ایجاد 9 هزار شغل در کهگیلویه و بویراحمد با اجرای طرح تکاپو
کد خبر: 3541001
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶

ایجاد 9 هزار شغل در کهگیلویه و بویراحمد با اجرای طرح تکاپو

گروه سیاست و اقتصاد: رئیس مرکز علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی یاسوج گفت: با اجرای طرح تکاپو در این استان 9 هزار شغل ایجاد می‌شود، ضمن اینکه جامعه هدف این طرح زنان بی‌سرپرست، جوانان، معلولان و روستاییان هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، وحید فروغی، رئیس مرکز علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی یاسوج روز گذشته، چهارم آبان‌ماه در نشست کارگروه اشتغال، اظهار کرد: با اجرای طرح تکاپو در استان کهگیلویه و بویراحمد 9 هزار شغل ایجاد می‌شود.
وی افزود: در این طرح توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی این استان در بخش گردشگری و کشاورزی و دیگری صنعت که شامل بخش‌هایی از شهرستان گچساران و بویراحمد بود، مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس مرکز علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی یاسوج اضافه کرد: با توجه به بررسی‌هایی که در زمینه توانمندی‌های برتر اقتصادی 28 رسته که بیشترین آمار اشتغال‌زایی به صورت خرد را در بین افراد جامعه هدف داشتند، بررسی شدند.
فروغی تصریح کرد: از این تعداد هشت رسته از لحاظ اشتغال بالاترین آمار و از نظر زیرساختی کمترین آسیب زیست محیطی را داشتند، انتخاب شده اند.
وی عنوان کرد: گردشگری، صنایع دستی، زنبورداری، تولیدات باغی و فرآوری آنها، دامداری سنتی و تولید لبنیات سنتی و آبزی پروری از جمله این شغل‌ها هستند.
همچنین، امین منوچهری، مشاور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه اولین هدف طرح تکاپو ایجاد اشتغال پایدار است، بیان کرد: در بحث صنایع دستی در زمینه دست بافته‌ها بیش از 35 هزار نفر مورد تایید سازمان‌های مختلف و دارای تاییدیه هستند اما وقتی بحث صادرات‌های غیر نفتی مطرح شد تنها سه هزار و 800 نفر مورد تایید سازمان میراث فرهنگی بوده‌اند.
وی اضافه کرد: به طور کلی باید رسته‌هایی ارائه شود تا شغل‌های جدید و تازه‌ای برای استان ایجاد کنیم که بتوانیم در زمینه اقتصادی پیشرفت فراوانی داشته باشیم.
همچنین، صابر مظاهری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: نرخ بیکاری در این استان از 17.7 سال گذشته به 16.4 در سه ماه نخست امسال کاهش یافت.
وی با بیان اینکه کارگروه‌های تولیدی و صنعتی باعث می‌شوند که نرخ بیکاری کاهش پیدا کند، ابراز کرد: یکی از آیین‌نامه‌های جدید کارگروه اشتغال آیین‌نامه ارتقای اقتصادی، مشارکت‌های مردمی و رونق تسهیلات است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد  یادآور شد: مشاغل خرد و خانگی در این استان بیشتر از بخش صنعت رونق دارند و علت مهاجرت روستاییان به سمت شهر عدم توجه به آنهاست.
captcha