نسخه‌های سردرگم مشاوران غربی در زندگی مسلمانان
کد خبر: 3563058
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
فیضیان عنوان کرد:

نسخه‌های سردرگم مشاوران غربی در زندگی مسلمانان

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری و مربی قرآن کریم گفت: برای حل مشکلات افرادی که درخواست مشاوره دارند باید با سبک زندگی قرآن و اهل‌بیت(ع) آشنا بود، این درحالی است که برخی از نسخه‌های مشاوران که مبتنی بر کتب غربی است اوضاع زندگی مسلمانان را وخیم‌تر می‌کند.

محمدرضا فیضیان، قاری و مربی قرآن کریم استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به کثرت فعالیت مشاوران در امور مختلف زندگی گفت: امروزه استفاده از مشاوره برای داشتن زندگی آرام، همه گیر شده است، خانواده‌ها برای تربیت بهتر فرزندان از الگوهای مشاورین استفاده می‌کنند.
وی تصریح کرد: در گفت‌و‌گوهای خودمانی بین اعضای خانواده، بستگان و دوستان و آشنایان متوجه شدم که گاهی با مراجعه به روانشناس نه تنها مشکل مراجعه کننده حل نشده بلکه بیشتر هم شده است، برخی از روانشناسان گاهی مطالبی در زمینه مدیریت زندگی و تربیت مطرح می‌کنند که فقط با نگاه غربی قابل توجیه است و این با زندگی ایرانی اسلامی منافات دارد.
فیضیان اضافه کرد: معمولاً منابع مطالعاتی روانشناسانی که در جایگاه مشاوره نشسته‌اند الگوها و کتب غربی است روش‌هایی هم که مبتنی بر این کتب باشد پاسخگوی نیاز خانواده‌های ایرانی نیست، ما در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم باید اصول و روش زندگی که یک روانشناس برای مراجعه کننده تجویز می‌کند مطابق با مفاهیم قرآن باشد.
وی اظهار کرد: برای ارائه مشاوره در زندگی جدا از آشنایی با کتب غربی و علوم روز در قدم اول باید با دستورات قرآن و اهل‌بیت(ع) آشنا بود این آشنایی باید در حد مطلوب باشد نه اینکه با بهره کم از سبک زندگی قرآنی و تلفیق با روش‌های غربی مشکلات را دو چندان کرد در واقع جای قرآن در نسخه‌های برخی مشاوران زندگی خالی است.
این مربی قرآن ادامه داد: در حال حاضر میزان مراجعه مردم نزد مشاوران به بهانه‌های مختلف زیاد است از مشکلات روحی گرفته تا تربیت فرزندان و افت تحصیلی دانش‌آموزان، اگر راه‌حل‌هایی که به آنها داده می‌شود برگرفته از قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) باشد بسیاری از مشکلات ریشه‌ای حل خواهد شد.
وی برلزوم تلفیق آموزه‌های قرآن با مطالعات روانشناختی تأکید کرد و گفت: مردم قرآن را مقدس می‌دانند و از این کتاب راه‌حل می‌خواهند این راه‌حل را باید افرادی که در کسوت مشاوره نشسته‌اند به مردم ارائه دهند، شایسته نیست به جای ارئه راه حل درست برای مشکلات مردم اوضاع را وخیم‌تر کنیم، اگر جامعه روحانیت در زمینه مشاوره به مردم پر رنگ‌تر وارد کار شوند جلوی مشورت‌های مخرب هم گرفته می‌شود.
فیضیان بیان کرد: حضور پر رنگ جامعه قرآنی اعم از قاریان، حافظان  و مفسران در میدان روانشناسی یکی از راهکارهای موفق در حل مشکلات مردم است، جامعه قرآنی به واسطه شناختی که در زمینه ترجمه و تفسیر قرآن دارند باید با ارتقای سطح علمی خود در علوم روان‌شناختی در حل آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مشارکت داشته باشند.
این قاری قرآن ادامه داد: گاهی بنده برای تلاوت قرآن به زندان‌ها می‌روم به جز افرادی که از شنیدن صوت قرآن لذت می‌برند برخی از زندانیان سوال می‌پرسند که برای یک زندانی اعدامی یا حبس ابد شنیدن تلاوت قرآن به فایده‌ای دارد؟ هر قاری باید در مواجهه با چنین پرسشی بتواند جواب قرآنی بدهد. حافظان و قاریانی که مبلغ بین‌المللی یا ملی هستند باید بتوانند برای حل مشکلات مردم روش ارائه دهند.
قاری برجسته استان مرکزی در پایان تصریح کرد: مردم نیز در مراجعه به مشاوران باید دقت لازم را داشته باشند تا اسیر نسخه‌های سردرگم نشوند و اگر نسخه‌ای خلاف قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) بود به بهانه اینکه مشاور تجویز کرده عمل نکنند باید قبل از مراجعه و درخواست راه‌حل تحقیق کرد.
captcha