شوهر] بيم داريد پس داورى از خانواده آن [شوهر] و داورى از خانواده آن [زن] تعيين كنيد اگر سر سازگارى دارند خدا ميان آن دو سازگارى خواهد داد آرى خدا داناى آگاه است

براساس تفسیر المیزان علامه طباطبایی «كلمه (شقاق ) به معناى قهر كردن و عداوت است، خداى سبحان براى مواردى كه احتمال برود كار زن و شوهر به دشمنى بيانجامد دستور داده يك حكم از طرف زن، و يك حكم از طرف مرد به مساله رسيدگى كنند، زيرا دخالت يك حكم اين خطر را دارد كه او جانب يك طرف را بگيرد، و حكم جائرانه كند، و معناى اينكه فرمود: (ان يريدا اصلاحا يوفّق اللّه بينهما) اين است كه اگر واقعا هر دو طرف نزاع بناى اصلاح داشته باشند، و عناد و لجبازى در كارشان نباشد خداى تعالى به وسيله دو حكم بين آن دو توافق و اصلاح برقرار مى كند، چون وقتى دو طرف زمام اختيار خود را به حكم خود بدهند (حكمى كه خودشان پسنديده اند) قهرا توافق حاصل مى شود.

ولی در آيه شريفه حصول توافق را به خداى تعالى نسبت داده، به اينكه سبب عادى يعنى اصلاح خواهى آن دو تسليم بودنشان در برابر حكمى كه حكم ها مى كنند در كار هست، و بايد نتيجه را به اين سبب نسبت بدهد، ليكن به خداى تعالى نسبت داد تا در ضمن بفهماند سبب حقيقى و آن كسى كه ميان اسباب ظاهرى و مسببات آنها رابطه برقرار مى كند خداى تعالى است، او است كه هر حقى را به صاحب حق مى دهد، و در آخر آيه فرمود: (ان اللّه كان عليما خبيرا)، و مناسبت اين جمله با مضمون آيه روشن است.»

captcha